Kulttuuri
19.10.2017

Artistit Gabriel Lion ja Adam Tensta nousivat lähiöistä listoille

Teksti:
Arttu Ala-Jokimäki
Kuvat:
Jere Grönberg
  • Gabriel Lion (oik.) vietti Börs Night Clubissa Ekstaasiin-singlensä julkkareita. Adam Tensta juhlisti puolestaan 10-vuotista uraansa levyttävänä artistina.

Turkulainen Gabriel Lion ja tukholmalainen Adam Tensta ovat lähiöiden kasvatteja eri puolilta Suomenlahtea. Ennen illan konserttia artistit puhuivat oman tien kulkemisesta ja siitä, miten tärkeää on saada määritellä itse itsensä.

Börs Night Clubissa on odottava tunnelma. Ovet aukeavat yleisölle tunnin päästä. Henkilökunta testaa äänentoistoa ja esiintymislavan valaistusta.

Hiljaisuus rikkoutuu, kun saliin astelee tatuoitu mies TPS:n pelipaidassa. Paidan selkämyksessä lukee Lion.

”Me ollaan jo sijalla 44”, hän iloitsee.

Kyseessä on turkulainen muusikko Gabriel Lion, jonka uusi kappale Ekstaasiin on julkaistu edellisenä päivänä. Biisi on kiivennyt yhdessä vuorokaudessa Spotifyn 50 kuunnelluimman kotimaisen kappaleen listalle.

Lionin virallinen esikoissingle Mä en haluu tietää saavutti aiemmin tänä vuonna kultalevyyn vaadittavat kaksi miljoonaa striimiä.

Suosio ei ole sattumaa, sillä uusia kappaleita on hiottu kaikessa hiljaisuudessa jo kahden vuoden ajan. Apuna ovat olleet levy-yhtiön kautta löytyneet tuottaja Niko Lith ja säveltäjä Sebastian Laine.

Työtunnit kuuluvat raidoilla. Uusien kappaleiden hiottu pop-soundi eroaa merkittävästi Lionin alkuvaiheiden rosoisesta trap-tyylistä.

”Tässä on käyty pari vuotta musakoulua. Joka päivä oppii jotain uutta”, Lion kertoo.

Varissuolla varttunut artisti tuli alun perin tunnetuksi vuonna 2015 julkaistulla trap-kappaleella Ei oo mitään välii. Biisi videoineen herätti paljon keskustelua, eikä kaikki palaute ollut imartelevaa. Etenkin kappaleen lyriikoissa viljelty veli-sana tuntui puhuttavan kuulijoita.

”Osa naureskeli, että tuo on se veli-jäbä. Sitä vitsiä sain kuulla pari vuotta. Mä olen kuitenkin hemmetin iloinen, että tein sen biisin, koska se toi mulle huomiota. Kaikki tiesi, kuka on Gabriel Lion ja kuka on veli-jäbä.”

Saadun huomion avulla Lion sai lopulta myös levytyssopimuksen. Sopimusta seuranneen menestyksen myötä vitsailu on vaimentunut.

Siirtyminen trap-rytmeistä ja räppäämisestä kohti laulettua musiikkia on ollut tuoreelle artistille kivuton prosessi.

”Olen vähän yllättynyt, että kukaan ei ole tullut syyttelemään räpin hylkäämisestä. Ei se toisaalta kiinnosta, vaikka joku niin sanoisikin. Mulla ei ole mitään tarvetta todistella aitouttani vain sen takia, että olen kotoisin Varissuolta. Ei mun tarvitse olla mikään freestylejä tiputtava huudi-jäbä.”

Politiikan tai uskonnollisten asioiden käsittely kappaleissa ei Lionia myöskään kiinnosta. Hän ammentaa musiikkiinsa innoitusta mieluummin arkisista ja samaistuttavista aiheista.

”Mä tykkään itse kuunnella positiivista musaa. Hyvän olon musaa.”

Sellaista musiikkia ovat myös Lionin uudet kappaleet.
 

HAASTATTELUN JÄLKEEN Lion lähtee seurueensa kanssa syömään ennen illan keikkaa. Katselen ympärilleni ja huomaan esiintymislavan liepeillä pitkään parkatakkiin pukeutuneen hahmon.

Lippalakki peittää kasvot, mutta henkilökunnan viittilöinti paljastaa, että kyseessä on illan pääesiintyjä Adam Tensta, viralliselta nimeltään Adam Taal.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Adam Tensta kannustaa nuoria artisteja ottamaan itse ohjat omasta urastaan.

Kymmenen vuotta sitten debyyttialbuminsa It’s a Tensta Thing julkaissut Taal on urallaan aivan toisenlaisessa tilanteessa kuin Lion. Tänä vuonna mies on perustanut oman levy-yhtiön sekä Framåt-nimeä kantavan yrittäjyyskurssin.

Kurssin avulla räppäri haluaa jakaa musiikkialalta kartuttamaansa tietotaitoa aloitteleville artisteille.

Ilmainen opetus on suunnattu erityisesti tukholmalaisen Tenstan lähiön nuorille. Taal on sieltä kotoisin itsekin.

”Levy-yhtiöt tuntevat musiikkialan perinpohjaisesti, mutta on turha odottaa, että yhtiöt jakaisivat osaamistaan ulkopuolisille. Minusta on väärin, että levy-yhtiöt voivat asemansa ansiosta määritellä, kuka voi tavoitella unelmiaan ja kuka ei. Haluan rikkoa yhtiöiden monopolin, ja näyttää nuorille artisteille, että he voivat pärjätä myös omillaan”, Taal selittää.

Taalin mukaan sosiaalisen median tulo on avannut uusia väyliä aloitteleville artisteille. Muusikot voivat nyt markkinoida musiikkiaan ilman levy-yhtiöiden apua.

Siihen Taal nuoria myös kannustaa, sillä itsenäisenä artistina kukaan ei laita sanoja suuhun ja oman tekemisensä saa määritellä itse. Taalin tee-se-itse-asenne on peruja hänen omasta nuoruudestaan.

”Kun olin nuori, Tenstan ja Rinkebyn asukkaista puhuttiin mediassa vain kielteiseen sävyyn. Meidän elämäämme tarkasteltiin aina ulkopuolelta käsin. Musiikillani halusin kertoa asuinalueeni tarinan sisältäpäin katsottuna. Siitä tarpeesta syntyi Adam Tensta.”

Menestyneenä artistina Taal ei koe enää olevansa oikea henkilö työväenluokan ja marginalisoitujen alueiden äänitorveksi. Lähiöiden tarinat kaipaavat hänen mielestään uusia kertojia. Räppäri heittää haasteen nuorille artisteille, mutta toteaa samaan hengenvetoon, että oman taustan ei saa antaa muodostua taakaksi.

”Jokaisen täytyy itse päättää, mitä haluaa musiikillaan tehdä. En voi osoitella ketään sormella. Lähiöistä tulevilla artisteilla pitää olla myös vapaus tehdä taidetta ilman, että heidän taustansa määrittelee heitä.”

”Tärkeintä on, että jokainen saa itse määritellä itsensä juuri miten haluaa”, Taal tiivistää.

Lue lisää:

Viina virtaa, räppi on mahtavaa

"Olen vaivaannuttava. Selviää, että artisteja Paperi T, Tippa-T ja Sairas T ei ole varoitettu haastattelusta etukäteen. Lyö tyhjää. Ilmassa on katastrofin ainekset." (5/2015)

Turun pop-historiikki tanssii luvattomissa juhlissa, matkustaa Teneriffalle videokuvauksiin ja kokee konemusiikin alkutahdit

Missä järjestettiin Suomen ensimmäinen rockkonsertti? Entä maan ensimmäiset varastohallireivit? Missä kaupungissa puolestaan perustettiin Suomen ensimmäinen yksityinen levy-yhtiö? Vastaus jokaiseen kysymykseen on sama: täällä Turussa! (8/2017)

Me oltiin nuoriso

Kun 2000-luvun hiphop-tähti Pikku G nousi lavalle, saivat paikalle vaeltaneet nuoret aikuiset hetkeksi palata omiin kouluvuosiinsa. Kiljuvat, toisiaan tuuppivat ja repivät fanit ovat valmiina vaikka mihin, kunhan näkisivät edes vilauksen lapsuutensa idolista. (4/2017)