Kulttuuri
29.03.2018

Arvio: Hybridispeksi pitää juonensa kasassa ja puskee eteenpäin tekijöiden energialla

Teksti:
Lauri Miikkulainen
Kuvat:
Sami Nieminen
  • Villin lännen pikkukylään sijoittuva Älä ammu ohi -speksi pursuaa sivuhahmoja, joiden tiet risteävät kylän bordellissa ja saluunassa.

Länkkärispeksi Älä ammu ohi on harrastajateatteria hyvässä ja pahassa. Esiintyjien iloa ja intoa on hauska katsella, vaikka esityksen rytmi tökkii.

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden Hybridispeksi heittäytyy tänä vuonna spagettiwesternien maailmaan. Lavalle tuodaan kursailematon ja karski tarina myyttisestä villistä lännestä, jossa roolihahmojen henki on halpa ja kaksintaistelut arkipäivää.

Pienessä kylässä jossain päin aavaa preeriaa Tuomari Martin (Ilari Laaksonen) pitää järjestystä yllä ankaralla otteella, ja rikollisia tai sellaisiksi oletettuja odottaa armotta hirsipuu. Tuomarilla on salaisuus: hän päätyi asemaansa, koska pakeni tulitaistelusta, jossa rosvot ampuivat kylän aiemman sheriffin (Otso Lauerma). Totuuden tietää vain aiemman sheriffin tytär, nykyinen bordellinpitäjä (Mari Koskiniemi). Kylän rauha ja järjestys järkkyvät, kun aiemman sheriffin ampunut rosvo (Matilda Sipilä) palaa maisemiin, ja piiloutuu kylän pappina toimivan veljensä (Matti Leinonen) luokse.

Käsikirjoittajat ovat tehneet työnsä hyvin ja monipolvinen juoni pysyy kasassa mukavasti.

Yleisesti Älä ammu ohi olisi kuitenkin kaivannut vielä hieman hiomista. Ohjauksessa olisi kannattanut pohtia lisää erityisesti lavastevaihtoja ja sitä, miten tapahtumat asetellaan lavalle – nyt liike ja meno esityksessä pysähtyi liian usein ja näytelmän rytmi oli välillä hukassa.

Pääroolit ja tanssikoreografiat huippuluokkaa

Pienestä kompuroinnista viis, esiintyjissä riitti intoa, vaikka muille jakaa. Moni lavalle marssija suorastaan hehkui, kun pääsi yleisön eteen. Ensi-iltajännitys näkyi lavalla monessa kohtaa pienenä epäröintinä ja jäykkyytenä niin näyttelijöissä kuin tanssijoissa. Myös esityksen ison bändin, joka soitti kappaleensa mallikkaasti, olisi suonut elävän enemmän mukana lavan tapahtumissa.

Osin jäykkyys kumpusi katsomostakin – speksin ydin kuitenkin on näyttämön ja yleisön vuorovaikutuksessa. Yleisön huutamista omstarteista suoriuduttiin lavalla erinomaisesti, mutta niitä olisi kaivannut lisää ja monipuolisemmin, jotta esityksen tempo olisi noussut.

Kunhan alkukankeus ravistellaan pois, speksin voi uskoa kirvoittavan vielä useampia nauruja kuin ensiesityksessään.

Speksin hahmogalleria on erittäin laaja. Pieniä sivuhahmoja erinäisten kyläläisten muodossa piisasi yleisöä hauskuuttamassa. Erityishuomiota ansaitsevat silti neljän pääroolin esittäjät. Näytelmän keskiössä olevat pappi, rosvo, sheriffi ja bordellinpitäjä onnistuvat kukin rooleissaan mainiosti. Varsinkin Ilari Laaksosen Tuomari Martin on huolella veistetty hahmo niin jäyhänä lainvalvojana kuin räppibatleen uppoutuessaankin.

Speksin tanssikoreografiat olivat kekseliäitä ja sopivat esitykseen hyvin. Tanssijoita oli tosin välillä niin paljon, että mahtuminen lavalle teki tiukkaa.  Speksitanssit ovat usein naisvoittoinen ala, joten tässä esityksessä huomion kiinnitti erillinen miestanssijoiden ryhmä, joka heittäytymällä cowboyelämään piristi esitystä aina lavalle saapuessaan.

Lauri Miikkulainen

Hybridispeksi: Älä ammu ohi. Ohjaus Ilmari Kautiala, apulaisohjaaja Milla Weckman, käsikirjoitus-Harald Hirvonen ja Justus Anttila, koreografit Maria Nieminen ja Saara Koskela, kapellimestari Lassi Lehtinen, lavastus Teppo Lindberg, tuottajat Matias Kari ja Maija Jortikka, maskeeraus Sini Toivola, puvustus Anni Vahlberg. Ensi-ilta Manilla-teatterilla 27.3.  

Lue lisää:

Arvio: Pitkiä omstarteja ja hyviä roolihahmoja Raumalta

Qmespeksi on Turun yliopiston raumalaisin speksi. Kriitikko Frida Maria Pessi kiittää bändin heittäytymistä, leikkisiä koreografioita ja näyttelijöiden pysymistä rooleissaan, mutta moittii turhan hallitseviksi äityneitä omstart-improja. (3/2018)

Arvio: Turkulainen humanistispeksi on hahmojensa summa

Järjestyksessään vasta toinen Turkulainen humanistispeksi tarttuu futuristisiin dystopioihin ja lunastaa vakipaikkansa turkulaisessa speksiskenessä. (3/2018)

Arvio: Länkkäri päästä varpaisiin

TLKS Speksissä jokainen yksityiskohta on hiottu huolella paikalleen, mutta spontaaneja ja eskaloituvia omstartteja olisi tarvittu enemmän. (3/2018)

Arvio: Näyttelijöiden huumorintaju nostaa kauppiksen speksin lentoon

TuKY-Speksi nojaa vahvasti tilannekomiikkaan – ja onnistuu naurattamaan. (3/2018)

Nike Air Jordan 11Lab4 Retro 4 Patent Leather