Kulttuuri
17.03.2011

Soljuvaa ja pelkistettyä

Suomi ja Japani kohtaavat nykytanssi-illassa.

Kolmisen vuotta sitten tanssija-koreografi Niina Airaksinen kiinnostui Japanista. Siitä lähtien Japanin ilmiöt ja estetiikka on ollut pääroolissa hänen teoksissaan.

Tänä keväänä on vuorossa SOJIKU4, suomalais-japanilainen nykytanssin yhteisilta. Sojiku tulee sanoista subjektiivinen otos Japanin ilmiöistä ja kulttuurista.

Airaksinen sanoo, että Japanin estetiikan ja kulttuurin ilmiöitä on vaikea välittää ainoastaan tanssin kautta. Niinpä syntyi ajatus Suomea ja Japania kahteen suuntaan peilaavasta illasta. Airaksinen pyysi mukaan japanilaisen koreografi Yuzo Ishiyaman, jonka teos CatB tutkii suomalaisuutta japanilaisen silmin sekä urbaanin ajan ilmiöitä. Airaksisen oma tanssiteos Sansui – Soljuva kivi on katsaus japanilaisuuteen suomalaisen silmin.

Kahden tanssiesityksen lisäksi illassa kuullaan asiantuntijoiden alustuksia eri aiheista: japanilaisesta chado-teetaiteesta, arkkitehtuurista ja teknologiasta. Väliajalla on mahdollista nauttia aitoa japanilaista teetä, sushia ja samppanjaa. Ilta päättyy yleisökeskusteluun.

"Haluan, että katsojalle jää käteen enemmän kuin tanssiteoksen näkeminen. Toivon, että alustukset ja yleisökeskustelu herättävät katsojissa ajatuksia", Airaksinen sanoo.

London Contemporary Dance School -oppilaitoksessa koulutuksen saanut Airaksinen kiinnostui Japanista nähtyään elokuvan Geishan muistelmat.

"Elokuva oli tajunnan räjäyttävä kokemus, joka avasi ikkunan ennestään tuntemattomaan Japaniin. Estetiikka oli riittävän erilasta, mutta tarpeeksi länsimaalaistettua", hän kertoo.

Airaksinen ahmi tietoa Japanin kulttuurista ja estetiikasta ja liikkeellisti sen tanssiksi.

Vaikka japanilaiskoreografi Yuzo Ishiyaman suhtautuminen suomalaiseen kulttuuriin ei ole ollut yhtä intohimoista kuin Airaksisen oma kiinnostus japanilaisuutta kohtaan, heidän tanssiteoksissaan on noussut esiin samoja teemoja.

"Suomalaisesta ja japanilaisesta mentaliteetista löytyy yhtäläisyyksiä. Molempia yhdistää vahva teknologiaosaaminen, läheinen luontosuhde sekä viehtymys minimalistiseen muotokieleen", Airaksinen kertoo.

"Japanilaisessa estetiikassa minua kiehtovat kontrasti ja vastakohtaisuudet. Toisaalta on värejä, ornamentteja ja kirjavuutta, toisaalta taas pelkistettyä minimalismia, jossa vain oleellinen jätetään esille."

Vastakohtaisuudet näkyvät jo teoksen nimessä, Soljuva kivi.

Ishiyaman lisäksi Turkuun on lennätetty Japanista kaksi tanssijaa sekä äänisuunnittelija ja teknikko. CatB-teoksessa käytetään teknologiaa hyväksi esimerkiksi miksaamalla ääntä reaaliaikaisesti tanssijoiden liikkeestä.

Lisäksi Manillan lavalla nähdään kolme suomalaistanssijaa. Airaksinen itse esiintyy sekä omassa Sansui-tanssiteoksessa että Ishiyaman CatB:ssä.

Yhteistyö japanilaiskoreografin ja tanssijoiden kanssa on ollut Airaksisen mukaan aivan ihanaa. "Heistä huokuu sisäinen rauha ja harmonia. Toisen ihmisen kunnioittaminen ei ole vain nättiä päälle liimattua käytöstä."

KATI SAONEGIN

SOJIKU4 – suomalais-japanilainen nykytanssin yhteisilta

esitykset Manillassa 22.3-27.3

Liput 18-55e ennakkoon.

http://www.niinaairaksinen.net/sojiku4/index.htm