Kulttuuri
23.03.2016

Akateeminen metatrilleri

Teksti:
Emmi Ketonen

Ei varmaankaan tule suurena yllätyksenä, että luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo (s.1971) osaa kirjoittaa. Kompleksissa draamankaari on tarkasti hiottu ja palaset loksahtelevat kohdilleen koukuttavan yllättävässä järjestyksessä. Teosta rytmittävät tiiviit kappaleet ja lyhyet lauseet. Jokaisessa lauseessa ilmaistaan vain olennaisin.

Rikos- ja jännityskirjallisuus ovat viimein alkaneet irtaantua viihteellisyyden leimastaan ja moni arvostettu kirjailija on päätynyt testaamaan taitojaan tällä aiemmin väheksytyllä alueella. Samalla rikos- ja jännityskirjallisuuden ominaispiirteitä on omaksuttu perinteiseen kaunokirjallisuuteen. Kompleksi hämärtää rajoja entisestään. Teoksessa on kyse vetävästä psykologisesta trilleristä, jossa pysytellään tiiviisti päähenkilö Niinan pään sisällä. Lajille epätyypillisesti Revon kirjoittama trilleri tihkuu myös hersyvää huumoria.

Teoksessa liikutaan usealla metafiktiivisellä tasolla, mikä heikottaa monesti hämäännytettyä lukijaa. Repo asettelee omaelämäkerrallisen fiktion rajoja uuteen uskoon. Hänen päähenkilönsä nimi on Niina. Niina työskentelee Turussa Kompleksi-nimisessä tieteen, taiteen ja liiketoiminnan huippuyksikössä, joka sijainniltaan vastaa kovasti Niina Revon omaa työpaikkaa, Sirkkalan kasarmia. 

Teoksen Niinan ja oikean Niina Revon välille luodaan valtavasti yhtäläisyyksiä, jopa niin paljon, että taatusti joku yrittää googlettaa Niinan bikinikuvaa vain siksi, että kirjassa on sellaisesta puhetta.

Revon vinksahtanut omaelämäkerrallinen fiktio on myös kiusallista ja vaativaa luettavaa. Autofiktion yhdistäminen jännitystarinaan edellyttää uudenlaista suhtautumistapaa tekstin uskottavuuteen. Lukiessa herää jatkuva epäilys tapahtumia, henkilöhahmoja, kertojaa ja itse tekijää kohtaan.

Niina Repo: Kompleksi
Siltala