Kulttuuri
18.03.2019

Arvio: Rauman speksin hahmot riemastuttavat, mutta esityksen rytmi on välillä hakusessa

Teksti:
Helmi Henell
Kuvat:
Johan Pitkänen
  • Homer (Jesse Vuosjoki) ja Lee (Reetta Kaurala) ovat osa Punaisen rubiinin ilahduttavaa hahmojoukkoa.

1990-luvun New Yorkiin sijoittuvan QmeSpeksin vahvuus on varma näyttelijätyö, mutta paikoin esityksen juoni hautautuu omstartien alle.

Rauman QmeSpeksi Punainen rubiini kuljettaa yleisön 1990-luvun taitteen New Yorkiin ja Punaisen talon kommuuniin. Sam (Iida Aaltonen) saa mysteeriseltä Wall Streetin nousukkaalta Gin von Lonkerolta (Sami Mattila) tehtävän: hänen on ystävineen tuotava von Lonkerolle punainen rubiini rahapalkkiota vastaan. Sam lähtee kasvatti-isänsä Homerin (Jesse Vuosjoki) ja maailman kolhima Dinan (Jasmin Häkkinen) kanssa toteuttamaan tehtävää, sillä kaikille kolmelle kommuunin asukkaalle raha tulisi tarpeeseen.

Lavastukseltaan Rauman speksi on vähäeleinen, mutta newyorkilainen rouhea tunnelma välittyy luontevasti puvustuksen ja riemastuttavaan hahmokavalkadin ansioista. Henkilöhahmoihin lukeutuu tunnistettavia stereotypioita itsepäisestä katujen kasvatista aina kieroon bisnesmoguliin asti. Kliseistä huolimatta hilpeän erilaiset hahmot ovat esityksen parasta antia.

Kaikki näyttelijät tekevät tasaisen varmaa työtä, mutta muutama ansaitsee erityismaininnan. Jesse Vuosjoki osoittaa erinomaista tilannetajua omstartien suhteen ja naurattaa yleisöä sekä improvisoidulla serenadillaan että tarkkaan ajoitetuilla ja terävillä heitoillaan. Toisella puoliajalla mainiota roolityötä tekee Reetta Kaurala, jonka vanhempi rouva Lee on kokonaisvaltaisesti sisäistetty rooli, joka ei putoa hetkeksikään edes haastavien omstartien aikana.

Kompasteleva käsikirjoitus ja paisuvat omstartit

Valitettavasti käsikirjoitus osoittautuu QmeSpeksin kompastuskiveksi. Punaisen rubiinin tarina on osin liian simppeli ja paikoin taas sekava. Kömpelö juoni kadonneesta rubiinista ei oikein riitä kattamaan kolmen tunnin esitysaikaa, ja usein tapahtumat tuntuvat päättömältä säntäilyltä lavalla. Myös loppuratkaisu on varsin ennalta-arvattava.

Turun vierailunäytöksessä omstarteja tulvii kiitettävän tiheään tahtiin. Näyttelijät improvisoivat mallikkaasti, mutta ohjauksellinen ratkaisu omstartien suhteen on erikoinen. Sen sijaan, että omstart kuitattaisiin yhdellä tai kahdella virkkeellä, esiintyjät improvisoivat usein kokonaisen kohtauksen verran. Kun juonen pariin palataan, saatetaan myös käsikirjoitettu kohtaus aloittaa uudelleen sen sijaan, että näytelmä menisi eteenpäin. Pitkät omstartit ja toisto saavat esityksen rytmin takkuamaan ja luovat omalta osaltaan sekavuutta.

Energistä ilottelua

Punaisen rubiinin musiikkinumerot ovat säväyttäviä. Tanssijat ja bändi suoriutuvat hyvin, minkä lisäksi näyttävät valot tekevät musiikkinumeroista kunnon show-kohtauksia, joita esitykseen olisi kaivannut lisääkin. Tekniseksi ongelmaksi muodostuu se, että bändi soittaa todella lujaa ja kappaleiden sanoitukset puuroutuvat. Kappalevalinnat ovat kuitenkin hyviä ja palvelevat esityksen miljöötä onnistuneesti.

Rauman QmeSpeksi kaipaa hienosäätöä, mutta siitä paistaa tekemisen ilo ja heittäytyminen. Tekijöiden energia ja innokkuus välittyvät katsomoon saakka. Ja mikä tärkeintä, yleisö nauraa ja viihtyy.

Helmi Henell

QmeSpeksi: Punainen rubiini. Ohjaus Eero Koski-Lammi ja Emmi Tuominen, tuottaja ja käsikirjoittaja Tiia Rantanen, markkinointi Johan Pitkänen, Marleena Pälijärvi, Sofia Granroth, Janina Tuomisto ja Ville Hautamäki, lavastus Eetu Keinänen, Valtteri Pulkkinen, Timo Tolmunen ja Roy Metsi, puvustus Petriina Virkkunen, Emilia Virtanen, Alex Sunnaborg ja Nadja Rämö, maskeeraus Maria Hautaviita, Susanna Rinne, Katariina Halkonsaari, Camilla Koivisto ja Anna-Liina Antin, valaistus Ilmari Immonen, äänet Lauri Mattila. Esitys Turun Vimmassa 16.3.

Lue lisää:

Arvio: Kauppislaisten speksissä juonen sijaan keskiöön nousee hyvä show

Kauppakorkean opiskelijoiden speksi sopii suurelle yleisölle, sillä juoni ammentaa enemmän kesäteatteriperinteestä kuin opiskelijaelämästä. (3/2019)

Arvio: TLKS Speksi vakuuttaa komeilla musiikkinumeroillaan

Keskiajan noitavainoista ammentava TLKS Speksi loistaa viimeisen päälle hiotuissa musiikkinumeroissa, mutta jättää juonen tasolla toivomisen varaa. (3/2019)

Arvio: Pitkiä omstarteja ja hyviä roolihahmoja Raumalta

Qmespeksi Burnout on Turun yliopiston raumalaisin speksi ja sen huomaa etenkin valtavasta määrästä sisäpiirivitsejä.(3/2018)