Kulttuuri
15.03.2012

Design valtasi Suomen

  • Onko tämä designia?

Design-tuotteiden löytäminen ei tänä päivänä vaadi piireissä liikkumista.

Muotoilua on terminä käytetty Suomessa vuodesta 1961 lähtien, jolloin se oli viattoman koulutusohjelman nimi. Käsite oli rajattu tarkoittamaan teollista muotoilua kuten autojen ulkonäköä ja ergonomiaa. Taideteolliset alat suosivat taide- ja suunnittelu -termejä, kertoo teollisen muotoilun professori Turkka Keinonen Aalto-yliopistosta.

Kylmän sodan loputtua käsitteen sisältö laajentui. Niin korut kuin tekstiilit alkoivat nauttia designin tuomasta statuksesta.

Käsitteen kattavuuden laajentumisesta huolimatta Keinonen ei pidä kehitystä suoranaisena vääristymänä.

"Yhden määritelmän mukaan design on toimintaa, jossa parannetaan ihmisten suunnittelemaa ympäristöä. Näin ollen kaikki mitä ihmiset tekevät, on designia. Luonnonobjekti ei voi olla designia."

Toisaalta.

"Designilla nostetaan kaiken maailman hyödykkeiden arvoa. Jos ei ole muuta hyvää sanottavaa, niin se on sitten designia."

Nimittämällä luomustaan designiksi pyritään usein erottumaan massatuotantoon luottavista kilpailijoista. Keinonen näkee syiden olevan historiallisia.

"Design perustuu käsityöläiseen traditioon. Se on piensarjaa ja uniikkia, käsintehtyä ja näin ollen usein kallista. Toinen tapa erottua on positoitua korkeakulttuuriin ja taiteeseen. Myydään kalliita tuotteita taidegalleriamaisissa ympäristöissä."

Euroopassa design on levinnyt palveluihin, kuten parturointiin ja matkailupaketteihin aika lailla kysynnän ja tarjonnan sanelemana. Keinosen mukaan palvelualat tarjoavat eurooppalaisille muotoilijoille yksinkertaisesti töitä.

"Kaikki teollinen tuotanto on siirtymässä Kiinaan. Muotoilu menee perässä. Eurooppaan jää rahakas ikääntyvä väestö, joka laiskistuu vuosi vuodelta. Kaivataan yksilöityjä palveluja ja niistä ollaan valmiita maksamaan."

Vaikka muotoilu onkin saavuttanut pohjolassa arvostusta vasta parin viimeisen vuosikymmenen aikana, on sen asema tuulipukujen valtakunnassa poikkeuksellisen vahva.

"Se on Suomessa osa kulttuurista dna:ta. Suomi haluaa olla design-maa."

Teksti: JOUKO LUHTALA

Kuva: LAURI HANNUS