Kulttuuri
16.01.2009

Porkkanamafia iskee

Uusi, positiivinen kuluttaja-aktivismi haastaa yrityksiä ottamaan ympäristön huomioon. Nyt tarjotaan boikotin sijaan porkkanaa – positiivista imagoa ja ympäristötietoista asiakasvirtaa.

Tavallista isompi joukko kokoontuu kaupan edustalle. Hetkeä myöhemmin joukkio siirtyy sisälle "suostuttelemaan" kauppiasta mafian ehtoihin. Sekalainen joukko lähtee kaupasta vakuuttuneena voimastaan. Tarkastuskäynti muutaman viikon päästä varmistaa asian olevan oikealla tolallaan.
Kauppiaan polvilumpiot eivät kuitenkaan ole missään vaiheessa vaarassa, eikä mafian toiminta tapahdu vaikenemisen verhon takana – päinvastoin. Tämä mafia on porkkanamafia, uusi positiivinen tapa vaikuttaa kuluttajina yritysten toimintaan.

Koko järjestäytyneen toiminnan takaa löytyy oikeastaan yksi tempaus ja siitä tehty Youtube-video.
Kalifornialainen Brent Schulkin mietti, miten voisi vaikuttaa konkreettisesti ilmastonmuutokseen omalla panoksellaan. Hän keksi kilpailuttaa lähialueensa viinakauppoja ovelalla tavalla. Hän lupasi houkutella joukon ympäristöstä huolestuneita ihmisiä siirtämään ostoksensa siihen kauppaan, joka lupautui käyttämään suurimman prosenttiosuuden tempauksen mukanaan tuomista tuloista ekologisen jalanjäljen pienentämiseen.
Ensimmäinen tempaus onnistui yli odotusten. Siitä tehty Youtube-video saavutti suuren suosion. Sanan levitessä netissä yhä suuremmat joukot keräävät paikallisesti yhteen kulutusvirtansa ja houkuttelevat paikallisia yrityksiä ekologiseen muutokseen.

Nyt porkkanamafia, eli Carrotmobbing on löytänyt tiensä myös Suomeen. Helsingin "käänteisboikotti" toi Juttutupa-ravintolalle voittoa yhdessä illassa yli 6000 euroa, joista hieman yli puolet on luvattu käyttää energiatehokkuuden parantamiseen. Turussa toimintaa on käynnistetty marraskuussa ja kilpailutettavat ravintolat on valittu. Ensimmäisen iskun kohteen valitseminen on liikkeelle elintärkeää.
"Ensimmäisessä kokouksessa punnittiin eri "iskukohteita" ja päädyttiin siihen, että on helpointa aloittaa tutulla konseptilla ja valita kohteeksi ravintola", Turun Carrotmobin Satu Kilpinen vastaa.
"Ravintolasta saa sekä ruokaa että juomaa. On myös helppo pyytää kaikkia mahdollisia tuttuja mukaan. Kynnys osallistumiselle on siis kovin pieni."
Ensimmäisen iskun tuoman positiivisen huomion, medianäkyvyyden ja uusien mobbaajien kautta porkkamafian vaikutus kasvaa. Uusia iskuja toteutetaan erityisesti netin yhteisöjen kautta.

Liikkeen tarjoaman porkkanan pitäisi herätellä yrityksiä vielä suurempaan ekologisuuteen ja vastuuntuntoon. Kun kuluttajat heräävät valitsemaan ekologisimman kaupan, myös yritysten on pakko seurata kuluttajien kukkaroita. Eikö mobbaus toisaalta voi toimia myös unilääkkeenä yrityksille, jotka voivat nyt uinahtaa ja odotella kuluttajajoukkojen maksavan ekologisuuteen tähtäävät investoinnit?
"Porkkanamafia tulee mielestäni nähdä vain yhtenä vaikutuskeinona muiden joukossa. Yritysten omaa vastuuta sen ei tule tietenkään poistaa", Kilpinen toteaa.
"Tuomalla ympäristöasiat myönteisellä tavalla julkisuuteen se kannustaa kaikkia toimimaan ympäristön hyväksi. Porkkanamafia viestii yritysmaailmalle, että ympäristötekoja pidetään satsaamisen arvoisina. Toteutettujen iskujen kautta leviävät myös tieto ja ideat siitä, miten ympäristöystävällisiä ratkaisuja voidaan toteuttaa."

Kilpisen mukaan porkkamafian vaikutusmahdollisuudet riippuvat siihen kuuluvien ihmisten määrästä. Ihmisten liittyessä mukaan myös rahapusseilla tapahtuvaa "kiristystä" voidaan harjoittaa yhä isompien yritysten kanssa. Muutoksia voitaisiin kenties hakea myös ekologisuuden ulkopuolelta,: pyrkiä esimerkiksi työehtojen parantamiseen.
"Vapaassa kansanliikkeessä kaikki on mahdollista", Kilpinen myöntää. "Halutun vaikutuksen tulee kuitenkin olla tarpeeksi selvästi rajattu ja perusteltu."
Porkkanamafiassa kiehtookin juuri konkretia. Ekologisen jalanjäljen pieneneminen näkyy selvästi sekä muutoksen aikaansaaville mobbaajille että myyntiään kasvattavalle kauppiaalle.

http://porkkanamafia.wordpress.com

Teksti: Petri Rautiainen
Kuva. Elli Vuorinen

Turun ylioppilaslehti 1/2009 (16.1.)