Ilmiöt
19.02.2010

Alaston totuus

Tylkkärin toimittaja harrasti nudismia Naturistikarnevaaleilla.

Saavun Porin Yyterin kylpylään uteliaana, mutta varautuneena. Kylpylä toimii viikonlopun ajan näyttämönä Luonnonmukaiset ry:n järjestämille Naturistikarnevaaleille. Turun ylioppilaslehti on tervetullut tapahtumaan, mutta myös toimittajalta toivotaan "klubiasua".

Seuranani kylpylässä on lähes kaksisataa naturistia ilkosen alasti. Saapuessani sekapukuhuoneeseen, jossa entuudestaan toisille vieraat ihmiset käyskentelevät ilman rihman kiertämää, tunnen oloni kiusaantuneeksi: vaatteet päällä nudistien keskuudessa on alaston olo!

Soluttaudun joukkoon ja riisuunnun Aatamin asuun. Ensimmäisenä siirryn saunatilaan, josko tuttu alastontila madaltaisi kynnystä siirtyä nudismin maailmaan. Rempseä viiksekäs mies kertoo kaskua kissan pesemisestä pyykinpesukoneessa, kun liityn naturistien seuraan saunanlauteille. Saunassa tilanteessa ei tunnu olevan mitään poikkeuksellista, ja tunnen oloni rentoutuneemmaksi. Pian keskustelu kääntyy naturismiin.

"Ei pienellä lapsella ole mitään alastomuutta vastaan. Vika on kasvatuksessa!", mies julistaa muiden saunojien nyökkäillessä hiljaa. Miehen päivitellessä yhteiskunnan suhtautumista julkiseen alastomuuteen, kuulen hänen äänessään turhautuneisuutta.

"Toistaiseksi meidän tosin täytyy vaatetukseemme nähden taipua joko hyvällä tai pahalla vallitseviin lakeihin ja poliisimääräyksiin sekä maassa vallitsevaan siveelliseen käsitykseen ja tapaan", kirjoitti yksi vuosisadan alun naturismin saksalaisista oppi-isistä Richard Ungewitter (1869?1958) teoksessaan Die Nacktheit (1907; Alastomuus). Vaikka postmoderni naturismi ei samaista itseään kansallissosialismin aikana tukahdutettuun alkuperäiseen saksalaiseen alastonliikkeeseen, ovat yhtäläisyydet silti ilmeisiä.

Olen saunonut kylliksi ja siirryn kylpylätilaan. Luonnonmukaisessa asussa on ilmavaa, mutta viileää. Eteeni avautuva näkymä on yllättävän arkinen. Kylpylätila on täynnä uivia, oleskelevia ja oluttuopin äärellä istuvia ihmisiä, poikkeuksellista on ainoastaan paljaan pinnan määrä. Naturistit painottavat voimakkaasti, ettei nudismissa ole eroottista vivahdetta. Voin allekirjoittaa väitteen, tilanne tuntuu lähinnä vaivaannuttavalta.

Koen ihmisten katseet kiusallisina, sillä vaikka olen yhtä alasti kuin muut läsnäolijat, tunnun silti erottuvan joukosta. Päädyn monien muidenkin suosimaan avonainen kylpytakki -ratkaisuun pitkälti käytännön syistä; kylpytakki sekä lämmittää että antaa hyvän säilytyspaikan kynälle ja lehtiölle. Vaikka kylpytakki ei sinänsä peitä "kriittisiä alueita", se tuo turvallisen puettuna olemisen tunteen.

"Hävynverho muutoin alastomalla ruumiilla, viikunanlehti, on sanalla sanoen ainoastaan merkki, jonka voi mielivaltaisesti ottaa pois tai pukea ylleen aivan selvänä ilmaisukeinona. --- Sukupuolielin ei ole silloin peitossa, mutta kumminkin on kekseliäästi ilmaistu, että 'nyt ei' ole kysymys siitä", kirjoitti alaston saksalainen yli vuosisata sitten, ja kuinka oikeassa hän olikaan.

Nudistikarnevaalin osanottajat vaikuttavat estottomilta ja helposti lähestyttäviltä, mutta pyytäessäni haastattelua lehtijuttuun asenteet muuttuvat välittömästi. Suurin osa naturisteista harrastaa alastomuutta vain kaapissa, omia nimiä tai naamoja ei haluta julkisuuteen.

"Jos kertoisin tuttavilleni harrastavani nudismia, huhu voisi lähteä liikkeelle kulovalkean tavoin", kertoo nimettömänä pysyvä kohta eläkkeelle siirtyvä maanviljelijä, joka on ollut mukana toiminnassa vuosikymmenen ajan.

"Täällä kaikki ovat tasa-arvoisia ammattiin katsomatta, oli sitten lääkäri tai tavallinen pulliainen", maanviljelijä kertoo syyksi alastomuudelleen.

"Vapaus yhdistää meitä", kommentoi vain liiveihin verhoutunut vierustoveri.

Edes oma tuttavapiiri tietää harvoin naturistien tekemisistä ja jotkut eivät ole kertoneet edes parhaille ystävilleen. Etenkin työyhteisöltä tietoa tunnutaan pimittävän, sillä nudistin leima voi monissa ammateissa tarkoittaa työuran loppua.

Perhosasuinen Leila Sillanpää, 59, suostuu kuitenkin haastatteluun muitta mutkitta. Hänelle naturismi on elämäntapa, toisin kuin satunnaisesti alasti esiintyville nudisteille.

"Olenhan syntynytkin alasti! Alasti olo on luonnollinen tapa elää ja olla", Sillanpää perustelee ratkaisuaan.

Sillanpään seurassa oleva Pentti Turunen, 59, on samoilla linjoilla.

"Tämä on elämäntapa eikä harrastus. Onhan kotonakin mukavampi tehdä kotitöitä ilman vaatetusta", Turunen toteaa.

"Yritän elää oman luonteeni mukaan ja pyrin noudattamaan terveellisiä, vai pitäisikö sanoa tavallisia, elämäntapoja. Naturisteja on kuitenkin laidasta laitaan: jotkut syövät vain vihanneksia, jotkut lihaa, toiset juovat alkoholia, toiset eivät", Sillanpää kertoo.

Sillanpää ei koskaan ole peitellyt naturismiaan, eikä ole kokenut sitä ongelmallisena.

"En ole opettajan ammatissani ikinä salannut tätä, sillä ei ihmisiä kiinnosta mitä vapaa-ajallaan tekee", Sillanpää huomauttaa. Avoimesti naturistina olo on kuitenkin eri asia kuin aatteen tyrkyttäminen. Vaikka Sillanpää ja Turunen kuuluvat järjestäytyneeseen Luonnomukaiset-naturistiyhdistykseen, ei tarkoitus ole pitää melua julkisuudessa.

"Luonnonmukaisten filosofia on ollut se, että pidetään matalaa profiilia.", Turunen huomauttaa.

Ehkä matala profiili onkin yksi syistä miksi naturalismista liikkuu paljon harhaluuloja.

"Julkisuudessa naturismi yhdistetään helposti pornoon. Mikään ei ole yhtä epäseksikästä kuin alaston ihminen!", Sillanpää julistaa nauraen.

"Aina poskiin saakka ulottuvasta puvusta huolimatta esiintyy naisten ruumis nykyään 'alastomampana', vieläpä erotisesti alastomampana, kuin ilman vaatteita. Viimeksi mainitussa tapauksessa esiintyy koko ruumis silmälle samalla tavalla, kun taas vaatetten lävitse ei enää näy koko ruumis, vaan sen yksityiset, aivan tarkoituksella valitut, taitavasti näytteille asetetut osat", totesi myös Ungewitter alastonteoksessaan.

Häveliäälle silmälle hieman kiusallinen näky ovat tanssilattialla pyörähtelevät parit, jotka tanssivat luonnollisesti ilkosillaan. Vaikka kyse on silkasta valssista, ei hieman eroottista pohjavirettä voi kokonaan kieltää.

"Iholla tanssiminen on vieraan ihmisen kanssa hieman epämiellyttävä tilanne ihan vaatteet päälläkin. En aio tanssia muiden ihmisten kanssa paitsi vaimoni", vastaa Jyrki, 48.

Jyrki ja hänen puolisonsa Sanna, 37, ovat lähteneet Naturistikarnevaaleille kahdestaan, kun lapset ovat hoidossa. Jyrkillä ja Sannalla on kerrottavanaan naturisteille tyypillinen tarina: lapset olivat pienenä mukana alastontapahtumissa, mutta murrosiän kynnyksellä kiinnostus lopahti.

"Lapsia ujostuttaa. Poika perustelee kieltäytymistään sillä, että kaverit saisivat tietää että on nudisti", Sanna kertoo.

Naturismin kannattajat tuntuvat edustavan kattavaa otosta eri yhteiskuntaluokista, mutta ei ikäluokista. Suurin osa naturisteista on saavuttanut keski-iän, ja nuoriso puuttuu toiminnasta lähes tyystin. Useimmille naturismi, tai pikemminkin nudismi, tuntuu olevan harrastus, muutamille elämäntapa. Kaikkia yhdistävää aatetta on hankala löytää osanottajien keskuudesta.

"Naturismi perustuu lähinnä mukavan alastomuuden ideologiaan", kertoo turkulainen Suomen Naturistiliiton puheenjohtaja Juha Johnsson, 43, liiton edustamasta aatteesta.

"En näe että meillä olisi mukana vahvasti luonnonmukaista ajattelua alastomuuden lisäksi", Johnsson pohtii.

Suomen naturistit ovat järjestäytyneet käytännössä kahteen paikalliseen naturistiyhdistykseen, jotka molemmat toimivat kattojärjestö Suomen Naturistiliiton alaisuudessa. Liitolla on yhteensä jäseniä alle viitisensataa. Kattojärjestö toimii linkkinä tiedotusvälineisiin ja yhteiskunnan päättäjiin päin.

Naturistit pyrkivät välttämään huonoa julkisuutta pitämällä etäisyyttä sensaatiomedioihin – Naturistikarnevaalejakin Turun ylioppilaslehti uutisoi yksinoikeudella. Koko naturistien toimintaa tuntuu leimaavan vaivihkaisuus.

"Kaikki tilaisuudet järjestetään niin, että on oma paikka käytössä. Me saamme olla rauhassa, eikä kukaan muu häiriinny", Johnsson kertoo.

"Naturisteja ei tulisi sekoittaa itsensäpaljastajiin."

Juha Johnsson onkin edustanut käytännössä yksin naturistiliikkeen alastonta julkisivua, sillä hän on toiminut Suomen Naturistiliiton puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lähtien vuodesta 2004. Puheenjohtajuus oli tarkoitettu kiertäväksi velvollisuudeksi, mutta Johnssonin lisäksi kukaan muu ei ole innostunut julkisuudessa liiton puheenjohtajana toimimisesta.

Johnsson kiiruhtaa laittautumaan illan ohjelmaa varten. Karnevaalien vietto alkaa, ja osa vieraista koristautuu näyttäviin juhla-asusteisiin. Valitettavasti tähän päättyvät kokemukseni. Toimittajaa ei suinkaan ajeta pois riettaiden orgioiden tieltä, vaan julkisen liikenteen aikataulujen pakottamana.

"Eikä puku kaikesta tästä huolimatta kuulu ihmiseen, se ei ole hänelle kasvanut, ei syntyessä annettu: aivan alastomana tulee ihminen maailmaan, ilman verhojen jälkiäkään", kirjoitti R. Ungewitter. Siitä huolimatta verhoudun vaatteisiini ja jään pohtimaan näkemääni.

En löytänyt kiehtovaa ajatusrakennelmaa tai syvempiä luontosuhteeseen nivoutuvia merkityksiä alastomuuden suosimiselle. Löysin joukon ihmisiä jotka pitivät alastomuudesta, ja jotka viettivät aikaa samanhenkisten ihmisten parissa. Vaikka vaatteetta ihmisten kanssa seurustelu ei tuntunutkaan luontevalta, on alastomuuden harrastamisessa tai elämäntapana pitämisessä hankala nähdä mitään tuomittavaa.

Naturismin piilottelu jäi kuitenkin vaivaamaan. Tekisi mieli esittää kysymys, olisiko naturistien aika tulla ulos kaapista.

Teksti: Heikki Isotalo

Kuva: Kai Jokela