Kulttuuri
06.03.2018

Arvio: Länkkäri päästä varpaisiin

Teksti:
Frida Maria Pessi
Kuvat:
Leo Brinkmann
  • TLKS Speksin tanssinumerot olivat äärimmilleen hiottuja timantteja. Christopher McGrove (Miika Sirviö) näyttää mallia.

TLKS Speksissä jokainen yksityiskohta on hiottu huolella paikalleen, mutta spontaaneja ja eskaloituvia omstartteja olisi tarvittu enemmän.

Turun lääketieteenkandidaattiseuran TLKS Speksi on ehtinyt täyteen ikään. Eipä siis ihme, että kahdeksattatoista kertaa lavalle nouseva opiskelijoiden musiikkitanssiteatteriesitys toimii kuin rasvattu salama. Aleksi Laitisen ohjaamassa ja Elisa Jokisen tuottamassa Mies, joka tappoi isäni -näytelmässä seikkaillaan villin lännen maisemissa, ja onpahan fiktioon mukaan saatu livautettua myös pala aitoa historiaa. Käsikirjoitusvastaavana on toiminut Miina Koskela.

Tarina alkaa siitä, kun pahamaineinen Robert Ford (Axel Juhola) tappaa pienen Rosewoodin kylän seriffin. Samainen pyssysankari on aikaisemmin ottanut hengiltä myös itsensä Jesse Jamesin (Arttu Kuusisto) (tämä on sitä faktaa) ja istuu nyt putkassa paikallisen apulaissheriffin Emma Jamesin (Nelli Rehn) toimesta. Sukunimi ei ole yhteensattumaa, ja vaikka nuori nainen onkin valinnut kaidan tien, hän on Jesse Jamesin tytär.

Emma siis on päättänyt hoitaa Fordin laillisia teitä oikeuden eteen, mutta hänen veljellään Williamilla (Sampo Mäkinen) on muita suunnitelmia. Yhdessä rähjäisen rosvokoplansa (Sofia Grönroos ja Nicholas Abrahamsson) kanssa hän saapuu kaupunkiin kostaakseen Fordille omakätisesti. Kaikki ei suju kuitenkaan suunnitelmien mukaan, sillä tielle osuu niin yllättävä rakkaus kuin viekas petturikin, aivan kuten kunnon westerniin kuuluukin.

Viimeistelty kokonaisuus

Esityksen käsikirjoituksessa on paljon potentiaalia. Siitä löytyy käänteitä, tarpeeksi taustoitusta ja hyviä leikkauksia tapahtumapaikkojen ja aikojen välillä. Loppukohtauskin on sopivan vaikuttava. Tietysti mutkiakin on jouduttu suoristamaan ja välillä joutuu miettimään, että mihinköhän tämäkin juttu taas viittasi, mutta yllättävän hyvin paketti pysyy silti kasassa.

Lavalle on marssitettu joukko hahmoja, joilla ei ole varsinaista tarinaa kuljettavaa roolia kokonaisuudessa, mutta tavallaan sekin kuuluu speksiin. Useampi roolihahmo takaa useammalle innokkaalle mahdollisuuden nousta lavalla, ja vaikka osa hahmoista jääkin vähän yksiulotteisiksi, TLKS Speksissä kenenkään ei tarvitse tuntea itseään statistiksi.

Roolitus on tehty hyvin ja näyttelijät pysyvät hahmoissaan myös omstartien aikana. Välillä muutamat omstartit aiheuttavat pientä haparointia, mutta esimerkiksi Juholan loputon listaus Emma Jamesin nimen vääntelystä ansaitsee kaikki yleisön suosionosoitukset. Silti olisin kaivannut vähän enemmän ja vähän lennokkaampia omstarteja, jotka olisivat eskaloituneet osaksi esitystä.

Audiovisuaalisesti Mies, joka tappoi isäni on tyylikästä koettavaa. Puvustus, lavastus ja maskeeraus on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Villin lännen viihdekuvasto on läsnä jokaisessa yksityiskohdassa. Ja bändi, se lienee turkulaisten speksien suurin. Kappaleet on sovitettu hyvin, kuten koreografiatkin, ja siksi musiikki- ja tanssinumerot tuovat lavalle oman erityisen säväyksensä.

TLKS Speksissä parasta onkin eheä kokonaisuus, jossa yksityiskohdat ja kohtaukset ovat paikallaan. Samalla viimeisen päälle hiottu lopputulos on myös esityksen ainut varsinainen kompastuskivi. Kun kaikki tuntuu viimeistellyltä ja valmiilta, hukataan pala speksin yllätyksellistä henkeä – kotikutoisuutta ja tunnetta siitä, että mitä vain voi tapahtua. Silloin speksikin alkaa muistuttaa enemmän perinteistä näytelmää.

Frida Maria Pessi

Kirjoittaja on teatterikriitikko ja TYYn tiedottaja

TLKS Speksi 2018: Mies, joka tappoi isäni. Käsikirjoitusvastaava Miina Koskela, ohjaaja Aleksi Laitinen, bändivastaava Joonas Keitilä, tanssivastaavat Ona Sourander ja Eeva Terävä, valovastaavat Alisa Salmivalli ja Ari Kuusela, äänivastaavat Eetu Ikola ja Lauri Viinikainen, tuottaja Elisa Jokinen. Esitys Logomon Teatrossa 3.4.

 

Lue lisää:

Arvio: Turkulainen humanistispeksi on hahmojensa summa

Järjestyksessään vasta toinen Turkulainen humanistispeksi tarttuu futuristisiin dystopioihin ja lunastaa vakipaikkansa turkulaisessa speksiskenessä. (3/2018)

Arvio: Lääkärispeksi sirkustunnelmissa 

"Turun Lääketieteenkandidaattiseuran TLKS Speksi käynnistää turkulaisen speksikevään sirkustunnelmissa. Sirkus verissä on tarina pienen esiintyjäjoukon kiemuraisista ihmissuhteista ja niiden seurauksista." 

Speksi – ainutkertainen sukellus improvisaatioteatteriin

Kevään aikana järjestetään ennätykselliset seitsemän Turun yliopiston opiskelijoiden speksiä. Teatterikauden avaa TLKS Speksi, ja ensikertalaisena mukana viihdyttää Turkulainen humanistispeksi. (2/2017)