Kulttuuri
31.01.2013

Ohjaajamestarin iltapäiväpsykoosi

Psykon tuotantoprosessilla fantasioiva Hitchcock-filmi päästää yleisönsä esikuvaansa helpommalla.

ELOKUVA. Vuonna 1959 Alfred Hitchcock on suuri elokuvaohjaaja, jolla on asiat sangen mukavasti: kaunis talo, viehättävä vaimo, legendan maine ja autokyyditys studiolle.

Nerolla on kuitenkin oikkunsa, eikä 60-vuotias Alfred halua tyytyä toistamaan menestyskaavaansa. Uusia haasteita janoava mies päättää tarttua veriseen käsikirjoitukseen, johon kukaan muu studiolla ei tunnu haluavan koskea tikullakaan. Vimmainen luomisprosessi nostaa myös ohjaajan omat pedot pintaan ja kärjistää välit vaimoon ja työtoveriin Alma Revilleen.

Ahmimisen ja epäluuloisuuden riivaamaksi kuvattu englantilaisohjaaja saa lopulta käännettyä studiopomojen tahdon päälaelleen, ja ennalta roskaksi luokiteltu omarahoitteinen Psyko nousee kauhuelokuvan vaikutusvaltaiseksi klassikoksi. Hitchcock kertoo miehestä ja naisesta elokuvan takana – eli Alfredista ja Almasta – ja tekee sen kelvollisesti, muttei mitenkään esikuvansa tasolle nousevalla tavalla.

Luomiskuvaus etenee lystikkäästi mutta taipuu samalla köykäiseen tekijän psykologisointiin.

Anthony Hopkins tekee Sacha Gervasin ohjauksessa takuuvarmaa työtä pönäkkänä ja piinkovana jännityksen mestarina, jolla on kykyä samaistua kieroutuneiden murhaajiensa pakkomielteisiin. Myös Almaa esittävä Helen Mirren hoitaa tonttinsa taidolla, mutta Scarlett Johansson ei tunnu saavan hyvin istuvasta Janet Leigh'n roolista kovin kummoisia tehoja irti. Maineikas suihkukohtaus kyllä säväyttää tälläkin kertaa mukavasti.

** 1/2

Lauri Hannus

Hitchcock (USA, 2012)

O: Sacha Gervasi

N: Anthony Hopkins,

Helen Mirren,

Scarlett Johansson.