Kulttuuri
25.09.2015

Raadollisesti eläimistä ja ihmisistä

Kauniit kannet kätkevät sisäänsä kuusi toinen toistaan karumpaa sarjakuvanovellia.

Eeva Meltion Pedot-esikoisteoksen tarinoiden tunnelmat vaihtelevat nyrjähtäneestä arkikuvauksesta maagisesti värittyneeseen realismiin.

Näissä tarinoissa ihmisten ja eläinten kohtaamiset saavat mitä kummallisimpia muotoja: peräkammarinpoika kadehtii kissaa, joka saa äidin kaiken huomion, hirvi varastaa kauppareissulla olevan rouvan tarjousvoit, ja hylkeennahoista kuoriutuvat seireenit kokoontuvat loppiaisyönä rannalle tanssimaan.

Meltion tausta on performanssitaiteessa ja sen huomaa. Hän luo taitavasti jännitteisiä tilanteita, joita värittää usein käsinkosketeltava painostavuus. Välillä tarinat saavat lukijan suorastaan kiusaantumaan, esimerkiksi kun Seppo-nimisen mäyräkoiran emäntä päätyy mustasukkaisuudessaan kastroimaan Sepon. 

Meltio ei pelkää esitellä ihmisyyden raadollisimpia puolia. Eläinten kautta hän kuvaa tarkkanäköisesti ihmisten itsekkyyttä. Tarinoissa petoja ovat eläinten sijaan ihmiset, jotka julmuudessaan kohteleva toisiaan ja muita eläviä olentoja miten lystäävät, yleensä kaltoin.

Ahdistavuus kääntyy myös koskettavuudeksi. Esimerkiksi teoksen ensimmäisessä novellissa metsästäjän ampuman jäniksen vatsasta loikkaa poikanen, joka luulee metsästäjää äidikseen. Pienen pupun kautta ihmisen kaksijakoinen luonne tuhoajana ja suojelijana tulee raadollisesti esiin.

Koristeellisista nimilehdistä eroten Meltion piirrosjälki on useimmiten hieman brutaalia, jopa tunkkaista ruutujen kiinnittyessä toisiinsa ilman väliin jäävää valkoista palkkia. Naivistisia sävyjä saavan lyijykynäpiirroksen orgaanisuus tukee hienosti ihmisen ja luonnon kohtaamisten kuvausta.

Pedot on ilmaisultaan lähellä niin kutsuttua taidesarjakuvaa, mutta sisältö ei saavuta yhtä dadaistisia ulottavuuksia kuin esimerkiksi useat Kuti-lehdessä julkaistavat lyhyttarinat. Meltion vahvuus onkin narratiivinen ote, jolla hän rakentaa tarinoihinsa selkeän kaaren.

 

Eeva Meltio: Pedot

Asema Kustannus 2015. 104 s.