Ajassa
01.02.2012

Matkoja lähelle ja kauas

  • Aleksanteri Herttuainen (vas.) ja Joona Heinola etsivät edullisimmat matkavaihtoehdot asiakkaan puolesta pientä korvasta vastaan. ”Opiskelijoidenkin keskuudessa on paljon sellaisia, jotka mielellään ulkoistavat matkasuunnittelun.&quot

Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden Joona Heinolan ja Aleksanteri Herttuaisen yritys tarjoaa matkakonsultaatiota.

"Olin viime vuonna vaihto-oppilaana Saksassa, kun yksi skotlantilainen kaverini tuskaili lentolippujen ja majoituksen etsimisen kanssa. Silloin ajattelin ensimmäistä kertaa, että voisin tehdä vaihtoehtojen kilpailutuksen hänen puolestaan pientä vaivanpalkkaa vastaan", Turun kauppakorkeakoulussa opiskeleva Aleksanteri Herttuainen sanoo.

Kun Herttuainen palasi vaihdosta takaisin Suomeen, hän pyysi opiskelukaveriaan Joona Heinolaa mukaan toteuttamaan liikeideaa. Viime syksynä kaksikko aloittikin turkulaisten korkeakoulujen yhteistyössä järjestettävän Nuori yrittäjyys -kurssin. Alun perin tarkoituksena oli perustaa matkatoimisto. Kurssin alussa liikeidea kuitenkin jalostui matkakonsultaatioksi.

Valmismatkan ja

reppuretken väliltä

EasyAbroad rekisteröitiin yritykseksi lokakuussa, ja siitä lähtien kaksikko on tehnyt matkakonsultointia. Ensin tilauksia saatiin tutuilta, mutta pian myös tuntemattomilta Facebookin ja yrityksen omien nettisivujen kautta.

Käytännössä EasyAbroad etsii asiakkaan puolesta halvimmat lennot ja majoitukset 25-100 euron suuruista korvausta vastaan. Yrityksellä ei ole matkan suhteen muita vaatimuksia kuin tiedot kohteesta ja matkustusajasta. Matkustusvaihtoehtoja kartoitetaan niin parin päivän kaupunkimatkalle kuin pitempikestoiselle rantalomalle.

Toisin kuin perinteiset matkatoimistot, EasyAbroad katsoo läpi myös halpalentoyhtiöt sekä hostellit.

"Monesti lopputulos on yhdistelmä eri palveluntarjoajien vaihtoehtoja. Erilaiset hakukoneet ovat nopeasti profiloituneet: jotkut hakukoneet ovat selvästi halvempia esimerkiksi Euroopan sisäisillä lennoilla, mutta eivät tarjoa edullisimpia kaukolentoja", kaksikko pohtii.

Asiakkaan vastuulle jää itse varata ja maksaa matkaliput ja majoitus, joita yritys suosittelee. Jos asiakas sattuu löytämään itse EasyAbroadin tarjousta halvemman matkavaihtoehdon samoilla matkustustiedoilla, korvausta ei tarvitse maksaa. Näin ei ole vielä käynyt.

Kilpailtu

ala

Matkakonsultaation hinta määräytyy matkakohteen ja matkustajien lukumäärän mukaan. Esimerkiksi 1-4 henkilön Euroopan sisäinen matkakonsultaatio kustantaa 25 euroa, yli kahdeksan henkilön Euroopan ulkopuolelle suuntaava matka puolestaan 100 euroa.

"Hintoja miettiessä otimme huomioon sen, paljonko olisimme itse valmiita vastaamaan samanlaisesta konsultaatiosta, ja paljonko meillä menee matkavaihtojen kartuttamiseen aikaa", Herttuainen sanoo.

EasyAbroad luottaa toiminnassaan kuluttajalähtöisyyteen. Yritysmarkkinoille ei ole vielä hinkua, vaan konsultaatio halutaan pitää matalan kynnyksen palveluna. Toistaiseksi tilauksia on sadellut tasaiseen tahtiin. Matkoja on useimmiten tilattu Eurooppaan parille hengelle, mutta käsittelyssä on ollut jo yksi isompi ryhmätilaus sekä Balille suuntautuva matka.

Tällä hetkellä yrityksen kohderyhmä koostuu opiskelijoista ja sellaisista vanhemmista ihmisistä, jotka eivät joko osaa tai ehdi etsiä itse halvinta vaihtoehtoa.

"Useimmat opiskelijat nauttivat toki itsekin matkan varaamisesta ja kilpailuttamisesta. On kuitenkin myös paljon niitä, jotka eivät ehdi, halua tai jaksa kahlata vaihtoehtoja läpi", Heinola sanoo.

Herttuainen opiskelee pääaineenaan markkinointia, Heinonen kansantaloustiedettä. Molemmilla käynnissä on kolmas opiskeluvuosi, joten valmistumiseen on vielä tovi. Tällä haavaa uutukaista yritystä pyöritetään opintojen ohessa vapaa-ajalla.

Matkailualan kova kilpailu tai lentobisneksen tulevaisuus ei kaksikkoa pelota.

"Kilpailuasetelma on pelkästään kannustava asia."

Teksti: VENLA PÖYLIÖ

Kuva: LAURI HANNUS

www.easyabroad.fi