Ajassa
28.10.2010

Vaihtamalla paranee!

Tekniikan tohtori Juha Koponen kyllästyi stressiin sekä tavaran kertymiseen nurkkiin ja downshiftasi. Nykyään hän pyörittää internetissä uudenlaista kierrätyspalvelua.

Kestävä kehitys ja kulutuskriittisyys porskivat pinnalla. Jos vaikuttamisen keinoksi näkee kestävien ja reilujen tuotteiden valitsemisen, opiskelija törmää usein pankkitilinsä katerajaan. Hintalapuissa kun vihreä on uusi kulta.

Selvää on myös, että dyykkaus ei sovi kaikille. Uhkakuvien toitottaminen tai syyttely ei tätä muuta.

Silti useimpien nurkissa rompetta riittää. Mitä jos ihmiset aktivoituisivat, kaivaisivat tarpeettomiksi jääneet tavaransa esiin ja yksinkertaisesti vaihtaisivat ne tarpeidensa mukaisiin? Silloinhan jäte vähenisi samalla kun hankinnat hoituisivat kestävästi.

Kotikutoisista vaihtopiireistä tuttu ajatus jalostui tavararöykkiöihinsä kyllästyneen kolmen lapsen isän, Juha Koposen mielessä liikeideaksi. Yhdessä Jussi Koskisen kanssa hän perusti Netcyclerin, käytetyn tavaran vaihto- ja lahjoituspalvelun internetiin.

Mutta mikä saa liikemiehen vaihtamaan kierrätystoimintaan?

"Omalla kohdallani käänne oli voimakas ilmastonmuutosherääminen. Olin kai ollut 'valveutunut' jo aiemmin, sillä olin toiminut energia-alan tutkijana. Kuitenkin vasta työskennellessäni Softa-alan yrityksessä mielessäni kypsyi ajatus: 'Ei näin'. Myös toinen perustajista on peräisin bisnesmaailmasta", Koponen kertoo.

Koposen reippaista kommenteista paistaa usko toiminnan lähtökohtiin. Vaikka hän kertoileekin innokkaasti omasta arvomaailmastaan, hän korostaa useaan otteeseen, että loppujen lopuksi Netcycler on liikeyritys. Voittoa on tuotettava toiminnan jatkumisen turvaamiseksi.

"Ero on kuitenkin siinä, että jos ihmiset kierrättävät enemmän ja elävät muutenkin kestävämmin, toiminta meillä ja muualla vastaavissa yrityksissä kasvaa. Alalla riittää mahdollisuuksia. Jos pienikin osa maailmankaupan biljoonista siirtyy kestävälle pohjalle, kyllä siitä siivusta riittää".

Palvelu toimii siten, että sivustolle luodaan profiili, jossa määritellään toiveet sekä vaihdettavat tai lahjoitettavat tavarat.Vaihtokaupan syntyessä käyttäjä saa itse valita, haluaako hän käyttää postipalveluita, jotka ovat yrityksen pääasiallinen tulonlähde, vai tavata toisen osapuolen kasvotusten.

Yksi palvelun mainoslauseista onkin, että se tuo yhteen samanhenkisiä ihmisiä. Facebookissa sivusto toimii jo nyt, ja mahdollisuuksia yhteisöllisyyden lisäämiseksi kehitellään.

Sivustolle kirjatuissa toiminnan arvoissa on yhteyksiä yhteistyökumppani Suomen luonnonsuojeluliiton periaatteisiin ja sekä uudempiin pinnalle nousseisiin ilmiöihin kuten downshiftaukseen. Erityisesti tästä on Koposen mukaan kyse.

"Downshiftaus on ideana tuttu paitsi kirjoista, myös omasta elämästä. Kyse on oravanpyöristä, joissa ihmisillä on kauheasti kaikkea ja liikaa stressiä. Olen siirtynyt vähemmän stressaavaan työhön, jossa hauskuuden on säilyttävä. Uskon kestävän kehityksen teemojen ja onnellisen elämän yhteyteen. Materia ei taatusti takaa onnea."

Kuitenkin kysymys siitä, tulisiko vihertymisen ohjautua pikemminkin ylhäältä lainsäädännöstä käsin, jakaa kiivaasti mielipiteitä. Koposen mukaan yksilön mahdollisuuksiin on pakko uskoa. "On erilaisia tapoja vaikuttaa, ja näistä vain yksi on hakeutua politiikkaan."

"Näkisin, että kaikessa kehitystoiminnassa tulisi lähteä siitä, mikä aktivoi. Saarnaaminen marginalisoi aktivistit. Me tavoittelemme mahdollisimman suurta osallistujamäärää ja pyrimme siksi keskittymään positiiviseen puoleen. Vaikka välillä kyllä tekisi mieli saarnata", Koponen naurahtaa.

KAROLIINA KNUUTI