Kulttuuri
27.11.2013

Eilen ja tänään

Oletko koskaan murehtinut menneitä? Älä valehtele.

Nader ja Simin: Ero (Jodaeiye Nader az Simin, 2011) nosti iranilaisen Asghar Farhadin kansainvälisesti tunnetuksi ohjaajaksi.

Erään toisen parin asumuserosta on kulunut neljä vuotta. Marie (Bérénice Bejo) on löytänyt uuden miehen (Tahar Rahim). Ex-siippa Ahmad (Ali Mosaffa) lentää kylään, sillä on aika pistää nimet avioeropaperiin.

Nimensä mukaisesti Menneisyys (Le Passé, 2013) käsittelee eilispäivän sattumuksia ja niiden väistämätöntä, usein kivuliasta, vaikutusta nykyisyyteen.

Farhadin kuljettaa pienistä ja suurista suruista kumpuavaa arkimysteeriä äärimmäisen rytmikkäästi ja särmikkäästi, mutta silti taidokkaan epäelokuvamaisesti. Farhadin ratkaisut palvelevat draamaa, eivät minua.

Tämä tragedia ei kallistu inhorealismiin. Kiitos yksinkertaisen tehokkaan ilmaisun, kasvavat tapahtumat orgaanisen arvaamattomasti.

Koruttomasti tulkitut ja epätäydellisyydessään aidot henkilöhahmot puhuvat toisilleen, eivät yleisölle. Suhteet ja niiden taustat avautuvat omalla ajallaan.

Ainoastaan jotkin viimeisen näytöksen käänteet ottavat tarpeettomia askeleita kohti perinteistä loppuselvitystä.

Ylimääräiset koukerot eivät kuitenkaan merkittävästi himmennä moraalisesti ja tunteellisesti monikerroksisen vyyhdin kouraisevuutta.

Ravintolanpitäjä neuvoo Ahmadia unohtamaan vanhat huolet, sillä ahdistuminen ei auta. Totta. Mahdotonta.

Tuska täytyy käsitellä, eikä ihminen toimi virheettömästi. Menneisyys on täynnä kohtauksia, joissa käännytään vielä kerran takaisin tai juostaan perään.

Aina jotain jää tekemättä tai sanomatta.

****

Jouko Luhtala

Menneisyys / Le Passé (Ranska ja Italia, 2013)

O: Asghar Farhadi

N: Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa