Kulttuuri
23.04.2010

Elokuvat: Modernit trikootaistelijat

Kick Ass parodioi onnistuneesti sarjakuvaelokuvien kliseitä.

On aina virkistävää nähdä elokuvia, jotka tarjoavat tuoreen näkökulman puhki kulutettuun genreen. Matthew Vaughnin ohjaama Kick-Ass esittää näkemyksen siitä, minkälaisia tosielämän supersankareita moderni internet-kulttuuri voisi tuottaa. Kun hulvaton idea on vielä toteutettu häpeilemättömän viihdyttävästi, on katsojan teatterista poistumisen jälkeenkään vaikea pyyhkiä tyytyväistä virnettä kasvoiltaan.

Tarinan keskiössä on koulussa huomiota herättämätön tavis Dave Lizewski (Aaron Johnson), joka sarjakuvien innostamana päättää ryhtyä naamioiduksi taistelijaksi, Kick-Assiksi. Maineensa kasvaessa Lizewski saa huomata, että kaupungista löytyy myös muita vinksahtaneita sankariyrittäjiä: paikallisen rikollispojan poika Red Mist (Cristopher Mintz-Plasse), 11-vuotias tappajatyttö Hit Girl (Chloe Moretz), sekä tämän aseisiin hurahtanut isä Big Daddy (Nicholas Cage).

Kick-Assin kerronta on tarkoituksellisen yliampuvaa ja tyylitellyn väkivaltaista hieman Quentin Tarantinon Kill Bill -elokuvien tapaan. Samoin myös Vaughnin visio perustuu hyvin pitkälti viittauksiin erilaisiin populaarikulttuuriin ilmiöihin. Teos irvailee kevyesti paitsi muille sarjakuvaelokuville, myös sosiaalisten medioiden avaamalle maailmalle, jossa kenestä hyvänsä voi tulla julkkis.

Tässä yhteydessä elokuvasta tekee entistä terävämmän se, että tekijät ovat uskaltaneet pitää menon hulvattoman epäkorrektina. Kick-Ass ei missään vaiheessa sorru ottamaan itseään vakavasti, vaan pitää alusta loppuun kielen poskessa. Yhtä lailla elokuva- ja sarjakuvanörttejä kosiskelevalle kokonaisuudelle on helppo ennustaa kulttisuosiota lähitulevaisuudessa.

TUOMAS JALAMO

Kick-Ass

Ohjaus: Matthew Vaughn

Pääosissa: Aaron Johnson, Cristopher Mintz-Plasse

Ensi-ilta 16.4.