Kulttuuri
05.02.2015

Pysähtyneisyyden liikettä

Teksti:
Aura Nikkilä
  • Kuvat: Salla Tykkä / Turun taidemuseo

Salla Tykkä kuvaa hypnoottisessa videoteoksessaan Romanian mennyttä mahtia voimistelun kautta.

Jäntevät jalat asettuvat lähtöasentoon puomilla, magnesiumjauheen tahrimat lihakset jännittyvät. Kevyt ponnistus, sitten nopea sivuttaisvoltti, ja voimistelijan yläruumis kiepsahtaa hetkessä taas kuvan ulkopuolelle. Kuuluu tömähdys jalkojen laskeutuessa takaisin puomille.

Romaniassa Oneștin ja Devan kaupungeissa sijaitsevissa voimistelukouluissa kuvattu Salla Tykän videoteos Giant (2014) on hypnoottista katseltavaa. Maan nuorten voimistelijoiden parhaimmistoon kuuluvien oppilaiden harjoittelun rinnalla näytetään levollisia otoksia 1960- ja 70-luvuilla rakennettujen koulujen käytäviltä, jumppasaleista ja kommunistista estetiikkaa henkivistä jylhistä fasadeista. 

Edellisessä videoteoksessaan Airs Above the Ground (2010) Tykkä kuvasi äärimmilleen jalostettujen lipizzanhevosten kouluttamista. Myös Turun taidemuseon Pimiössä esillä olevassa Giant-teoksessa on kyse kouluttamisesta, jopa jalostamisesta.

Tytöt aloittavat opiskelun sisäoppilaitoksissa 4–6-vuotiaina. Ääniraidalla kuultavien haastattelujen perusteella voimistelu on heidän elämänsä koko sisältö – ensimmäiset muistotkin liittyvät siihen. Haastattelijan kysymykset toistuvat samoina, ja myös oppilaiden vastaukset muistuttavat toisiaan. Kuvissa nähtävillä tytöillä on kaikilla samanlaiset asut ja hiukset sidottuna poninhännälle.

Tykkä rinnastaa teoksessaan arkistokuvaa romanialaisohjaaja Elisabeta Bostanin Campiona-elokuvasta vuodelta 1990 nykypäivään ja osoittaa näin lajin muuttumattomuuden. Kuvamateriaali on leikattu upeasti liikkeestä toiseen: Bostanin elokuvan permannolta ponnistava tyttö vaihtuu lennossa rekistä nappaavaan nykypäivän voimistelijaan.

Haastattelujen toisteisuus ja voimistelijoiden kieppuminen rekillä oman akselinsa ympäri synnyttävät ajatuksen kehämäisyydestä. Virheettömyyteen pyrkivän liikkeen dynaamisuus muuttuukin pysähtyneisyyden symboliksi.
 

Voimistelulla oli tärkeä tehtävä Nicolae Ceaușescun kommunistisen Romanian mahdin ilmentäjänä. Esimerkiksi Onestissa syntynyt Nadia Comăneci voitti 1970-luvulla yhdeksän olympiamitalia. Totalitaariset valtiot ovatkin perinteisesti menestyneet erinomaisesti voimistelulajeissa: ennen mestaruuksia haali Neuvostoliitto, nykyään Kiina. 

Vuosien kurinalaisella harjoittelulla liikesarjat hiotaan täydellisiksi. Äärimmäinen liikkeen kauneuden tavoittelu kuitenkin johtaa tiettyyn yhdenmukaisuuteen. Vaikka mestariurheilijoita juhlitaan yksilöinä, ovat he kuitenkin vain osa suurempaa järjestelmää. Tämän Tykkä osoittaa voimistelijoita kuvaavien rintakuvien kautta: ensin kuvassa näkyy vain yksi pronssinen profiili, mutta kameran liike paljastaa kokonaisen rivin kuin samasta muotista valettuja päitä.

Tykän videoteoksia on esitetty näyttelyiden lisäksi filmifestivaaleilla. Viime vuonna Giant palkittiin Rotterdamin elokuvajuhlilla lyhytelokuvien sarjassa. Perinteisestä kerronnallisesta dokumentista teos eroaa esimerkiksi siinä, että Tykkä ei näytä haastateltavien kasvoja lainkaan vaan kuva on rajattu kehoihin. Samastumispintaa katsojan ja kuvattavan välille ei näin synny, vaan kaikkea tarkkaillaan ulkopuolelta.

Myös rauhalliset laajakuvat tyhjistä sisä- ja ulkotiloista toimivat vieraannuttavasti. Kirkas luonnonvalo paljastaa rakennusten rapistuneen utopistisuuden. 

Tykkä kuvaakin voimistelukouluja eräänlaisina reliikkeinä, menneen maailman kuvina. Monumentaalimaalaukset voimistelusalin seinällä esittävät nais- ja miesvoimistelijaa kuvattuna Leonardo da Vincin Vitruviuksen miehen hengessä. Näissä ihanneihmisen kuvissa toistuu ympyrän ajatus, ja toteutus henkii mennyttä aikaa tunkkaisen ruskeissa sävyissään.

Rotterdamin palkintoraati kiitteli erityisesti teoksen leikkausta ja sen äänimaailmaa, joka rakentuu juoksuaskelien hipaisuista lattialla, rekin natinasta voimistelijan kieppuessa sen ympäri sekä hypyistä laskeutuvien jalkojen tömähdyksistä. Hälinää, musiikkia ja eloa on vain arkistomateriaalissa. Nykyhetkessä kuuluvat ainoastaan ankaran harjoituksen äänet. 

Salla Tykkä: Giant
23.1.–8.3.2015
Turun taidemuseon Pimiö
Aurakatu 26
ti-pe 11-19, la-su 11-17