Ajassa
02.02.2009

Reino & Aino – suomalaisten tunteiden tulkit

Katu-uskottavat Reino- ja Aino-kotikengät ovat tehneet näyttävän paluun.
Reino-kenkien valmistus on aloitettu 1930-luvulla, mutta välillä ne ovat jääneet peräkammareihin piiloon. Kuitenkin viime joulujen alla tuotanto ei ole edes tahtonut pysyä kysynnän vauhdissa mukana, vaikka Reinoja ja Ainoja valmistetaan vuosittain yhteensä yli 250000 paria.
Yhtenä syynä suosioon saattavat olla uudet värivaihtoehdot: Reinoja saa nykyisin myös vaaleanpunaisia ja -sinisinä. Kotikengät ovat siis jälleen salonkikelpoisia – mutta mitä ihmettä, nyt ne näyttäisivät olevan myös katu-uskottavia! Varsinkin Reinoissa näkee ihmisiä läpi vuoden. Alkuaanhan niitä ei ole varsinaisesti suunniteltu ulkokäyttöön. Eivätkö nilkat muka palele tai kumipohja luista?

Turun kenkäkaupoissa on erilaisia näkemyksiä siitä, paljonko Reinoja ja Ainoja oikeastaan ostetaankaan nimenomaan ulkokäyttöön.
Eräässä liikkeessä vaikutti siltä, etteivät myyjät olleet edes kuulleet niitä käytettävän ulkokenkinä. Stockmannilla myyjä oli tietoinen Reinojen ulkokäytöstä, mutta hänen mukaansa buumi oli laajimmillaan jo pari vuotta sitten.
"Nykyisin niitä ostetaan taas alkuperäistä käyttötarkoitusta varten. Paljon menee myös lahjoiksi pyöreitä vuosia täyttäneille", hän kertoi.

Monissa liikkeissä Reinot on sijoitettu ranta- ja kylpyläkäyttöä varten kehitettyjen Crocs-kenkien viereen, mikä on hauska alluusio: molemmat jalkinemallit ovat irtautuneet alkuperäisestä käyttökontekstistaan ja vallanneet Suomen kaupunkikeskustojen kadut. Crocs-kengät herättävät ihmisissä voimakkaita mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan, mutta Lieksassa yhä valmistettavat Reinot ja Ainot vaikuttavat iskevän suomalaisten kansallistuntoon, eikä vallalla olevasta retrobuumistakaan liene niille haittaa.

Reinojen ja Ainojen uudesta suosiosta kielii sekin, että brändille on luotu tunteisiin vetoavat verkkosivut, joiden osoite on luontevasti www.reino.fi. Sivujen mukaan Reinot ja Ainot "ovat osoituksena siitä suomalaisuudesta, jota tänäkin päivänä peräänkuulutetaan; sisua, jaksamista ja rehellisyyttä". Se on paljon sanottu jalkineista, mutta sisua siinä tarvitaankin, kun sisäkenkien reviiriä tällä tavoin laajennetaan.
Laura Ticklén
Turun ylioppilaslehti 2/2009 (30.1.)