Kulttuuri
08.10.2014

Kelpo toimintaa ja kömpelöä dialogia

Teksti:
Aura Nikkilä

Karim – Ulkopuoliset on nuoren turkulaisen Toni Karosen käsikirjoittama ja kuvittaja Harri Honkalan piirtämä toimintasarjakuva. Vaihtoehtoista historiaa rakentava tarina sijoittuu laman runtelemaan 1990-luvun Turkuun.

Varissuolla asuva teini-ikäinen Karim liittyy skinejä vastaan taistelevaan maahanmuuttajien Ulkopuoliset-jengiin, mutta hyvisten ja pahisten rintamalinja ei osoittaudukaan aivan mustavalkoiseksi.

Teos edustaa suomalaisen toimintasarjakuvan ensiaskelia, ja se näkyy: potentiaalia löytyy, mutta käsikirjoitus on kovin pinnallinen. Vielä on matkaa esimerkiksi Brian K. Vaughanin Y: the Last Man -sarjakuvan pitkäjänteiseen juonenkehittelyyn ja uskottavan dystopiakuvauksen rakentamiseen.

Vaihtelevat kertojaäänet ja nopeat leikkaukset luovat Karimiin elokuvallista tunnelmaa. Erikokoisilla ruuduilla ja vaihtelevilla sivusommitelmilla tehostetaan liikkeen ja toiminnan tuntua. Teos on visuaalisesti näyttävä, vaikkakin paikoin hieman tunkkainen.

Dialogin paperinmakuiset lauseet kaipaisivat reipasta editointia, sillä kankea kieli ja turha selittely johtavat välillä tahattomaan komiikkaan.

Turun roolina on toimia tapahtumien suurpiirteisenä kulissina. Myös useat hahmoista jäävät motiiveineen latteiksi. Vaikka tarinan tasolla eletään viime vuosisadalla, voisi naiskuvan päivittää tähän päivään ja kuvata naisia muutenkin kuin vain äiteinä, hoitajina tai uhreina. Sarjaan on tekeillä jatkoa ja onkin mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan henkilöt kehittyvät.

Kaikkine puutteineenkin projekti ansaitsee hatunnoston kunnianhimostaan. Albumi kokoaa yksiin kansiin viisi aiemmin omakustanteina ilmestynyttä osaa, jotka Karonen kirjoitti suorittaessaan asepalvelustaan.

Kömpelyyksistään huolimatta Karim toimii kelpona aivot narikkaan -viihteenä. Siten se onkin onnistunut toimintagenren tuotos.

Toni Karonen & Harri Honkala: Karim – Ulkopuoliset
Asema Kustannus 2014. 156 s.