Ajassa
03.10.2012

Yhä nuoremmat kaipaavat personal trainerin palveluita

  • Personal trainer Mikko Liukka kertoo, että nykyään asiakkaat ymmärtävät paremmin lihasten merkityksen rasvanpolttajana, eivätkä tuijota enää niin tiukasti vaakaan. Tiina Saloranta uskoo ohjaajan olevan hintansa väärti myös hyväkuntoiselle.

Monelle syksy merkitsee uuden harrastuksen aloittamista ja moni myös tekee sen henkilökohtaisen ohjaajan kanssa.

Personal trainer Mikko Liukka kertoo, että tavallinen asiakas on 40-vuotias nainen, joka haluaa parempaan kuntoon. Nykyään yhä nuoremmat kaipaavat ammattilaisen ohjausta omatoimiseen sali- ja juoksuharjoitteluun.

Ihmiset haluavat panostaa itseensä ja erilaisten palveluiden ostamisesta on tullut hyväksyttävämpää. Treenaminen on myös muuttunut tavoitteellisemmaksi ja ihmiset haluavat tuloksia nopeammin. Nämä syyt ovat tuoneet personal trainereiden hoiviin kovakuntoisia ja motivoituneita liikunnanharrastajia. Toisen kasvavan ryhmän muodostavat huonokuntoiset tai esimerkiksi selkävaivoista kärsivät, jotka eivät ole aikaisemmin juuri harrastaneet liikuntaa. He kaipaavat ohjauksen lisäksi rohkaisua.

"Monia hävettää alkuun. Kuntosali on vaikea paikka etenkin naisille, joiden itsetunto on heikko", Liukka sanoo toivoen enemmän naisille ja aloittelijoille varattuja vuoroja.

Tavoitteellisuutta ja säännöllisyyttä

Gym 2000:ssa on arki-iltapäivänä hiljaista. Pari naista pyörittää kuntopyörää, radiossa Stig metsästää puumaa. Oven viereisessä kulmassa rauta kolisee kovempaa ja hengitys käy kiihkeämmin.

Tiina Saloranta puristaa tankoa käsissään ja pinnistää itseään ylös lattiasta. Vieressä Liukka selaa harjoitusohjelmaa tabletiltaan ja kannustaa puristamaan vielä muutaman toiston. Molemmat ovat kuin yhteisestä sopimuksesta pukeutuneet vihreään ja mustaan.

Saloranta sai kipinän yksityistunneille oltuaan Liukan vetämässä juoksukoulussa. Salorannan mielestä vieressä valvova ohjaaja lisää treenimotivaatiota.

"Juoksuharrastuksesta on tullut tavoitteellisempaa erilaisten tapahtumien myötä, mutta pääpointtina on yleinen hyvinvointi", Saloranta kuvailee omia syitään personal trainerin hankkimiseen.

Saloranta ja Liukka ovat vasta ohjelmansa alussa. Kunto ja tavoitteet on kartoitettu, nyt liikkeitä katsotaan yhdessä läpi. Loppusyksyn Saloranta treenaa saamiensa ohjeiden mukaan itsenäisesti.

Saloranta kaipasi ohjausta varsinkin kuntosaliharjoitteluun, sillä aiemmin salitreenit olivat suunnittelemattomia ja oikeanlaisia harjoitusohjelmia oli vaikea valita.

Eikö netistä löytyisi?

Netistä löytyvien treeniohjelmien lisäksi löytyy vielä kasapäin opasvideoita ja aiheeseen liittyvää jauhantaa foorumeilla. Kukaan ei työnnä kuitenkaan valmista treenipakettia käteen.

Liukan mielestä salikaverista on hyötyä vain tiettyyn pisteeseen asti. Kaveri näkee sivusta katsoessaan usein asioita, joita tekijä ei itse näe. Liukan mielestä monet parhaista liikkeistä tarvitsevat toimiakseen ohjaajan neuvomaan oikeat liikeradat ja kertomaan yleiset virheet.

"Mikään ei korvaa sitä, että ammattilainen katsoo vieressä ja neuvoo."

Liukka sanoo, että suurta osaa liikkeistä voi tehdä "oikein" monella tavalla, mutta on olemassa myös absoluuttisia totuuksia, joiden pitäisi olla hallussa, kun treenaa omillaan. Hän väittää, että ohjaajasta olisi apua lähes jokaiselle. Suuri osa kuntourheilijoista tekee jotakin väärin.

"Kaikesta treenaamisesta on yleensä hyötyä, mutta jos tekee pahoja virheitä, siitä voi olla myös suurta haittaa."

Liukkaa huolettavat myös kuntoilijat, jotka treenaavat liian yksipuolisesti.

"Esimerkiksi nuoret miehet treenaavat penkkiä, mutta eivät selän lihaksia. Myös tukilihakset unohtuvat usein."

TEKSTI: SAMPO ROUHIAINEN

KUVA: KRISTIAN TERVO