Kulttuuri
10.09.2009

Elokuvat: Viileä sota

Kunniattomat paskiaiset on ajoittaisesta tyhjäkäynnistään huolimatta taattua Tarantinoa.

Quentin Tarantinon elokuvat ovat eräänlaista modernia poptaidetta. Töiden viehätys perustuu suuressa määrin ohjaajan virkistävän röyhkeään tapaan vyöryttää katsojan eteen näennäisesti yhteen kuulumattomia teemoja ja tyylejä hilpeänä sillisalaattina. Nyt ensi-iltansa saava Kunniattomat paskiaiset sisältää kenties aiempaa vähemmän viittauksia omituisiin kulttielokuviin, mutta on alusta loppuun erehtymättömästi Tarantinon näköinen teos.

Elokuva sijoittuu toisen maailmansodan miehitettyyn Ranskaan, jossa Brad Pittin esittämän luutnantti Aldo Rainen johtama, amerikanjuutalaisista koostuva väkivaltainen sotilasryhmä levittää kauhua natsien keskuudessa. Samaan aikaan veristä kostoa miehittäjiä vastaan hautoo kuitenkin myös vainoja paennut elokuvateatterin omistaja Shosanna (Mélanie Laurent).

Tarantino on parhaimmillaan hieman farssimaisissa, dialogivetoisissa ja asetelmallisissa kohtauk­sissa, jotka ihastuttavat nokkeluudellaan myös Kunniattomissa paskiaisissa. Hyvän maun rajat ylittyvät yllätyksellisesti ja tyylikkäästi jättäen jälkeensä pysyvän virneen kasvoille. Elokuvan versio toisesta maailmansodasta on itsetietoisen anakronistinen ja camp-henkinen. Kauhuelokuvaohjaajana paremmin tunnetun Eli Rothin esittämä "karhujuutalainen" huitoo natseja pesäpallomailalla, Pittin hahmo esittelee ikimuistoisesti kielitaitoaan ja erään veikeän kohtauksen ääniraidalla soi David Bowie.

Elokuvan ongelmaksi muodostuu näiden huippuhetkien väliin jäävä aika, jolloin teos jää harmittavan usein polkemaan paikallaan. Jatkuvien notkahdusten vuoksi Kunniattomat paskiaiset ei pysy kasassa eheänä kokonaisuutena, vaan tuntuu ennemminkin sarjalta irrallisia episodeja – joskin varsin viihdyttävältä sellaiselta. Teokselle on kuitenkin valmis antamaan paljon anteeksi, sillä Tarantinon ohjauksesta huokuva lapsenomainen innostus hölmöön projektiin tarttuu katsomoon asti.

Teksti: Tuomas Jalamo

Kuva: Francois Duhamel