Kulttuuri
03.03.2017

Arvio: Ensimmäinen Turkulainen humanistispeksi on omstartien juhlaa

Teksti:
Frida Pessi
Kuvat:
Katariina Karjalainen
  • Turkulaisessa humanistispeksissä Aino (Matilda Koivisto) ja Eino (Joonas Simula) joutuvat moneen pulaan.

Turun yliopistolla on nyt seitsemäs speksi, kun humanistit saivat oman spektaakkelinsa. 

Hiisi pelkää asemansa puolesta ja päättää lähettää valitun lapsen – jo kahdenkymmenen vuoden ikään ehtineen historian opiskelijan Ainon – menneisyyden vangiksi. Vastaiskuna hiiden metkuilulle Jumala lähettää Ainon suojelijaksi ja saattajaksi Eino Leinon. Yhdessä Eino ja Aino matkaavat läpi turkulaisen kulttuurihistorian ja etsivät samalla humanismin syvintä olemusta.

Aino – Aika turkulainen seikkailu on ensimmäinen Turkulainen humanistispeksi. Esitys on kunnianhimoinen ja hienosti toteutettu, mutta ensikertalaisuus näkyy vielä kokonaisuuden haparointina. Vaikka käsikirjoitus on tekstin tasolla erinomainen, on tarinassa petrattavaa.

Tarinasta puuttuu iskevä käänne ja monet juonenkuljetukset ovat liian ilmiselviä. Myös leikkaukset aikamatkalla toteutetaan turhan heppoisesti. Kiperässä tilanteessa hörpätään pullosta ja jätetään edelliset tapahtumat taakse. Kaikesta huolimatta näytelmä onnistuu pitämään mielenkiintoa yllä, ja kohtauksista voi bongata monia tuttuja historiallisia hahmoja ja viitteitä.

Omstart, omstart, omstart

Yleisö on esityksen aikana liekeissä ja huutelee omstarteja ahkerasti. Välillä vaihdetaan kieltä tai tyylilajia, sitten kuullaan räppiä ja kutsutaan lavalle Jeesus tai koko bändi. Huumori syntyy oivalluksista. Parhaimmillaan heittäytyminen omstarteihin naurattaa melkein pissan housuihin, mutta välillä improvisaatio viedään liian pitkälle ja liian kauas tarinasta.

Omstartit eivät myöskään kytkeydy riittävän hyvin kohtauksiin, vaan jäävät irrallisina katkomaan tunnelmaa. Samalla ne venyttävät kokonaisuutta niin, että ensimmäisellä puoliajalla tekisi mieli huutaa muutamaankin kertaan 'omstart, väliaika'.

Olisinko silti halunnut nähdä vähemmän omstarteja? Rehellisesti sanottuna en, sillä nimenomaan niissä piilee ensimmäisen Turkulaisen humanistispeksin taika. Omstartit todistavat, ettei työryhmällä juurikaan ole estoja tai edes halua loivennella. Yleisön toiveiden sekä ohjaajien Maria Hannosen ja Riitta Lindroosin kannustamina näyttelijät ampuvat yli rohkeasti aina hyvän maun rajoille – ja välillä vähän pidemmällekin.

Pesunkestävää humanismia

Etenkin raikulipoika Eino Leinoa tulkitseva Joonas Simula, Hiiden roolissa häröilevä Kristian Dorra ja shown monessa kohtaa varastava Antti Ainola jäävät positiivisesti mieleen. Näyttelijäsuoritukset ovat muutenkin hyviä. Matilda Koivisto on uskottava pääroolissaan Ainona, mutta hahmo itsessään jää vähän turhankin geneeriseksi humanistiopiskelijaksi.

Geneerisyydestä huolimatta on hyvä, että speksi on kytketty niin selkeästi humanismiin ja nimenomaan sen ilmenemiseen turkulaisessa yliopistoskenessä. Taiteet, kulttuuri, historia ja kielet kietoutuvat lavalla yhteen. 

Humanistispeksi on toteutettu pienellä budjetilla, mikä näkyy kotikutoisuutena ja mise-en-scènen eli näyttämöllepanon koruttomuutena. Määrä korvataan kuitenkin esiintyjien energialla. Myös bändi on alusta asti mukana tiiviinä osana esitystä ja etenkin basisti Henri Kähkönen imaistaan mukaan esitykseen. 

Kolmetuntisessa esityksessä houkuttelevine omstart-paikkoineen olisi ollut todella paljon tiivistämisen varaa, mutta humanistispeksi on viihdyttävä ja varmasti tervetullut lisä turkulaiselle speksikulttuurille.

Frida Maria Pessi

Kirjoittaja on TYYn tiedottaja ja teatterikriitikko

Turkulainen humanistispeksi: Aino – Aika turkulainen seikkailu. Käsikirjoitus Aleksi Kauppinen, Katri Aholainen, Anna Pihlajamäki, Aleksi Rantala ja Emma Pyyhtiä, ohjaus Maria Hannonen ja Riitta Lindroos, koreografia Reetta Seppälä ja Emma Pyyhtiä, lavastus Maria Korvela, Maria Krankkala ja Maija Toivonen, puvustus Anni Kortetjärvi, Maria Korvela, Karoliina Kuusinen, Tuike Mannermo ja Anna Salmela, maskeeraus Karoliina Anttonen, Assi Reponen ja Katariina Tasala, tuottajat Elina Niskanen, Lilja Palsila, Sheri Toivomäki. Esitys 2.3. Aurinkobaletissa. 

Lue lisää:

Speksi – ainutkertainen sukellus improvisaatioteatteriin

Kevään aikana järjestetään ennätykselliset seitsemän Turun yliopiston opiskelijoiden speksiä. Teatterikauden avaa TLKS Speksi, ja ensikertalaisena mukana viihdyttää Turkulainen humanistispeksi. (2/2017)

Arvio: Lääkärispeksi sirkustunnelmissa 

"Turun Lääketieteenkandidaattiseuran TLKS Speksi käynnistää turkulaisen speksikevään sirkustunnelmissa. Sirkus verissä on tarina pienen esiintyjäjoukon kiemuraisista ihmissuhteista ja niiden seurauksista." 

Arvio: Lex Spexissä parasta on juristi

"Oikeustieteen opiskelijoiden Lex Spexin Wrong Direction – Kadonneen maineen metsästäjät on idealtaan tämän vuoden turkulaisista spekseistä kiinnostavin. Tarina tarjoaa paljon mahdollisuuksia hahmojen kehityskaarille. Lavalla ideaa ei kuitenkaan saada vietyä riittävän pitkälle ja juoni jää lopulta vähän tyngäksi." (3/2017)

Arvio: Huikeita roolisuorituksia TuKY-speksissä

"Vähäkoskella kuohuu, kun kunta taistelee Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelistä pahimman kilpakumppaninsa Karusalmen kanssa. Paikalle on kutsuttu teatteriohjaaja Helsingistä asti sovittamaan Shakespearen Romeon ja Julian uuteen uskoon." (3/2017)