Kulttuuri
17.08.2018

Peliarvio: Leikkaa koulutuksesta nyt omalla keittiön pöydällä!

Teksti:
Aku Suomalainen
Kuvat:
Nella Keski-Oja
  • “Peli petetyistä lupauksista ja leikatuista unelmista”, kuuluu pelin slogan.

#Koulutusleikkaus-lautapeli käsittelee vaikeaa aihetta huumorin keinoin.

#Koulutusleikkauksessa pelaajat asettavat opettajia ja opiskelijoita opinahjoihin, kärsivät Sipilä-korttien määräämistä leikkauksista ja pyrkivät pyristelemään niitä vastaan. Kiperästä aiheestaan huolimatta peli on hauska.

Esimerkkikierros: Järjestän omat opettajani ja opiskelijani tasaisesti jokaiselle koulutusasteelle päiväkodista yliopistoon. Näin tulevat leikkaukset eivät välttämättä rapauta koko koulutusjärjestelmääni.

Kaverini nostaa Sipilä-kortin, jonka uudistuksista kaikki pelaajat saavat nauttia. Hän lausuu: ”Tukiuudistus. Työttömyysetuuksia ja asumistukia pitää karsia. Se ohjaa vanhemmat työn pariin ja motivoi työttömät koulunpenkille”. Kortti naurattaa – kunnes kaverini jatkaa: ”Siirrä kaksi opiskelijaa jokaiselta kouluasteelta syrjäytyneisiin”.

Kuten muitakin pahiksia, myös koulutusleikkauksia vastaan pitää tietysti taistella. Kaverini saa valita ensimmäisenä Pyristely-kortin ja onnistuu pelastamaan kaksi syrjäytynyttä opiskelijaa ”Etsivällä nuorisotyöllä”.

Minun ei puolestaan auta kuin siirtää ”Opetuksen järjestelyllä” toimettomaksi jäänyt amisopettaja yliopistoon.

#Koulutusleikkaus ei ole mikään nopparalli, vaan se tarjoaa pureskeltavaa myös peliharrastajille.

Aloitus on pelin vaikein vaihe. Ensimmäisillä pelikerroilla ei oikein tiedä, tulisiko panostaa amikseen vai voisivatko homekoulun oppilaat saavuttaa jotain suurta.

Kun alkuasetelmat ovat valmiina, voi peliä opetella sitä mukaan, kun uusia Sipilä-kortteja nostetaan. Pelin suunnitellut Mikko Tähkänen vakuuttaa, että pelin oppii nopeasti, kunhan lukee sääntökirjan.

”Toivottavasti teema vanhenee”

Pelin aiheena korkeakoulupolitiikka on poikkeuksellinen. Matematiikan opettajana työskentelevän Mikko Tähkäsen arjessa leikkaukset ovat kuitenkin harmillisen tuttuja, ja hän tekikin pelin irtisanotun työkaverinsa läksiäslahjaksi.

Lautapelin mekaniikat Tähkänen kehitteli kuukaudessa, mutta viilasi sääntöjä vuoden verran.

”Mekaniikat piti keksiä itse. Yleensä lautapeleissä rakennetaan erilaisia sivilisaatioita, ei tuhota niitä.”

Omakustanne on myynyt hyvin, ja se on saanut sekä myönteistä että kielteistä palautetta. Hauskasta ideasta on tullut eniten kiitoksia, mutta kaikki peliharrastajat eivät lämpene pelin tuurivetoisuudelle.

Toisaalta mikä muukaan mekaniikka kuvaisi hallituksen oikukasta leikkauspolitiikkaa paremmin kuin sattuma.

Tähkänen on tyytyväinen pelin suosioon. Jatko-osaa hän ei sille kuitenkaan halua.

”Toivon, että pelin teema vanhenee ja joku voisi kehittää pelin, jonka aiheena olisi koulutukseen panostaminen.”

Lue lisää:

Juhannussauna 2016 on hieno konsolipeli suomalaisuudesta

Suomalaisen pelibisneksen suurimmat hitit eivät kerro maamme kulttuurista juuri mitään. Omatoimiset bittinikkarit paikkaavat kansallista vajetta tuomalla konsoleihin saunan, pilkin ja kesäauton. (5/2016)

Pelisuunnittelija

Supermenestykseksi nousseen Cities: Skylines -videopelin suunnitteli Karoliina Korppoo, suomalaisen videopeliteollisuuden Virallinen Nainen. (8/2016)

Järjestö: Uutuuskonsoleista kasariklassikoihin

Kerran kuussa järjestettävissä Academic Nintendo Clubin (ANC) peli-illoissa keskitytään siihen tärkeimpään: pelaamiseen. (3/2017)