Kulttuuri
04.03.2019

Arvio: TLKS Speksi vakuuttaa komeilla musiikkinumeroillaan

Teksti:
Henni Eronen
Kuvat:
Leo Brinkmann
  • Sisar Ulrika (Nelli Rehn) tuo tummia sävyjä Sauldorfin kaupungin iloiseen tunnelmaan.

Keskiajan noitavainoista ammentava TLKS Speksi loistaa viimeisen päälle hiotuissa musiikkinumeroissa, mutta jättää juonen tasolla toivomisen varaa.

Turun speksikevään avaa 19 vuoden tuomalla varmuudella Turun lääketieteen kandidaattiseuran TLKS Speksi. Ilmari Saarisen ohjaama Armon varjossa alkaa, kun nuoripari Tomas von Leydig (Jaakko Ahti) ja Else Apgar (Vilma Vainonen) viettävät häitään saksalaisessa Sauldorfin kaupungissa. Juhlat saavat ikävän käänteen, kun yksi häävieraista yllättäen menehtyy. Noitavainot jylläävät ympäri Eurooppaa, ja niinpä kuolemantapauksen aiheuttajaksi epäillään noituutta. Paikalle kutsutaan noitia metsästävä inkvisiittorikolmikko Sisar Ulrika (Nelli Rehn), Sisar Angela (Elisa Jokinen) ja Balthazar Axt (Aleksin Laitinen). Pian syntyy lisää ruumiita ja noitaroviot leiskuvat.

Musiikin juhlaa

Heti speksin alussa yleisöä hellitään usealla näyttävällä musiikkinumerolla, joissa esiintyjät pistävät parastaan. Myös mielikuvitusta on käytetty. Siitä hyvänä esimerkkinä toimii toisen puoliajan aloittava kohtaus, jossa tanssijat esiintyvät pimeässä aavemaisiin valonaamareihin ja -käsineisiin pukeutuneina. Speksin kappalevalinnat ja -sovitukset ovat kauttaaltaan onnistuneita. Kuusitoistahenkinen bändi kuulostaa läpi esityksen upealta, ja sille olisi suonut enemmänkin omstarteja. Yhdet esityksen raikuvimmista aplodeista saakin heavy metal  -omstartissa kuultava Wilhelm Piispasen rumpusoolo.

Muuten esitys jää omstartien osalta melko vaatimattomaksi. Tähän vaikuttaa suuresti yleisö, joka on lauantai-iltana yllättävän vaisu. Monet omstarteista vaikuttavat myös ennalta opetelluilta, jolloin esityksestä katoaa vaikutelma spontaaniudesta ja yllätyksellisyydestä. Toisaalta näyttelijöille täytyy antaa kiitosta siitä, miten taitavasti he onnistuvat sitomaan omstartit osaksi esitystä, jolloin ne eivät jää vain irrallisiksi vitseiksi. Omstarteista naurattavat varsinkin palvelija Edna Sauertopfin (Eveliina Nousiainen) heitot. Nousiaisen komiikka puree yleisöön siinä määrin, että hän saa osakseen suurimman omstartien tulvan.

Käsikirjoitus pelaa varman päälle

Kun esitys on puvustusta ja lavastusta myöten viimeisen päälle tehty, toivoisi myös käsikirjoitukselta enemmän kunnianhimoa. Liikojen rönsyjen pois jättäminen on usein viisasta, mutta tällä kertaa tarinan juoni tuntuu turhankin yksioikoiselta, eivätkä käänteet juuri yllätä. Noitavainot aiheena olisi tarjonnut enemmän ammennettavaa. Sisar Ulrikan karmivan ja koomisen välillä mainiosti taiteileva hahmo antaa osviittaa siitä, mitä esitys olisi voinut hyödyntää rohkeammin; kauhun ja komedian liittoa, jota speksin ja noitavainojen yhteen naittaminen suorastaan kerjää.

Esityksen loppuhuipennus taputellaan myös turhan nopeasti läpi, jolloin toinen puoliaika tuntuu lässähtävän verrattuna esityksen vauhdikkaaseen alkuun. Speksi kuitenkin viihdyttää ongelmitta kestonsa ajan, jopa siinä määrin, että olisin voinut katsoa sitä hieman pidempäänkin. Lienee positiivinen ongelma, että speksin huvittavien hahmojen edesottamuksia ja huikeita musiikkiesityksiä jää janoamaan lisää.

Henni Eronen

TLKS Speksi 2019: Armon varjossa. Ohjaus Ilmari Saarinen, apuohjaus Sofia Grönroos, käsikirjoitusvastaava Jesse Kaukamo, tanssivastaavat Adelina Toivonen ja Roosa Yli-Juuti, bändivastaava Verneri Virtanen, puvustusvastaava Netta Forsell, maskeerausvastaava Milla Suomela, lavastusvastaavat Jaakko Uusitalo ja Maija Lukander, äänivastaava Rasmus Rantamo, valovastaava Santeri Anttila.

Esitys Logomon Teatrossa 2.3.

Lue lisää:

Arvio: Länkkäri päästä varpaisiin

TLKS Speksissä jokainen yksityiskohta on hiottu huolella paikalleen, mutta spontaaneja ja eskaloituvia omstartteja olisi tarvittu enemmän. (3/2018)

Arvio: Lääkärispeksi sirkustunnelmissa 

"Turun Lääketieteenkandidaattiseuran TLKS Speksi käynnistää turkulaisen speksikevään sirkustunnelmissa. Sirkus verissä on tarina pienen esiintyjäjoukon kiemuraisista ihmissuhteista ja niiden seurauksista."  (2/2017)