Kulttuuri
06.03.2018

Arvio: Turkulainen humanistispeksi on hahmojensa summa

Teksti:
Frida Maria Pessi
Kuvat:
Katarina Karjalainen
  • Pölis (Totte Pajuniemi) ja Spacepukki (Toni Kerttula) pelastavat päivän ja ehtivät tanssia välissä.

Järjestyksessään vasta toinen Turkulainen humanistispeksi tarttuu futuristisiin dystopioihin ja lunastaa vakipaikkansa turkulaisessa speksiskenessä.

Tulevaisuuden maailmassa teknologiayritys Noki on keksinyt uudenlaisen älykypärän, jonka avulla ihminen voi nähdä juuri sitä, mitä haluaa. Aika ihana ajatus, mutta suureksi osaksi harhaa, sillä mitä olisikaan futuristinen maailma ilman juonittelevia vihulaisia maailmanvalloitushaaveineen.

Turkulaisen humanistispeksin N-Berg – Kadonnut yhteys kertoo tulevaisuuden ihmisistä, joiden ongelmat ovat aika arkipäiväisiä myös meidän nykyajan ihmisten näkökulmasta. Ydinperheen malliesimerkki murenee sisältäpäin: kun lääkäriäiti (Oona Seppänen) tissuttelee viiniä etäleikkaustensa välissä, viihtyy perheen isä (Sisu Juhanoja) paremmin taloudenhoitajarobotin (Heta Hakkarainen) seurassa ja lapsetkin tulevat keskenään toimeen vähintään huonosti.

E-kirjallisuutta Turun E-yliopistossa opiskeleva Tim (Lassi Vihko) ei voi ymmärtää siskonsa Ann-Sofin (Karoliina Saastamoinen) uraa Nokin palveluksessa eikä Ann-Sofkaan ymmärrä veljensä aivoituksia. Ilmiriitoihin perhe joutuu, kun Timille selviää totuus älykypärästä ja petollisten Karin (Kukka-Maaria Wessman) ja Marin (Senja Luuri) juoni.

Apuun tarvitaan Must-koiran (Reetta Kokkonen) lisäksi myös Spacepukki (Toni Kerttula) ja tämän uskollinen poroystävä Pölis (Totte Pajuniemi). Mutta, millaiset jauhot onkaan pussissaan Nokin keulakuvan Alexandrin (Jasper Paakkola) kissalla (Roosa Koskinen)?

Roolitus pelaa näyttelijöiden vahvuuksilla

Alina Kilpisen ohjauksessa jokainen näyttelijä pääsee ilmentämään vahvuuksiaan lavalla. Kahdentoista näyttelijän voimin kokonaisuus pysyy myös hyvin kasassa, eivätkä elementin ala levitä liikaa tarinan ulkopuolelle. On käsikirjoituksessa toki oikaistukin ja siksi katsojalle saattaa jäädä hieman epäselväksi, miksi Timin apujoukkoihin rientää nimienomaan joulupukki tai miksi kissa jättää tilaisuuden käyttämättä, eikä jatka maailmanvalloitusta siitä, mihin Kar ja Mar jäivät.

Tarinan herättämistä kysymyksistä huolimatta hahmot on rakennettu hyvin ja ne ilmentävät persooniaan uskottavasti. Etenkin Pölis, Must ja Tim pysyvät hienosti rooleissaan myös silloin, kun kiintopiste lavalla kääntyy muualle tai omstartit katkaisevat toiminnan.

Näyttelijöiden lisäksi lavalla nähdään tanssijoita, Sin-palvelun siivoojarobotteja ja tietysti speksibändi. Bändin läsnäolo esityksessä sekä vuorovaikutus näyttelijöiden ja yleisön välillä toimii hyvin. Koreografiassakin on hienoja juttuja, mutta etenkin isoissa tanssinumeroissa homma menee helposti vähän tukkoon ja lava loppuu kesken.

Timin, Spacepukin ja Pöliksen tanssinumerot tuovat lavalle vauhdikkuutta ja hyvää energiaa. Ne olisivat ansainneet enemmänkin omstarteja. Myös jipoksi rakennetun Ernesto-robotin, eläimille suunnatun Moo-baarin ja äidin lääkärin ammatin olisi suonut saavan enemmän omstart-huutoja.

Speksissä paljon on kiinni vireestä. Itse osun humanistispeksissä juuri siihen toiseksi viimeiseen päivänäytökseen, jossa aistittavissa on jo kisaväsymystä, ja yleisökin on aurinkoisena sunnuntaiaamupäivänä ennemminkin raukean leppoisa kuin riehakkaan innokas omstarttaaja. Mutta toisaalta juuri siinä piilee myös speksin taika. Ison laitosteatterin lavalla voi nähdä saman esityksen monta kertaa samanlaisena, vähän niin kuin elokuvaa katsoisi, mutta speksissä jokainen näytös on erilainen.

Frida Maria Pessi

Kirjoittaja on teatterikriitikko ja TYYn tiedottaja

Turkulainen humanistispeksi: N-Berg – kadonnut yhteys. Käsikirjoitus Johanna Borman, Elina Niskanen, Kaisu Kälviäinen, Sara Koiranen, Karoliina Lehtinen, Matti Tapani ja Anna Salmela, ohjaus Alina Kilpinen, bändin ohjaus Topias Kavasto ja Henri Kähkönen, koreografia Elma-Kaisa Smedberg, lavastus Jenni Halli, Saana Niemi ja Neea Leino, puvustus Maija Airos, Helvi Ermala ja Emilia Joutsio, maskeeraus Elina Keskitalo, Olivia Pohjanoksa, Mikko Lammi ja Mia Koski, tuottajat Katariina Tasala ja Maria Korvela. Esitys Aurinkobaletissa 4.3.

 

Lue lisää:

Kevään improteatterikauden aloittaa Turkulainen humanistispeksi: "Kotiin suupielet naurusta kipeinä"

Speksikauden starttaa Turkulainen humanistispeksi: “Tim on väärinymmärretty idealisti. Siihen suurin osa humanisteista osaa osittain samaistua”, e-kirjallisuuden opiskelijaa näyttelevä Lassi Vihko sanoo. (2/2018)

Arvio: Länkkäri päästä varpaisiin

TLKS Speksissä jokainen yksityiskohta on hiottu huolella paikalleen, mutta spontaaneja ja eskaloituvia omstartteja olisi tarvittu enemmän. (3/2018)

Speksi – ainutkertainen sukellus improvisaatioteatteriin

Kevään aikana järjestetään ennätykselliset seitsemän Turun yliopiston opiskelijoiden speksiä. Teatterikauden avaa TLKS Speksi, ja ensikertalaisena mukana viihdyttää Turkulainen humanistispeksi. (2/2017)