Kulttuuri
08.03.2018

Naisnäyttelijät eivät kelpaa – tuhansien eurojen tappiot Turun ylioppilasteatterille Beckett-jupakassa

Teksti:
Nella Keski-Oja
Kuvat:
Jouni Kuru/Turun ylioppilasteatteri & Roger Pic/Bibliothèque Nationale de France
  • Elisa Kinnunen (vas.) ja Nuppu Ervasti harjoittelivat turhaan Godota odottaessa -esityksen päärooleja varten.

Kirjailija Samuel Beckettin (1906–1989) perikunta ei hyväksy Godota odottaessa -teokseen naisnäyttelijöitä. Viime hetkellä esityskieltoon joutuneesta näytelmästä koituu Turun ylioppilasteatterille vähintään 6 000 euron tappio.

Turun ylioppilasteatteri (TYT) joutuu perumaan Samuel Beckettin kirjoittaman Godota odottaessa -näytelmän esitykset viikkoa ennen ensi-iltaa. Peruuntumisen syynä on klassikkonäytelmän esitysoikeuksia valvova perikunta: sen mukaan teoksen miesrooleissa ei saa esiintyä naisia.

“Meihin otettiin Näytelmäkulmasta tällä viikolla yhteyttä. [Agentuurista] sanottiin, että meidän on joko peruttava esitys tai vaihdettava roolitus miesnäyttelijöihin”, Turun ylioppilasteatterin puheenjohtaja Antti Ainola kertoo.

Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner valvoo Suomessa näytelmän esitysoikeuksia Beckettin perikunnan toiveiden mukaan. Teatterimaailmassa perikunta tunnetaan raudanlujasta otteestaan, jolla se hallitsee irlantilaiskirjailijan teosten tulkintoja.

Turun ylioppilasteatterin puheenjohtaja kertoo, että TYT:n ja Näytelmäkulman välisessä sopimuksessa tai teatterin saamassa käsikirjoituksessa ei naisnäyttelijöitä kielletä.

“Näytelmäkulman mielestä se, että valitsimme naisnäyttelijät esittämään miehiä, on tekstin muuttamista tai soveltaminen. Meidän mielestämme se ei sitä ole. Epäselvyys kulminoituu tähän”, Antti Ainola avaa.

TYT ei osannut odottaa, että roolituksesta syntyisi ongelma, sillä ulkomailla teosta ovat esittäneet myös naisnäyttelijät. Suomessa esimerkiksi Beckettin Leikin loppu -näytelmän miesosia on aikoinaan roolitettu naiskaartilla.

“Tulisi liian kalliiksi viedä asia oikeuteen”

Nyt TYT hakee asiassa yhteisymmärrystä Näytelmäkulman kanssa. Pienenä yhdistyksenä teatterilla ei ole resursseja riitauttaa esityskieltoa.

 “Tulisi liian kalliiksi viedä asia oikeuteen”, Antti Ainola sanoo.

TYT joutuu nielemään perikunnan miesnäyttelijä-linjauksen, vaikka puheenjohtaja pitää sitä kyseenalaisena:

“Mielestämme vaatimus on tietysti ristiriidassa nykyajan arvojen kanssa. Tekijänoikeuden sisältö on todella absurdi ja väärä.”

“Tänä päivänä mitä tahansa sukupuolta oleva näyttelijä voi näytellä ketä tahansa. Näyttämön todellisuus on ihan oma todellisuutensa”, Ainola jatkaa.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Beckett-tulkinnat ovat joutuneet esityskieltoon perikunnan tiukkojen vaatimusten takia. Eräs teatterikansaa kuohuttanut tapaus on vuodelta 1994, jolloin perikunta esti lontoolaisteatterin Footwalls-näytelmän Euroopan-kiertueen, koska tulkinnassa otettiin liikaa vapauksia.

“Huomattava taloudellinen menetys”

Godota odottaessa on Turun ylioppilasteatterin ainoa iso oma produktio tänä keväänä. Uupumaan jäävät lipputulot haukkaavat merkittävän loven TYT:n budjettiin ja vaikeuttavat tulevan kesän toimintaa.

“Nyt produktion menot jäävät teatterin maksettaviksi. Puhutaan vähintään 6 000 eurosta. Tämä on meidän kokoiselle yhdistykselle huomattava taloudellinen menetys”, Ainola kertoo.

TYT:n toiminta rahoitetaan avustuksilla ja lipputuloilla. Täksi vuodeksi esimerkiksi Turun yliopiston ylioppilaskunta (TYY) on myöntänyt teatterille reilun 4 500 euron avustuksen. Teatterin vuotuinen budjetti on noin 100 000 euroa.

”Vuotuinen budjetti ei ole kovin pätevä mittari, sillä jokainen produktio on taloudellisesti itsenäinen.”

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

“On käsittämätöntä, että absurdissa tragikomediassa ihmisyyden ilmentäjäksi yhä tänä päivänä kelpaa ainoastaan miessukupuolinen”, Turun ylioppilasteatterin Antti Ainola sanoo.

Teatteri pyrkii paikkaamaan tilannetta uuden Godot-tulkinnan avulla. Se tulee ensi-iltaan maaliskuun aikana.

”Uusi versio tehdään, jotta voimme pitää yllä keskustelua tasa-arvosta, korostaa tilanteen absurdiutta nykypäivänä ja jotta kaikki työryhmän työ ei valuisi hukkaan”, Ainola kertoo.

Esityskielto tuli yllätyksenä näytelmän koko työryhmälle, joka oli ehtinyt valmistella esitystä kolmen kuukauden ajan. Ainolan mukaan tekijöiden päällimmäinen tunne on pettymys.

Esityksen on ohjannut Janne Pikka.

“Naisilla ei ole eturauhasia”

Samuel Beckettin kuuluisassa tragikomediassa odotetaan Godot-nimistä henkilöä, joka ei koskaan saavu paikalle. Näytelmä tunnetaan myös nimellä Huomenna hän tulee, ja se julkaistiin vuonna 1949.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Samuel Beckett

Beckett suhtautui itse nuivasti teostensa muuttamiseen ja vastusti naisnäyttelijöiden roolittamista Godot’tiin sanomalla: “Naisilla ei ole eturauhasia”.

Kommentti liittyy Godot-näytelmän toiseen päähenkilöön Vladimiriin, joka joutuu sairauden vuoksi poistumaan lavalta virtsatakseen.

Turun ylioppilasteatteri on yhteydessä Godota odottaessa -lipun varanneisiin ja ostaneisiin.

 

Lue lisää:

Unelma maailmasta, jossa ketään ei tuomita

Jenni Korpelan ohjaama Messias tuo teatteriin perinteisen tarinan Jeesuksen elämästä mutta kysyy, millaiseksi kertomus olisi muotoutunut, jos ihmisen kuva olisikin ollut nainen. (3/2017)

TYY puolittaa tukensa Turun ylioppilasteatterille

Yllätysleikkaus kerää kritiikkiä  – mutta myös ymmärrystä. (12/2016)

Juha Hurme: ”Harrastajien kanssa olen vapaa”

Turun ylioppilasteatterin vieraileva ohjaaja Juha Hurme on luonnontieteisiin hurmaantunut rationalisti, jota inhottavat parrakkaat Väinämöiset. (10/2016)