Ilmiöt
29.11.2012

Maksaisitko ideasta?

Kickstarter on juuri nyt joukkorahoituksen eli crowdfundingin kuuma nimi. Kolme kesää sitten perustetun sivuston idea on simppeli: kerro, mitä haluat tehdä ja paljonko tarvitset siihen rahaa. Sivuston kautta on rahoitettu niin miljoonien dollarien videopelejä kuin muutamien satojen eurojen opintomatkoja.

Tiedonkeruun joukkoistamista

"Maailma on täynnä turhia kirjoja – emme halunneet tehdä yhtä uutta lisää", sanoo Senja Larsen.

Näin syntyi Kickstarterilla rahoitettu Senja opettaa ruotsia -opus, jonka rahoitusmekanismi herätti poliisin mielenkiinnon. Tapaus on edelleen kesken ja sen yksityiskohtiin voi tutustua esimerkiksi senjaopettaa.fi/mediassa -sivulta löytyvästä linkkilistasta.

Vastoinkäymisistä johtuen Larsenin kirja lienee tärkein syy siihen, että maailmalla erittäin suosittu Kickstarter on Suomessa ylipäätään huomattu.

"Seuraavan projektimme toteutamme hyvin pienellä budjetilla, ennakkotapaustarkoituksessa. Suomessa Kickstarteria merkittävämpi tulee olemaan Mesenaatti.me, joka on tällä hetkellä pilottiasteella."

Vaikka joukkorahoittamisen alku on Suomessa ollut kliseetä mukaillen hankala, ei Larsen usko rahoitusmallin viettävän eläkepäiviään hylättynä tien poskessa.

"Tulevaisuuden maailmassa kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa – hyvät ideat on yhä helpompi löytää, kun ne pääsevät laajan yleisön vertaisarviointiin."

Pienille puljuille joukkorahoitus tarjoaa validin keinon kerätä pääomaa. Korporaatioille se ei Larsenin mielestä ole minkäänlainen uhka.

"Kustantajat ja kansallisteatterit ovat moottoriteitä, mutta myös polku- ja kävelyteitä tarvitaan."

Rahan liikkumisen lisäksi Larsen painottaa tiedonkeruun joukkoistamista, joka tarkoittaa yhden tehtävän jakamista suurelle tekijäryhmälle.

"Luottamus on äärimmäisen tärkeää joukkorahoituksessa. Nigerialaiskirjeiden kaltaisia ilmiöitä on netissä vaikeampi toistaa. Parviäly on narauttanut niin Wincapitan kuin Enkeli-Elisan."

Täsmätuotteiden markkinat

Ultrakevyt vaeltaminen jos jokin kuulostaa niche-harrastukselta. Kuitenkin metsään sukeltava 26-osainen video-opas keräsi Kickstarterissa rapiat 10000 dollaria.

"Olin yllättynyt! Alku oli hidas, mutta summat kasvoivat tasaisesti. Loppuvaiheessa jopa eräät pienet yritykset ryhtyivät jaksokohtaisiksi sponsoreiksi", muistelee Hendrik Morkel.

Suomessa kymmenen vuotta asunut, Saksassa syntynyt Morkel muutti Suomeen naisen perässä ja jäi tänne luonnon, kulttuurin ja ihmisten vuoksi.

Kickstarterissa menestyy, jos on verkostoja eli toisin sanoen kavereita tai ainakin tuttuja, jotka ovat valmiita markkinoimaan ideaa. Projektin ympärille pitää saada pöhinää.

"Meillä oli sissimarkkinointikampanja, ja jo muutama päivä projektin käynnistämisen jälkeen ihmiset alkoivat kirjoitella videoista. Sosiaalinen media hallitsee näitä markkinoita."

Erityisen tärkeässä roolissa oli Morkelin ylläpitämä, Suomen suosituin retkeilyblogi hikinginfinland.fi. Se tarjosi tuotteelle valmiin kohdeyleisön ja markkinointikanavan.

Kickstarter-junaan hyppääminen ei ole teknisesti juuri Huuto.netin käyttöä vaativampaa. Ammattilaiset kuitenkin erottuvat amatööreistä.

"Laadukas esittelyvideo on menestyksen perustyökalu. Nykyään on paljon videoita, jotka eivät näytä kovin hyviltä, eivätkä nämä projektit yleensä pärjääkään."

Joukkorahoituksen ihmeelliseen maailmaan hypätessään täytyy ymmärtää, mihin on ryhtymässä. Kun rahoittajina on rivikansalaisia, on mukana aina jokunen kärsimätön ja elämän realiteetit unohtanut.

"Yritysten kanssa on helpompi toimia, sillä ne ymmärtävät, että vastoinkäymiset ovat arkea. Osa yksityishenkilöistä kysyy joka viikko, joko on valmista."

Mitä pienet edellä …

Myös isot tekijät ovat löytäneet jalansijansa Kickstarterista. Aivan Oy on suunnitellut muun muassa Ramirentin brändiuudistuksen ja Suomen Pankin palvelumuotoilun.

"Se on meille hyvä sekä rahoituksen että idean testaamisen kannalta", sanoo Aivan Oy:n design partner Jarkko Jämsén.

Ajatus johdottomasta kaiutinjärjestelmä syntyi, kun muotoilutoimiston väki ei löytänyt markkinoilta sopivia purkkeja kotikäyttöön.

"Ideoitiin, otettiin selville perusasiat ja keskusteltiin parin suomalaisen kaiutinvalmistajan kanssa. Eivät innostuneet, joten päätettiin perustaa Unmonday-kaiutinfirma."

Kickstarteriin suhtaudutaan ison rahan markkinoilla hieman varauksellisesti.

"Kun aloitimme projektin, kaikki ystävät tulivat sanomaan, että se on Suomessa laitonta. En uskonut siihen. Soitin poliiseille ja heidän mukaansa homman pitäisi olla ok."

Projektin tavoite oli 200000 dollaria. Kaiutin luvattiin jokaiselle 499 dollaria sijoittavalle.

"Kerätyt summat ovat tyypillisesti niin pieniä, että ei niillä oikeasti toteuteta tämänkaltaisia projekteja. Minkäänlaista teknologialaitetta on todella vaikea rakentaa edes 100000 dollarilla."

Jämsén ei pidä Kickstarteria jokaisen kituvan taiteilijan pelastuksena. Kapitalismi on uinut joukkorahoitukseenkin. Maailmalla on jo runsaasti yrityksiä, jotka tarjoavat ammattimaista Kickstarter-markkinointia.

Jämsén ei ollut täysin tyytyväinen ensimmäiseen joukkorahoitusseikkailuunsa. Kokenut yritysmies tekisi tänään useamman asian toisin.

"Tuotteen pitäisi olla yksinkertainen, hauska ja helposti lähestyttävä. Muutamien taalojen sijoittamisella pitäisi jo saada jotain ja projektin epäonnistumisen riskin tulisi olla olematon."

JOUKO LUHTALA

Kuvitus: ANJA KARPPINEN