Kulttuuri
04.02.2014

Sormet peliin

Älypuhelimet ovat suosituimpia pelikoneita. Laite on aina mukana, ja pelit ovat halpoja ja koukuttavia. Toisaalta akku loppuu nopeasti, pientä kosketusnäyttöä tökkiessä sormet mähnäävät ja tukkivat näkymää, eikä pelaamiseen keskity samalla tavalla kuin muilla laitteilla.

Playstation Vitalle julkaistu Tearaway on argumentti kannettavien konsolien paremmuuden puolesta. Älypuhelin ei sittenkään korvaa käsikonsolia.

Omaperäiseen paperimaailmaan sijoittuva tasohyppelyseikkailu kikkailee Vitan takapuolen kosketuspinnalla, kahdella kameralla, gyroskoopilla, analogisilla tateilla ja kosketusnäytöllä. Visuaalinen design pidensi peliaikaani, koska juutuin jatkuvasti kuvaamaan kauniita maisemia.

Etukamerasta näkyvä pelaaja on Tearawayn maailmaa valaiseva aurinko, joka ohjaa paperisen viestinviejän matkaa pelaajan luokse. Ympäristöjä muokataan työntämällä sormet laitteen takapaneelin "läpi", askartelemalla esineitä hahmoille, ottamalla valokuvia ja puhumalla mikrofoniin. Pelin paperimalleja voi myös tulostaa ja askarrella reaalimaailmassa.

Tearaway on hyväntuulisuudessaan verrattavissa Nintendon värikkäimpiin klassikoihin. Tämä pitäisi pakata jokaisen Vitan mukaan.

Pontus Purokuru

Tearaway

Media Molecule, 2013

Playstation Vita