Kulttuuri
14.10.2010

Elokuvat: Epätasainen elokuvatrippi

Enter the Void ihastuttaa tuoreella otteellaan, mutta jää polkemaan paikalleen toisella puoliskollaan.

Kiistellyn ohjaaja Gaspar Noén (Yksin kaikkia vastaan, Irreversible) uusin teos Enter the Void saapuu vihdoin teatterilevitykseen myös Turussa. Syystäkin ristiriitaisen vastaanoton saanut leffa on ehdottomasti näkemisen arvoinen jo siitä syystä, että se on pieni tekninen ihme, kuvaukseltaan ja leikkaukseltaan elokuvataidetta omaperäisimmillään. Puutteistaan huolimatta metafyysisellekin tasolle kurottava kertomus jää kummittelemaan mieleen pitkäksi aikaa.

Tarina seuraa siskonsa kanssa Tokioon muuttanutta Oscaria (Nathaniel Brown), joka joutuu poliisien ampumaksi jäätyään kiinni huumeiden myymisestä. Välikohtauksen jälkeen hänen sielunsa ei vanhan lupauksen vuoksi poistu tästä todellisuudesta, vaan jää ulkopuolisena seuraamaan läheistensä vaiheita.

Erityisesti elokuvan ensimmäinen puolisko on huikeaa seurattavaa. Näkökulma on alusta asti vahvasti Oscarin, ja kamera on useimmiten sijoitettu tämän olan taakse. Samastumisen kannalta ratkaisu toimii ällistyttävän hyvin. Elokuvan keinoin on tuskin mahdollista päästä lähemmäs narkomaanin sielunmaisemaa.

Kokonaisuus jumittuu päähenkilönsä tavoin kuitenkin ikävästi paikalleen teoksen keskivaiheilla. Ajatus siitä, että olemme lopullisesti vankeina samassa synkässä todellisuudessa on itsessään julman kiehtova. Elokuva tuntuu kuitenkin innostuvan hieman liikaa tästä yhdestä kantavasta ideastaan, minkä vuoksi se käyttää katsojan näkökulmasta aivan liikaa aikaa päätyäkseen lopputulokseen, joka ei enää niinkään yllätä, vaan pelkästään vahvistaa jo elokuvan koko kestonsa ajan esittämää väitettä.

Sisällöllisestä tyhjäkäynnistä huolimatta Enter the Voidin visuaalinen anti tarjoaa loputtomasti ihasteltavaa. Noén Tokio on kiehtova, neonvaloissa kylpevä helvetti, jossa kaikkien tummasävyisemmän kerronnan ystävien kannattaa käydä piipahtamassa.

TUOMAS JALAMO

Enter the Void

Ohjaus: Gaspar Noé

Pääosissa: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta