Olavi Uusivirta 9.11. Logomo Sunborn Live Opiskelijaliput 23,50 €
Ilmiöt
11.04.2013

Nyt pukeudutaan harrastukseen

Urheiluvaatteet tulevat kadulle, ja tyylitietoiset ryhtyvät urheilemaan näyttävien tuotteiden perässä.

Urheilusta on jo pitkään ammennettu muotiin. Vedenpitävät ja hengittävät kalvot sekä monet joustomateriaalit ovat tulleet kadulle harrastusvaatteiden kautta.

Muotipyöräilijäksi ja elämänmakuisen elämän asiantuntijaksi itseään tituleeraava pyöräsuunnittelija Joonas Berggren nostaa esille 90-luvun koripallokenkien tulon katukäyttöön.

"Nyt bensalenkkarit ovat taas muodissa. Ei käy kieltäminen, etteikö lenkkareissa olisi paras olla", hän nauraa.

"Toisaalta urheiluvaatteiden ei tarvitse aina olla täydellisen käytännöllisiä. Eivät fiksitkään ole käytännöllisiä. Tyyli on tärkeämpää."

Toisille on tärkeää näyttää hyvältä, urheiltiin tai ei. Toiset taas haluavat tuoda harrastustaan esille pukeutumisen kautta. Perinteisin esimerkki harrastusryhmän yhtenäisestä pukeutumiskoodista lienee skeittarimuoti.

Berggren uskoo, että nykyään ihmiset haluavat harrastustensa näkyvän enemmän arkipukeutumisessa. Isoa Suuntoa kannetaan ranteessa ylpeydellä osana kovaa treenaavan imagoa.

Urheilun piilomarkkinointia

Berggren on henkeen ja vereen urheilija, mutta haluaa ajaa liikunnan iloa tyyli edellä häivyttäen urheilun. Hän innostuu ajatuksesta, että voi saada asiakkaansa kiinni urheiluun muodin kautta.

"Olen myynyt fillarin monille, jotka eivät ole ajaneet kymmeneen vuoteen. Kun saan heidät liikkumaan, se on huikea tunne."

Pyöräkauppiaan poikana Berggren on kasvanut kiinni fillareihin, mutta ei pidä itseään pyöräilijänä.

"Varmasti ajan vähemmän kuin asiakkaat. Ajan vain kesäisin."

Berggren on huomannut kolmenkympin ja valmistumisen liepeillä pyörivän tuttavapiirinsä ymmärtäneen urheilemisen merkityksen uudelleen.

Hän arvelee, että ilmiö on laajempi: Liikunnallinen elämäntapa on seuraava megatrendi, ja taloudellisesti epävarmat ajat ovat siihen yksi syy.

"Kun talous on tiukalla, katsotaan peiliin. Ihmiset haluavat pitää itsensä kunnossa pelastaakseen oman nahkansa."

Tuotteena tekemisen tapa

Muutamia vuosia sitten Berggren polkaisi pystyyn ensimmäisen suomalaisen fiksipyörämerkin, Le Princen. Nyt fiksimerkin isä suuntaa katseensa kohti vaatteita. Kevään aikana Le Prince laajentaa valikoimaansa pyöräilylippiksiin, paitoihin ja kangaskasseihin.

Idea sai alkunsa, kun Berggren iski päänsä yhteen toisen nuoren nälkäisen suunnittelijan Elina Laitisen kanssa. Taideteollisen korkeakoulun urheiluvaatesuunnittelun kurssilla Laitinen äkkäsi ystävänsä Berggrenin kumppaniksi projektiin. Urheiluvaatteet olivat uusi tuttavuus Laitiselle, jonka suunnittelutiimi palkittiin viime vuonna Hyères Fashion Festival -kilpailussa Grand Prix -palkinnolla.

Pyörät saivat rinnalleen vaatemalliston, sillä Berggren ei halua takertua yhteen tuotteeseen. Mielessä siintää jo salivaatemallisto ja pingismailabrändi. Olennaista on tekemisen meininki, ei se, mitä tekee.

"Olisi kauheaa nähdä asiat selvärajaisina. Ei tarvitse olla vakavissaan, vaan voi poukkoilla, pitää hauskaa ja irrotella."

Urheilua ja hupia yhdistävät tapahtumat kiinnostavat Berggreniä. Parhaillaan työn alla on toukokuisen Turku Design Festivalin osana Bore-laivalla järjestettävä elektronisen musiikin tapahtuma, jossa esitellään Le Prince -uutuuksia. Tulevaisuudessa vielä muutakin.

"Hauskanpito – siitä lähdetään. Voisin järjestää mitä vain, paitsi ehkä taidenäyttelyn. Tai siitä tulisi ainakin erilainen taidenäyttely. Siihen liittyisi muki aika vahvasti", Berggren virnuilee.

Teksti: SAMPO ROUHIAINEN

Kuvat: KRISTIAN TERVO

Lue myös, miltä näytti fiksijengin perjantai-iltapäivä.