Kulttuuri
08.11.2007

Kaksi miestä ja tyttörakkaus

Menin seksuaalivähemmistön edustajan Heikki Ohinmaan kanssa lesbo- ja homoelokuvien festivaali Vinokinon lyhytelokuvanäytökseen. Dames-koosteen teemana olivat naiset.

Istumme Heikki Ohinmaan kanssa kapakassa kahdentoista lesboelokuvan jälkeen. Aika purkaa näkemäämme. Olemme tylsän yksimielisiä kahdesta elokuvasta toiseen toistuvasta teemasta, jotka eivät tarjoa varsinaisia yllätyksiä: toisaalta valkokankaalla painiskeltiin paljon oman seksuaalisuuden kanssa, toisaalta taas esiin nousivat yhteiskunnan odotukset ja sovinnaisuus.

Teemat ovat Ohinmaan mukaan melko universaaleja homo- ja lesboelokuvissa.
"Homoelokuvat voidaan jakaa kahtia. Ensimmäisenä ovat draamat, joissa seksuaalisuus tuottaa ongelmia parisuhteessa, perheessä, kaveripiirissä, perheessä ja niin edelleen; toisena taas komediat, joissa tehdään pilaa kaikesta."
Teemat eivät myöskään vaihdelleet paljoakaan maiden rajojen välillä. Oli kielenä sitten englanti, ranska tai norja, naiset painivat tunteidensa kanssa, joiden käsittelyyn yhteiskunta ei heitä ollut valmistanut.

Yhteiskunnan vyö kiristää ja kuristaa

RED/BLUE (Trish Blaine, USA 2006) alkaa miehen kosinnalla. Kosittu nainen joutuukin pohtimaan arvojaan: haluaako hän vakavaraisen, anopin katseen kestävän suhteen vai seurata todella sydäntään. Elokuvassa on Ohinmaan mukaan paljon "sisäpiirin" vitsejä, jotka eivät allekirjoittaneelle auenneet.
"Esimerkiksi vanhapiika, jolla on kymmenen kissaa, on yleinen stereotypia lesbovanhukselle. Lesbot tuntuvat jostain syystä pitävän kissoista."
Odilen (Bénédicte Delgéhier, Ranska 2006) nimihenkilöstä taas on isän nahkavyöllä kitketty piilevä maskuliinisuus pois, ja hänestä on tullut kiltti konditoriamyyjä. Itsensä kanssa sinut oleva nainen kuitenkin vapauttaa Odilen liittymään moottoripyöräjengiin.

Oululaisten Kattis Honkasen ja Katarina Jungarin Queer-toilet käsittelee ongelmaa, jota en ollut edes kuvitellut kohtaavani: kumpaan vessaan menee mieheksi pukeutunut nainen? Elokuvassa naiset kertovat, miltä tuntuu, kun toinen nainen vaatii vartijaa poistamaan 'miehen' vessasta.
Ohinmaa ei näe syytä erillisille miesten- ja naistenvessoille. Transvestiitit turvautuvatkin hänen mukaansa usein invavessoihin, joissa ei ole sukupuolirajoituksia.
Queer-toilet onnistui olemaan sarjan kiinnostavin ja mieltä avartavin teos.
"Se todella avasi ovia", Ohinmaa summaa.

Munallisuus ongelmana

His Name is Cosmossa (Nicole Opper, USA 2006) lesbopariskunnasta toinen haluaa uutta virikettä seksielämään strap-on-dildolla. Toinen ei ole asiasta niin innoissaan – ja ristiriita on valmis. Seksin yhteensovittaminen onkin yksi ei-heterosuhteiden ongelma.
"Muistan nähneeni dokumentin, jossa haastatellut lesbonaiset halusivat olla munallisia. Se antoi heille jonkinlaisen miehisen voiman kokemuksen", Ohinmaa muistelee.
Seksissä on edelleen äärimmäisen voimakkaana heteroseksuaalinen roolinjako, jonka rikkominen on vaikeaa – feministinen analyysi ei seksuaalisiin haluihin pure.

Radikaalin tavallisia

Ehkä oppilastyöluonteestaan johtuen kolme neljästä suomalaisesta pätkästä erosi selkeästi muista surrealistisella kerronnallaan. Turun Taideakatemian opiskelijoiden tuotokset Karusellileikki (Iida Rauma & Emma Vartiainen, Suomi 2005) ja Kesää myöhemmin (Iida Rauma, Anitta Kiviranta & Emma Vartiainen, Suomi 2006) olivat radikaaleja olemalla perinteisiä: teoksissa painiskeltiin menetyksen ja muiden parisuhdeongelmien kanssa aivan kuin perinteisissä ihmissuhde-elokuvissa korostamatta päähenkilöiden seksuaalisuutta.

Toisaalta Ruusutarhankatu (Laura Palosaari, Suomi 2007) meni putkiaivoraadilta täysin ohi. Visuaalisesti todella tyylikäs elokuva jäi lähinnä silmänruoan ja "jotenkin se nainen otti kiven pois sen sydämeltä" -analyysin tasolle.
Vähemmistöihin tutustuminen tekee valtaväestölle välillä hyvää. Vinokinon soisikin saavan katsojia koko sateenkaaren spektriltä. Erityisesti Queer-toilet pitäisi näyttää jokaiselle julkisten tilojen suunnittelusta vastaavalle.

Visa Kurki


Black Men and Me
(Michèle Clarke, Kanada 2006)
Spining
(Heidi Arnessen, Norja 2006)
High Heels on Wheels
(Donna Cassyd & Leslie Sloan / USA 2005)
Le lit froissé
(Myriam Donasis / Ranska 2006)
Dames
(Maureen Devanik Butterfield, Kanada 1996)