Ilmiöt
24.08.2016

Turun Tarroristi tuomitsee sinutkin

Teksti & Kuvat:
Atte Uusinoka

”Teini polttaa tupakkaa, valistusta uhmaa. Pedagogit, neuvokaa ojentamaan tuhmaa!
Remmi paras lääke on, sitä antakaatte, piiskaamalla pehikon järkiinsä taas saatte.”

Sanat kuulostavat menneiden aikojen paatokselta, jolla pyritään varoittelemaan yhteiskuntajärjestyksen romahduksesta. Yllä oleva teksti kuitenkin esiintyy vuonna 2016 Turun ydinkeskustassa. Siitä otettu kuva on lisätty Tarroristi Turussa -Facebook-ryhmään, jolla on hieman yli tuhat seuraajaa.

Turun Tarroristi liimailee kotitekoisia, äärikonservatiivisia mielipiteitä sisältäviä tarroja ympäri
kaupungin parkki- ja pankkiautomaatteja. Hänestä tiedetään hyvin vähän. Emme esimerkiksi tiedä Tarroristin sukupuolta tai ikää.

Turun yliopiston folkloristiikan tohtorikoulutettava Antti Lindfors kertoo Tarroristi-ilmiön luovan hänessä hämmennyksen, huvituksen ja kriittisyyden
sekaisia tunteita.

”Tarroristi vaikuttaa omiin silmiini kotikutoiselta yhdistelmältä uskonnollista konservatiivia, taaksepäin katsovaa nykymaailman kriitikkoa, yleisen tapainturmeluksen ja etenkin naisten epäterveiden elämäntapojen moralistia”, Lindfors kertoo.

Lindforsin mukaan tarrojen monitulkintaisuus ja tietojen puute mahdollistaa hyvin vaihtelevia päätelmiä Tarroristista.

”Onko kyse todella autenttisesta, nykymaailmaa tulisesti halveksivasta jäärästä, ’radikaalikonservatiivisesta valistajasta’ kuten FB-ryhmässä kuvaillaan, vai jonkinlaisesta karkean tyyppihahmon parodioinnista tai julkisen tilan taideperformanssista?” Lindfors pohtii.

Tarroristi Turussa -Facebook-ryhmän perustaja Taukki uskoo vahvasti Tarroristin olevan asiansa kanssa vakavissaan.

”En missään nimessä usko Tarroristin olevan trolli. Tämä perustuu siihen, että minä olen nähnyt näitä Turussa jo toistakymmentä vuotta sitten”, Taukki laukoo.

Häpäisyä ja naisvihaa

Taukki on profiloinut Tarroristin eläkkeellä olevaksi uskonnolliseksi naiseksi, joka on huolissaan maailman rappiosta. Taukki kokee tarrojen olevan yhden henkilön eräänlainen hätähuuto.

”Minä näen hänet sellaisena väkivallattomana Batmaninä. Kukaan ei tiedä kuka hän on ja hän vain yrittää huutaa järjestystä tähän kaoottiseen maailmaan”, Taukki pohtii.

Taukki ei ota kantaa siihen, toivooko hän Tarroristin pysyvän anonyyminä. Jotkut silminnäkijähavainnot kertovat tarraajan olevan vanha mies, mutta kukaan ei ole virallisesti julistautunut itse Tarroristiksi. Taukki epäilee, että jotkut kyllä tietävät Tarroristin henkilöllisyyden.

”Totta kai olen utelias siitä, että kuka hän voisi olla. Tämäkin tilanne, jossa ei tiedetä kuka hän on, toimii hyvin”, Taukki pohtii.

Esitän Taukille näkemykseni siitä, että Tarroristi olisi vanhempi, yksinäinen ja naisille katkeroitunut mies, joka purkaa tällä tavalla patoutuneita pettymysten tunteitaan naisia ja nyky-yhteiskuntaa kohtaan. Taukki on hetken hiljaa ja sanoo, ettei
ole koskaan ajatellut henkilöllisyyttä tältä kantilta.

”Tarroissa puututaan erityisen kovasti naisten ulkonäköön ja siihen miltä naiset näyttävät tupakoidessaan, kuinka tyhmiä he ovat kun tupakoivat ja kuinka lihavia naiset ovat. Kun ajattelee miehen käyttäytymistä, niin kuka mies kävisi noin voimakkaasti naisia vastaan?” Taukki pohtii.

Taukki kaivaa taskustaan paperin, johon hän on koonnut katukuvasta löytyneiden tarrojen viestejä. Hänen mielestä seuraava tarra todistaa Tarroristin olevan nainen. ’Terasseilla kaljottelevat ja savuttelevat akan vähkyrät ovat häpeäksi sukupuolelleen. Kahvilakäynnit sivistyneelle daamille sopivia kyllä’. Taukki laittaa paperin takaisin taskuun suunpielet hymyssä ja sanoo ”Musta tuntuu, että mies ei sanoisi näin, mutta ei sitä tiedä”.

Tohtorikoulutettava Antti Lindfors toteaa, että olennaisempaa olisi pohtia viestien peilaamista yleisempään yhteiskunnalliseen kehitykseen kuin Tarroristin sukupuoleen.

”Yksi ongelmallisimmista ja häiritsevimmistä piirteistä tarroissa on saarnaavan moralisoinnin kohdistuminen naiseen ja naisten käyttäytymiseen lasten fyysisen kurittamisen ohella. Naisten ja erityisesti äitien hyvinvointiin kohdistuva moralisointi on tarrojen kyseenalaisinta materiaalia, koska kyse on myös laajemmasta yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta ilmapiiristä”.

Turun oma Jouko Piho

Tarroristin tarrat tiedetään hyvin Turussa. Facebook-ryhmän lisäksi monet paikalliset, ryhmästä tietämättömät henkilöt, tietävät Tarroristin tarrat. Taukki muistelee hänen ensimmäisten henkilökohtaisesti todistettujen tarrojen julistaneen ”Tupakoivat ovat säälittäviä addikteja” ja ”Sivistynyt ihminen ei kailota”. Ne pistivät Taukin silmään erityisen voimakkaiden mielipiteiden ja omanlaisen arvomaailman takia.

Hän alkoi kuvata itselleen tarroja ja pian kävi ilmi, että muutkin harrastivat kuvausta. Tämän johdosta Taukki ajatteli, että nämä kaikki kuvat voisi kerätä yhteen samaan paikkaan ja näin Facebook-ryhmä oli syntynyt.

Antti Lindforsin mukaan yksi kiinnostavimpia piirteitä koko ilmiössä onkin sen suosio Facebookissa. Ryhmän jäsenistä enemmistö on taustoiltaan korkeakoulutettuja, nuorehkoja liberaaleja. Hänen mukaan juuri tämän ryhmän mielenkiinto Tarroristia kohtaan juontuu jyrkästi ristiriidassa olevasta maailmankuvasta. Lindforsin vertaa Tarroristin suosiota kansanedustajaehdokas Jouko Pihon nettisuosioon. Molemmat perustuvat Lindforsin mukaan ylilyötyyn uskonnolliseen konservatismiin.

”Tarrojen ironisella myötäilemisellä tehdään Tarroristin edustama vieras ja ahdas maailmankuva vaarattomaksi. Veikkaan, että suurin osa FB:ssä Tarroristia seuraavista pitävät viestejä huvittavina, mihin viittaavat monet kommentit ja reaktiot ryhmässä” Lindfors kertaa.

Taukki kokee tarrat ensisijaisesti huumorina. Hänen mielestä on ylipäänsä todella hauskaa, että tällainen hahmo on olemassa. Taukin mukaan Tarroristissa on niin sanottua kuolevan maailman kaikua.

”Suurin osa ihmisistä ei jaksa tämän kaltaista keskustelua internetissä, mutta tässä on joku, joka käy monologia kaupunkitilassa katutaiteen keinoin. Tämä katutaideaspekti on kiinnostava. Tämä henkilö paheksuu ilkivaltaa ja roskaamista, mutta samalla hän itse tekee sitä tarroja liimaamalla” Taukki pohtii.

Tarraaminen käy kalliiksi

Kiinteistöliikelaitoksen ylläpitopäällikkö Mari Helin muistuttaa, että kaiken näköinen liimaaminen ja tarraaminen on heille iso ongelma, joka tuo ylimääräisiä kustannuksia.

”Valotolpat ja esimerkiksi seinät lisäävät yleistä roskaisuutta ja näiden puhdistaminen on melko kallista. Ne on joka tapauksessa puhdistettava. Samalla kun Tarroristi moittii roskaamisesta, joutuu hän roskaamisen maksajaksi” Helin kertoo.

Kiinteistöliikelaitos on parhaillaan tilaamassa keskusta-alueen tolppien puhdistamista. Pelkästään tämän alueen tolppien puhdistaminen maksaa noin 10 000 euroa. Tähän kuuluu tarrojen poistaminen ja tolppien peseminen.

”Jos puhutaan yleisesti roskaamisesta, johon sisältyy tarrojen laittaminen, kaiken kaikkiaan roskien poistamiseen menee vuodessa noin 500 000 ja ilkivaltaan noin 100 000 euroa” Helin kertoo. Helinin mukaan tolppien puhdistus kestää noin kuukauden ajan ja tämän jälkeen tolpat pysyvät puhtaina tarroista ja ilmoituksista noin viikon.

Tarrorismi on jatkunut Turun ydinkeskustassa jo monien vuosien ajan. Helin kokee, että tarrojen liimaaminen on vanhanaikainen tapa ja toivookin, että Tarroristi keksisi itselleen toisen keinon ilmaista itseään.

Taukki kokee Tarroristi-ilmiön itselleen mielikuvitusta kiihottavana salapoliisijuttuna. Hän kuitenkin toivoo, että asia ei koskaan ratkeaisi.

”Sehän on nyt selvää, että Tarroristi on pankkiautomaattien valvontakameranauhoilla. Jos joku haluaisi tietää Tarroristin henkilöllisyyden, se kyllä saataisiin selville”, Taukki pohtii ja jatkaa ”Toivottavasti hän ei kuitenkaan lopettaisi toimintaansa”.