Kulttuuri
30.10.2013

Levynjulkaisu 2010-luvun malliin

Levybisnes ei ole entisellään. Tämän tietää myös turkulainen Sisare, joka päätyi julkaisemaan levynsä joukkorahoituksella netissä. Faneille suunnatusta kädenojennuksesta kasvoi menestyksekäs markkinointikampanja.

Kun turkulainen Sisare sai esikoisalbuminsa valmiiksi, elettiin vielä vuotta 2012. Raskasta progressiivista rockia soittava yhtye oli julkaissut aiemmin pari pientä omakustannetta, mutta nyt se päätti etsiä sopivaa yhteistyökumppania levynsä julkaisemiseksi. Kun tositarkoituksella liikkeellä olevaa tahoa ei löytynyt, alkoi nelikko miettiä asiaa toiselta kantilta: mitä lisäarvoa marginaalissa toimiva yhtye lopulta saisi ulkopuoliselta levy-yhtiöltä, kunsillä itsellään oli jo käsissään levyllinen musiikkia ja julkaisukanavat internet-yhteyden päässä.

Joukossa on voimaa

Yhtye päätyi nykyaikaiseen ratkaisuun. Se avasi Indiegogo-verkkopalvelussa joukkorahoitustilin albuminsajulkaisemista varten. Vaikka 1350 euron tavoitteesta jäätiin hieman, ilmestyi Nature's Despair -albumi syyskuussa – sekä maksullisena cd-levynä että ilmaislatauksena.

"Taustalla ei ole mitään ideologiaa, vaan kyse on kädenojennuksesta musiikistamme kiinnostuneille. Ajattelimme sen olevan myös tehokasta promootiota. Tiedotteiden lähetteleminen medioihin ja levy-yhtiöille on tuntemattoman yhtyeen näkökulmasta turhauttavaa. Levymme julkaisutapa herätti kuitenkin huomiota, joka alkoi sitten ruokkia itseään", Sisaren laulaja-kitaristi Severi Peura kertoo.

Strategia toimi. Pian brittiläinen Prog Magazine noteerasi yhtyeen, minkä jälkeen myös kotimaiset musiikkimediat alkoivat osoittaa varovaista kiinnostusta.

Musiikkiteollisuutta pitkään muun muassa Teoston palkkalistoilta seuranneen Jari Muikun mukaan vastaavan kaltaiset vaihtoehtoiset julkaisutavat ovat tulleet jäädäkseen. Vuosituhannen alussa valmistuneessa väitöskirjassaan kotimaisen ääniteteollisuuden kehitystä 1990-luvulle asti tarkastellut, nykyisin Digital Media Finlandin konsulttina toimiva Muikku ei silti usko niiden syrjäyttävän levy-yhtiöitä. Uudet käytännöt asettuvat ajan saatossa omille paikoilleen.

"Eri mallit tulevat elämään rinnakkain. Esimerkiksi levy voidaan tuottaa joukkorahoituksena, mutta jakelu- ja promootiopalvelu ostetaan major-yhtiöltä. Joukkorahoitus on toki omanlaisensa promootiotapa, joka sitouttaa faneja. Rahoitusmuotona se ei tule mullistamaan musiikkibisnestä, mutta vakiinnuttaa paikkansa yhtenä vaihtoehtona."

Myös Sisarella joukkorahoituksen perustana oli jo olemassa oleva fanikanta. Vaikka huomattava osa rahoituksesta tuli yhtyeen lähipiiristä ja pitkäaikaisilta faneilta, uusiakin tukijoita ilmaantui.

Jotain mihin uppoutua

Sisaren päätös julkaista musiikkiaan ilmaiseksi herättää silti kummastusta. Eivätkös artistit kavenna näin toimiessaan omaa leipäänsä yleisön tottuessa siihen, ettei musiikista tarvitse maksaa? Muikku ei näe ilmaisjakelua lähtökohtaisesti uhkana.

"Ilmaisjakelu nakertaa toki maksullisen sisällön hintamielikuvaa kuluttajien parissa, mutta vain niissä tapauksissa, joissa artisti on yleisölle jo entuudestaan tuttu ja suosittu. Ilmaisjakelu on mielestäni jatkossakin ensisijassa promootion muoto."

Sisaren kaltaisille yhtyeille näkyvyyden ja korvaparien saavuttaminen onkin taloudellisia odotuksia oleellisempaa. Peura huomauttaa, kuinka yhdenkin keikan myyminen voi vaatia tuntemattomalta yhtyeeltä suuria ponnistuksia. Sen sijaan onnistunut promootio voi avata uusia ovia. Mutta miksi kukaan ostaisi levyn, jonka voi saada itselleen myös ilmaiseksi?

"Albumiamme on ladattu ilmaiseksi, mutta myös cd-levy on käynyt kaupaksi. Uskon, että ihmiset haluavat jotain konkreettista, jotain, mitä kosketella ja mihin todella uppoutua. Pelkkiin tiedostoihin ei synny samanlaista suhdetta kuin fyysiseen levyyn, kansitaiteita myöten harkittuun kokonaisuuteen", Peura toteaa.

Teksti: Tuomo Yrttiaho