Henkilö
11.11.2010

Tulevaisuuden nuuskija

Työkseen tulevaa ennakoiva Niko Herlin pitää lapsia parhaana tietolähteenään.

"Maailma on meille liian suuri. Liian paljon tapahtuu. Yrität minkä voit, yhtä kaikki jäät kyydistä. Tahdissa pysyminen vaatii alituista ponnistelua ja silti menetät asemiasi. Tiede tekee keksinnöt tyhjiksi niin nopeasti, että jäät hoippumaan niiden alle toivottoman hämmennyksen tilassa. Kaikki tapahtuu kovalla paineella. Ihmisen luonto ei voi kestää enää kovin paljon enempää."

Yllä oleva lainaus julkaistiin aikakauslehti Atlantic Journalissa 6. kesäkuuta vuonna 1833. Reilut 150 vuotta myöhemmin keksittiin internet, mobiilisovellukset ja nanoteknologia.

Maailma muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Kansainvälistämispalveluja yrityksille tarjoavan Finpron ennakointitiimin vetäjän Niko Herlinin tehtävänä on ennakoida muutosten suunta.

"Ennakointi ei ole ennustamista", Herlin korostaa. "Ennakointi on luovaa aivojumppaa tulevaisuuden varalta."

Finpro on yhdistys, jonka tarkoitus on tukea suomalaisyritysten kansainvälistymistä. Sen jäseninä on yli 550 suomalaista yritystä, Elinkeinoelämän Keskusliitto sekä Suomen Yrittäjät.

Herlin on aikamme heikkojen signaalien haistelija. Hänen tavoitteenaan on ennakoida, mihin ihmisten mielenkiinto ja ajatus kääntyvät seuraavaksi.

Herlin kertoo työkaluista parhaimpien löytyvän internetistä. Tulevaisuuden ilmiöt ovat ensin blogeissa ja sosiaalisessa mediassa. On tärkeää olla ihmisten kanssa tekemisissä. Eri kulttuurien kohdatessa syntyy uusia ajattelumalleja.

"Jos tulevaisuutta tahtoo ennakoida, niin parhaat tietolähteet ovat usein lapsia", Herlin naurahtaa.

Uudet ilmiöt ja ajatukset päätyvät Finpron sisäiseen TrendWiki-tietokantaan. Työkalun avulla Finpro kerää heikkoja signaaleja ja trendejä 375 ihmisen voimin 60 toimistossa 40 maassa. Tiedon syöttämiseen ei tarvita muuta kuin kännykkä tai internetyhteys.

Herlinin ennakointitiimin rooli on analysoida tietoa esimerkiksi yhdistelemällä heikkoja signaaleita, jolloin voidaan havaita vahvistuvia trendejä.

TrendWikin avulla Finpro koostaa havainnoista myöhempien aikojen profetian. Tällä hetkellä tulevaisuudessa näyttäisi odottavan markkinoiden kasvava luonnonmukaisuus, yhteisöllisyys ja valmista tee ja parsi -asenne, eli itse tekeminen.

Koko järjestelmän arvo näkyy, kun ennakointia hyödynnetään asiakasyritysten kehittämisessä.

"Yritykset elävät tässä ja nyt. Erityisesti PK-yrityksillä ei välttämättä ole resursseja tulevaisuuden hahmottamiseen, joten tässä kohden me tulemme avuksi. Yritykset voivat työstää uusia ideoita uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi. Samalla mietitään myös mitä mahdollisuuksia tai uhkia trendit aiheuttavat yrityksille."

Teksti: JUSSI RÄSÄNEN

Kuva: LAURI HANNUS