Mielipiteet
03.02.2017

Pidetään homma aitona

Teksti:
Miikka Rusi

Kirjailijoiden keskinäinen nokittelu on osoitus siitä, että kaunokirjallisuus voi olla kilpailulaji siinä missä räppikin.

NELOSEN UUTUUSSARJASSA ”Haapasalo ja kaverit” suomalaiset julkkikset esittelevät Ville Haapasalolle mieluisimpia matkakohteitaan.

Sarjan ensimmäinen jakso kuvattiin Venetsiassa, jonne maamme kenties ristiriitaisin unelmavävy Mikael Gabriel vei Haapasalon keskustelemaan muun muassa räppibiiffeistä ja hiphopin machokulttuurista.

”Helvetin rankkaa”, Mikael Gabriel totesi räppäreiden dissausbiisien sisällöistä ja siemaisi valkoviiniä kuvauksellisen illallisravintolan terassilla.

Tästä huolimatta haluan kuitenkin väittää, että Suomen historian ”rankinta biiffiä” ei ole käyty räpin, vaan hieman yllättäen kirjallisuuden myyttisellä taisteluareenalla.

1930-LUVULLA kotimaisella kirjallisuuskentällä oli käynnissä kiihkeä ja totinen valtataistelu. Ensimmäiset laukaukset ampui Lauri Viljanen, joka kirjoitti Tulenkantajat-lehdessä: ”suomalaisen kirjallisuuden miltei täydellinen dekadenssi on tällä hetkellä ilmeinen tosiasia.”

Kyseessä oli vain hieman kaunokirjallisempi versio Mikael Gabrielin taannoisesta räppiskeneä kuohuttaneesta Facebook-päivityksestä: ”Nosta sun tasoja, vaiha sun flowta. Tää menee jokaiselle suomiräppärille paitsi jvg, cheek ja tippa t”.

Peli oli avattu, eikä kulunut kauaa, kun tippui todellinen pommi: Olavi Paavolaisen kohuteos Suursiivous eli kirjallisessa lastenkammarissa julkaistiin vuonna 1932.

Se on brutaali teksti, jossa Paavolainen kuvailee nuorten aikalaiskirjailijoiden teoksia mitä mielikuvituksellisimmilla termeillä, kuten ”älyllinen itsemurha”, ”kirjallinen kouristus” ja ”pintapuolisuuden orgiat”.

Erityinen sivallus koski kirjallisuusryhmittymä Tulenkantajia, jonka keulakuviin Paavolainen oli itsekin kuulunut. Heistä Paavolainen käytti pilkkanimeä ”Ylenantajat”.

PIAN ERIMIELISYYKSIIN ajautunut ryhmä erkaantuikin lopullisesti.

Suursiivouksessa Paavolainen syytti kollegoitaan ennen kaikkea liiasta kaupallisuudesta ja kirjailijoiden tekemästä oman itsensä kaupallisesta brändäyksestä. Nuori kirjoittajapolvi oli hänen mukaansa pettänyt heihin kohdistuneet odotukset.

Saman voi sanoa tiivistetymminkin: ”pidetään homma aitona”.

Kirjoittaja on toimittaja, joka on toiminut Turun akateemisen gangsta rap -seuran puheenjohtajana.