Kulttuuri
08.02.2010

Ilmaisen elokuvan seireeninkutsu

Ruotsalaisesta Voddlerista leivotaan vauhdilla "leffojen Spotifyä". Mainosrahoitteisesti elokuvia netin kautta jakava palvelu rantautuu suunnitelmien mukaan Suomeen tänä vuonna. Liian hyvää ollakseen totta?

RUOTSALAISET NÄYTTÄVÄT JÄLLEEN kadehdittavaa innovatiivisuuttaan. Voddlerin idea on nerokkaan yksinkertainen: se lupaa tarjota "turvallisen, viruksettoman ja laillisen vaihtoehdon elokuvien piraattikatselulle". Se käyttää jopa hyväkseen samaa P2P-teknologiaa kuin pahamaineiset laittomat jakelukanavat.

Palvelun saa toimimaan pyytämällä kutsua palvelun nettisivuilta ja lataamalla itselleen tarvittavan ohjelman. Kutsun saanut voi valita katseltavaa alati kasvavasta valikoimasta. Tällä hetkellä sopimukset on tehty muun muassa Sony Pictures Televisionin, Walt Disneyn ja Paramountin kanssa. Käyttäjä valitsee tietokoneelle väliaikaisesti latautuvan elokuvan, jonka katselu kuitataan joko ennen elokuvaa näytettävillä mainoksilla tai joidenkin elokuvien kohdalla perinteisemmin maksamalla. Premium-tilit ovat kirjoitushetkellä kehitteillä.

Ei ole yllätys, että ilmaiset, lailliset elokuvat ovat herättäneet laajaa kiinnostusta. Kutsuja beta- eli testausvaiheessa olevaan palveluun on jaettu ainakin 350 000 ruotsalaiselle. Vaikka Voddleria on kritisoitu laajasti sen hankalasta käytettävyydestä, palvelun kuvanlaatu ja elokuvatarjonta tuntuvat miellyttävän monia.

VODDLERIN MYÖTÄ PIRATE BAYN ja Spotifyn kotimaa nousee jälleen kulttuurituotteiden jakelun polttopisteeseen. Korkean teknologian ja sen nopean omaksumisen maat kuten Ruotsi tai Suomi ovat mitä parhaimpia koelaboratorioita ennen verkkojen levittämistä suurille markkinoille.

Kulutuskriittiselle skeptikolle käynnissä oleva skenaario on jopa elokuvia parempaa viihdettä, jossa netin ilmaisuuteen tottuneet surffailijat koetetaan vaivihkaa saada taas kolisuttamaan kassaa.

Ilmainen elokuva on tietysti kaikkea muuta kuin ilmaista. Mistä muualta mainostajat lopulta saisivat rahaa elokuvaelämysten sponsoroimiseen kuin heidän tuotteitaan ostavilta kuluttajilta?

Voddlerin vaakakupit sentään ovat taloudellisesti Spotifyä paremmin tasapainossa, ainakin yhtiön tiedottaja Ellinor Lejmanin mukaan.

"Olemme kehittäneet hyvin tehokkaan jakeluteknologian, mistä johtuen mainostulot kattavat tällä hetkellä maksut sisällöstä."

JÄÄ NÄHTÄVÄKSI, SELVIÄÄKÖ "elokuvien Spotify" paremmin kuin esikuvansa. Ruotsalainen Dagens Industri -lehti nimittäin kirjoitti Spotifyn liikevaihdon olevan "pienempi kuin pienellä pizzerialla". Rajusti tappiota tekevän Spotifyn annetaan kuitenkin rauhassa kasvattaa käyttäjäkuntaansa. Pyörittämiseen ja markkinointiin tarvittavat setelitukut tulevat sijoituksista.

Neljä suurinta levykorporaatiota halusivat luonnollisesti olla mukana, kun markkinointimielessä hankalat, ilmaiseen nettijakeluun tottuneet kuluttajat kokoontuivat näppärästi yhteen – ne riensivät kaikessa hiljaisuudessa vuonna 2008 hankkimaan merkittävän määrän Spotifyn osakkeita.

Myös Voddler työskentelee suurimpien elokuvayhtiöiden kanssa. Onko pelkoa siitä, että monimuotoinen elokuvatarjonta tallautuu jättien jalkoihin?

"Tavoitteena on maailman paras ja laajin leffakirjasto", Lejman vakuuttaa.

"Eilen julkistimme, että jokainen Göteborgin kansainvälisillä elokuvafestareilla esiintynyt ohjaaja saa teoksensa meidän jakeluumme."

Lejman vakuuttaa vielä lopuksi, että Voddler ei tule kohtaamaan samanlaista kritiikkiä korvausten riittämättömyydestä kuin Spotifyä kohtaan on esitetty. Aika näyttää.

Teksti: Petri Rautiainen