Ajassa
09.09.2013

Hanskat

Saksalaisfilosofi Martin Heidegger katsoi vuonna 1935 Vincent van Goghin maalaamaa maalaiskenkäparia. Hän näki käyttötauolla olevaa jalkinekaksikkoa esittävässä teoksessa mahdollisuuden pohtia taiteen olemista länsimaisen metafysiikan kahlitseman estetiikan ulkopuolella.

Jokapäiväinen kriitikko katsoo vuonna 2013 Turun ylioppilaslehden pöydälle jäänyttä hanskaparia paremman arvioitavan puutteessa. Ajatukset eivät ole aivan yhtä hienostuneita.

Hanskat ovat ulkonäöltään mustuneet, useasti käteen vedetyn oloiset. Ulkoasu on alkujaan ollut geneerisen valkoinen. Lika on uurtanut omat yksilölliset historiansa sen pintaan.

Ne eivät sovi. Vasempaan hanskaan jää ikävää sormitilaa, ja yhdestä sormenpäästä löytyy muovikappaleen kaltainen. Epäsiistiä, kuten elämäkin.

Ne herättävät enemmän kysymyksiä kuin vastaavat.

Löikö joku ne symbolisesti tiskiin?

Onko kyseessä kannanotto jälkiteollisen kulttuurieliitin unohtamasta, mutta sitä ylläpitävästä raa'asta käsityöstä?

Olisiko käsineduolla ollut mahdollisuuksia olla jopa neljän tähden hanskapari, jonain toisena aikana, jonkin sydämeltään lempeämmän arvioitsijan käsittelyssä?

Toiseen hanskaan on tarttunut ruskean teipin palanen. Pieni virhe, mutta se tekee siitä myös yksilöllisen, ei vain yhden massatuotetun hanskan.

Hanskapari olisi kuitenkin vielä surullisempi, jos jompikumpi hanskoista olisi jäänyt yksin.

Kaksi ja puoli tähteä.

Lähetä toimitukseen tähän asti arvioimatta jäänyt tuote, tavara tai vinkki tuotteesta - oli kyseessä sitten puolityhjä karkkipussi tai aamun parranajo. Jokapäiväinen Kriitikko etsii joka lehdessä kiehtovimmalle ehdotukselle sijaa länsimaiden kulttuurihistoriasta.

Osoite: Turun ylioppilaslehti, Rehtorinpellonkatu 4A, 20500 Turku / tyl@utu.fi