Kulttuuri
15.09.2011

”Tanssikaa, tanssikaa tai tuhoudumme!”

  • Pinassa 3D-tekniikka palvelee ennen kaikkea elokuvan sisältöä.

Wim Wendersin Pina on ensimmäisiä toimivia 3D-elokuvia.

Pina Bausch (1940-1972) oli yksi merkittävimpiä nykytanssijoita. Hän työskenteli lähesneljäkymmentä vuotta Wuppertalin baletin taiteellisena johtajana.

Tuoreessa dokumentissa Bauschin kautta yhteistyötä tehneet tanssijat ja koreografit käyvät läpi muistikuviaan johtajastaan. Samalla he tanssivat katkelmia vuosien varrella esitetyistä kuuluisista Bauschin suunnittelemista teoksista, kuten Cafe Mülleristä ja Vollmondista.

Saksalaisveteraani Wim Wenders on onnistunut tanssidokumentissaan tuomaan valkokankaalle jotain, missä muut tämän päivän ohjaajat ovat väistämättä epäonnistuneet.

Wendersin elokuvassa kolmiulotteisuus ei ole vain pelkkä kiva lisä, jolla yritetään korostaa teoksen visuaalista näyttävyyttä. Pinassa 3D-tekniikka palvelee ennen kaikkea elokuvan sisältöä.

Teatterin lavalla esitetyt tanssikohtaukset on kuvattu lähes suoraan katsomosta käsin.

Tanssijoiden sulavat liikkeet ja suhteet toisiinsa tulevat kolmiulotteisuuden avulla hienovaraisesti esiin. Välillä todellakin on tunne, että katsoja seuraa teatteriesitystä eikä elokuvaa.

Tanssin riemu ja kauneus sekä tanssijoiden intohimo ei välittyisi samalla intensiteetillä, jos Pina olisi kuvattu perinteisen kaksiulotteisena.

Tässä piileekin elokuvan sanoma.

Pina ei ole tavanomainen dokumentti. Ystävien ja työtoverien muistelot Pina Bauschista eivät muodosta yhtenäistä kokonaisuutta, josta kehittyisi eheä elämänkertaelokuva. Tunnelmat ovat tärkeimpiä. Elokuva on ennen kaikkea huima ylistys tanssille, taiteelle ja liikkeelle.

"Tanssikaa, tanssikaa tai tuhoudumme", Pina Bausch toteaa elokuvan ääniraidalla.

****

HENRI WALTTER REHNSTRÖM

Pina,

Saksa/Ranska/Britannia 2011

Ohjaus: Wim Wenders