Kulttuuri
14.10.2010

Kirjat: Kuka maksaa artistille ja mitä?

Musiikki liiketoimintana näyttää petollisen kevyeltä, mutta on täynnä painavaa sisältöä. Mika Karhumaa, Ida Lehtman ja Jone Nikula ovat kirjoittaneet keskeisen perusoppikirjan musiikkibisneksen koukeroista. Sen ensisijainen kohderyhmä ovat mitä ilmeisimmin uraansa aloittelevat muusikot, mutta se soveltuu erittäin hyvin myös manageriksi tai keikkajärjestäjiksi haluaville.

Teos toimii erinomaisena "for Dummies" -opuksena, ja opettaa alan keskeiset termit, koukerot ja sudenkuopat. Tästä toisaalta seuraa, että maanläheisyydestään ja hyvistä esimerkeistä huolimatta se on hyvin raskasta ja hidasta luettavaa. Läpi käydään esiintymisiä ja levytyssopimuksia, verotusta ja oheistuotteita, vakuutuksia ja sponsorointia. Kaikista niistä esitellään keskeiset vaihtoehdot, eivätkä kirjoittajat ole unohtaneet varoittavia esimerkkejäkään. Kaikesta paistaa läpi asiantuntemus ja vuosien työkokemus alalla. Siksi se on korvaamattoman arvokas rautaisannos kaupallista musiikkiuraa - päätoimista tai ei - haikaileville.

Muutama aihe jää toisaalta hyvin vähälle käsittelylle: Parhaillaan kiistanalaisiin sähköisen jakelun ja tekijänoikeuksien ongelmiin ei viitata kuin ohimennen, eikä tekijänoikeusjärjestöjen tilitysten kiemuroita avata kunnolla. Näin ollen tietyt osuudet kirjasta saattavat olla jopa harhaanjohtavia marginaalisemmalle artistille.

On hämmentävää, että vastaavaa teosta ei ole aiemmin ollut markkinoilla, vaikka musiikin arvo vientituotteenakin on tunnustettu Suomessa jo joitakin vuosia. Nyt kriittinen aukko on paikattu, ja huolella onkin. En tiedä kuinka moni aloitteleva rock-kukko haluaa lukea oppikirjoja, mutta jos yhdenkin jaksaa poimia, se kannattaa olla tämä. Jos minulla itselläni olisi ollut tällainen opus käsissäni, kun aloittelin keikkajärjestämistä viime vuosikymmenellä, olisin välttynyt monelta ongelmalta.

J.TUOMAS HARVIAINEN

Mika Karhumaa, Ida Lehtman & Jone Nikula:

Musiikki liiketoimintana

Teos, 2010