Ajassa
25.01.2018

”Kaikki tuntui leviävän käsiin” – Opiskelijoiden stressiä hillitään vertaistuella ja mindfulnessilla

Teksti:
Arttu Ala-Jokimäki
Kuvat:
Saana Säilynoja
  • ”Loin itselleni suoriutumispaineita. Jokaisesta kurssista olisi pitänyt saada vitonen”, kertoo stressinhallintaryhmästä apua saanut opiskelija, joka haluaa esiintyä jutussa nimettömänä.

Kovasta stressistä on tullut opiskelijan ammattitauti. Nyt siihen saa apua stressinhallintaryhmästä. 

Tammikuussa paluu opintojen pariin tarkoittaa monelle täyttä kalenteria, mutta tyhjää kukkaroa. Valoisaa aikaa on vähän ja kirjapino kasvaa. Paineet ovat kovat, ja se näkyy myös opiskelijoiden voinnissa.

Vuonna 2016 toteutetun terveystutkimuksen mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija kokee runsaasti stressiä. Luku on ollut kasvussa koko 2000-luvun ajan.

Lisääntyneen oireilun vuoksi Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) on käynnistänyt uudenlaisia stressinhallintaryhmiä Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa. Tarkoituksena on tarjota opiskelijoille työkaluja arjessa pärjäämiseen. Mallia on kokeiltu Tampereella kahtena vuotena hyvin tuloksin.

”Aiemmin olin jatkuvasti ahdistunut. Kaikki tuntui leviävän käsiin. En voinut pitää edes lepopäivää potematta siitä huonoa omatuntoa. Ryhmässä opin erilaisia rauhoittumistekniikoita ja mindfulnesstaitoja. Niistä on ollut paljon apua arjessa”, yksi ryhmään osallistuneista opiskelijoista kertoo ja jatkaa:

”Samalla huomasin, että muillakin on ongelmia stressin kanssa. Siitä sai vertaistukea.”

YTHS:N terveydenhoitaja Anna Malmberg-Virta on ollut ryhmätoiminnassa mukana alusta asti. Myös hän korostaa vertaistuen merkitystä.

Vastaanotollaan Malmberg-Virta on nähnyt, miten monet opiskelijat tuntevat olevansa yksin ongelmiensa kanssa. Siksi olisi erityisen tärkeää, että stressistä ja jaksamisesta voitaisiin puhua avoimesti.

”Moni kantaa mukanaan sellaista käsitystä, että on ainoa joka ei selviä. Ajatellaan, että kaikki muut pärjäävät paitsi minä. Siksi olisi hyvä, että kampuksille kehittyisi avoin puhumisen kulttuuri”, Malmberg-Virta kertoo.

Kaikesta päätellen vertaistuelle ja elämänhallintataidoille on tilausta. Turussa kaikki syksyn neljä ryhmää täyttyivät, eikä helmikuussakaan alkavalle hyvinvointikurssille ole enää paikkoja. Tulevaisuudessa YTHS:n on tarkoitus jatkaa ja laajentaa toimintaa.

”Keväällä koulutetaan lisää ohjaajia. Syksyllä stressinhallintaryhmä löytyy kaikilta paikkakunnilta, missä YTHS toimii”, Malmberg-Virta kertoo.

Kiinnostuneet voivat tiedustella tulevista ryhmistä ja peruutuspaikoista YTHS:n Turun toimipisteeltä.

3 askelta stressin selättämiseen

  1. Joskus voi tuntua siltä, että olet ainoa joka kamppailee stressin kanssa. Näin ei ole. Kerro voinnistasi kaverille tai läheiselle.
     
  2. Salli oma reagointisi. On tärkeää huomata, jos oma jaksaminen käy vähiin. Se on viesti siitä, että elämässä tarvitaan muutoksia.
     
  3. Pidä huolta arjesta. Nuku kunnolla ja syö säännöllisesti. Stressin hallitseminen on entistä vaikeampaa, jos olet jo valmiiksi väsynyt.

Lähde: Anna Malmberg-Virta, YTHS
 

Lue lisää:

YTHS: Mielenterveysongelmat yhä runsaita

Opiskelijoiden päihteiden käyttö on vähentynyt, mutta mielenterveyden ongelmat ovat yhä runsaita. Näin kertoo YTHS:n tuore opiskelijoiden terveystutkimus. (2/2017)

Esikoiskirjailija Anni Saastamoinen rikkoo masennukseen liittyviä tabuja ”vittumaisella komiikalla"

”Minua vitutti stigma, joka sairauteen liittyy, ja kaikki ennakkoluulot, joita on saanut kuulla niin paljon, että haluaisi vain tukkia korvansa." (10/2017)

Kivulias koulutus

Joskus nuori aikuinen sairastuu opiskeluvuosina niin vakavasti, ettei opintoja voi edistää toivottuun tahtiin. Silloin toimeentulosta tulee monimutkaista. (11/2015)