Ilmiöt
07.05.2014

Tulevaisuuden silmä

Teksti:
Anni Savolainen
Kuvat:
Konsta Hormia

Google Glass on helppo, nerokas, kömpelö ja pelottava. Onko siitä loppujen lopuksi mihinkään?

 

 

Google Glass näyttää futuristiselta laitteelta, vaikka Yhdysvalloissa sitä käyttää jo yli 10 000 ihmistä. On vaikeaa sanoa, ovatko älylasit oikeasti hyödylliset vai vain kokeilu. Silti vaikutelma teknologisen determinismin kelkasta on voimakas.

Älylaseiksi tai puettavaksi tietokoneeksi nimitetty Google Glass on viimeisimpiä osoituksia siitä kyborgisesta kuvitelmasta, että teknologia saadaan integroiduksi ihmiseen. Silmälaseja muistuttavien kehysten toisen linssin yläosaan kuuluu kolmen senttimetrin kokoinen näyttö, jonka avulla käyttäjä operoi.

Android-pohjaista käyttöjärjestelmää voi ohjailla joko äänikomennoilla tai hipaisemalla oikeaa sankaa, joka mahdollistaa selaamisen. Kuvia voi ottaa silmänräpäyksellä. Laseja kritisoidaankin paljon erityisesti siitä, miten vaivatta ja salaa niitä voi käyttää.

Huolet ja uhkakuvat salakuvaavista älylasien käyttäjistä ovat yleisiä.  Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen kertoo, että Japanissa on puhuttu älypuhelimen kuvausäänen asettamisesta pakolliseksi. Jos näin käy, myös älylasit kokenevat saman.

Google Glass vaatii niin vähän vaivannäköä, että vaikutelma toiseen maailmaan pääsystä syntyy jo siksi. Toisaalta tuntuu siltä, että lasit käyttävät ihmistä eikä toisinpäin. Tunkeutuuko mediaväline osaksi todellisuutta?

”En puhuisi todellisuuden ja median sekoittumisesta, samoin kuin en puhuisi netin ja toden sekoittumisesta. Kyseessä on vain väline, joka on yhtä iso osa todellisuutta kuin kaikki muukin”, Suominen sanoo.

Hänen mukaansa lasit ovat, sanalla sanoen, mahdollisuus.

Samaa korostaa hollantilainen kuvajournalisti Daphne Channa Horn, joka esitteli laseja mediataidetapahtumassa Turun yliopistossa maaliskuussa. Hänen tärkein viestinsä oli, että kukaan ei tiedä, mitä laseista tulee.

Teknologiahulluus

Ajatus älylaseista ei ole uusi. Ensimmäinen puettava tietokone tehtiin jo vuonna 1986, ja virtuaalilaseja kehiteltiin 1990-luvun tieteisfiktiohuuman myötä.

Google hyödyntää ja yhdistää laseihin tehokkaasti myös muita palveluita, kuten YouTubea. Jaakko Suominen korostaa markkinoinnin ja imagohyödyn merkitystä.

”Huomionarvoista on se, että lasit kuuluvat juuri Googlelle. Joskus isoja nimiä ovat olleet esimerkiksi IBM ja Microsoft, mutta nyt Google on tietotekniikan ykkösyritys. Google on nykyajan merkki”, hän sanoo.

Hänen mukaansa lasit voi kytkeä vallalla olevaan teknologiahypetykseen. Se edustaa uutta mediaa ja läsnä olevia teknologioita siinä missä kännykkäkin.

”Joskus rannekellojenkin luultiin jäävän historiaan. Sitten kelloihin alettiin yhdistää älypuhelimien ominaisuuksia, aivan kuten nyt on tehty silmälaseille”, Suominen huomauttaa.

Lasien toiminta onkin hyvin samantyyppistä kuin älykellojen. Ne eivät tuo uusia toimintoja, vaan uudenlaisen ulottuvuuden vanhojen toimintojen käyttämiseen. Mediavälineenä älylasit jatkavat älypuhelinten tallentamisvimman perinnettä.

Daphne Channa Hornille lasit merkitsevät sysäystä aiempaa taiteellisempaan ilmaisuun. Lasien avulla tarinankerronta on intensiivisempää. Hän on käyttänyt laseja yhtä soittoa lähes vuoden.

Koska teknologian toivoisi olevan myös tyylikästä, suojalaseja muistuttava Google Glass -viritelmä on herättänyt epäilyksiä. Helsingin Sanomat teki helmikuussa mielenkiintoisen testin Hollywoodin Walk of Famella. Siellä toimittaja Pekka Pekkala puki ylleen Google Glassin, bluetooth-kuulokkeen, vyölaukun ja sukat sandaaleihin.

Gallupin perusteella 64 prosenttia vastaantulijoista piti pahimpana tyylirikkeenä sukkia ja sandaaleita, kun taas lasit loukkasivat eniten vain 4 prosentin silmää.

Suomessa lasit tuskin yleistyvät pian. Keksintö on uusi, ja Pohjoismaissa niitä on vasta muutamia. Lasien hinnat pyörivät nyt yli 1000 eurossa.

”Muotoilua olisi parannettava. Kun otetaan huomioon, että nykyään silmälaseista pyritään eroon laserleikkauksilla, ei älylasien hankinta tapahdu kovin helposti”, Suominen huomauttaa.

Ainakin se on hyvä lähtökohta, että lasien käyttö on paljon coolimpaa kuin sandaaleiden ja sukkien.