Kulttuuri
09.03.2010

Elokuvat: Tunteikkaan akateemikon kärsimykset

Tom Fordin esikoiselokuva ei ole pelkkiä kauniita kuvia.

Kun elokuvan takana on entinen muotisuunnittelija, osaa katsoja varautua tavallista hiotumpaan visuaaliseen ilmeeseen. Tästä huolimatta Tom Fordin debyyttiohjaus A Single Man onnistuu hätkähdyttämään ylitsevuotavalla esteettisyydellään. Jo ensimmäisistä kuvista lähtien otosten sommittelu on puhdasta sokeria silmille. Värisävyjä korostaa harkittu rakeisuus, ja kamera liikkuu vimmaisesti täydellisestä lähikuvasta toiseen. Positiivisempi yllätys on kuitenkin se, ettei elokuva jää pelkäksi silmänlumeeksi.

Tarina sijoittuu 60-luvun Yhdysvaltoihin ja seuraa Colin Firthin esittämän professorin elämää yhden merkittävän päivän ajan. Mies on vastikään menettänyt elämänkumppaninsa auto-onnettomuudessa ja hautoo salaisesti itsemurhaa. Tunnetasolla kokonaisuus lepää vahvasti Firthin hienovaraisen tulkinnan varassa, joka tekee monitasoiselle hahmolle oikeutta. Koskettavasta roolisuorituksesta välittyy kyynisen pinnan alle piiloutuva romantikko.

Vaikka elokuvan melodramaattisuus on paikoin vaarassa saada jo hieman pateettisia sävyjä, onnistuu Ford kuitenkin pitämään katsojan puolellaan. Pieniin yksityiskohtiin takertuva kuvakieli muistuttaa jatkuvasti siitä, että tapahtumia tarkastellaan juuri masennusta potevan päähenkilön näkökulmasta, minkä vuoksi kliseisemmätkin ratkaisut ovat perusteltavissa osana tuskastuneen runosielun maailmankuvaa. Tunteet ne ovat akateemikoillakin.

TUOMAS JALAMO

A Single Man

Ohjaus: Tom Ford

Pääosissa: Colin Firth, Julianne Moore

Ensi-ilta 5.3.