Kulttuuri
09.03.2010

Teatteri: Läkähdyttävä visio rakkaudesta

Klassikoiden ongelma on harmittavan usein se, että emme osaa enää lukea niitä. Aiheet ovat ikuisia, mutta kieli, kulttuuri ja inhimillinen tajunta niiden ympärillä muuttuvat. Ehkä teoksesta ei osata kaivaa esiin sitä, mikä meille on tärkeää ja ilman muuta ymmärrettävää. Toisinaan tarvitsemme jonkun, joka osoittaa sen meidän puolestamme.

Anna Karenina on moderni näytelmä klassisesta teoksesta. Ohjaaja Andriy Zholdak on tietoisesti karsinut teoksesta pinnan, joka kuuluu sen kirjoitushetkeen, ja keskittynyt tulkitsemaan Tolstoin tarinaa oman maailmamme läpi. Naamioiden, kakun ja pornon värittämät tekno-orgiat eivät tunnu teennäiseltä nykyaikaistamiselta, vaan osoittavat tiettyjen elämän aspektien ikuisuuden ja toisaalta mielettömyyden.

Näytelmä ei ole helppo. Yli nelituntinen eepos on läkähdyttävä niin näyttelijöille kuin yleisöllekin. Aivan kuin sen tehtävä olisi uuvuttaa pääpari henkihieveriin ja syöstä katsoja mukaansa. Missään vaiheessa näytelmä ei kuitenkaan pudota kärryiltä, vaan draaman kulkua seuraa janon vallassa. Vaikka tulkinnassa on otettu suuria vapauksia, tekstissä pysytään tiukasti.

Zholdakin teos on älyllisesti aktivoiva ja jopa puhdistava teatterin perinteisessä merkityksessä. Ohjaus on osoitusta selkeästä visiosta. Kohtaukset ovat hulluja, yltäkylläisiä ja tunneilmaisultaan välittömiä. Anna Kareninan ja hänen rakastajansa Vronskin välillä pysyy nääntymätön tahto.

Raivokkaan suhteen kuvaus on raadollisuudessaankin hellää ja ymmärtäväistä. Se on kuvaus rakkaudesta puhtaimmassa muodossaan, täynnä uhkarohkeutta, intohimoa ja väkivaltaa.

Hieman etäisiksi jäävät draamanpätkät, jotka toistetaan identtisinä useita kertoja peräkkäin. Onko tässä kyse Zholdakin tutkimasta ihmisyyden mekanisoitumisesta? Ja mitä lopussa oikeastaan tapahtuu?

"Nykyihmisen täytyy etsiä elävää tunnetta, ihminen ilman rakkautta on arvaamaton", kirjoittaa Zholdak käsiohjelmassa. Kuten hän teoksellaan ehdottaa, etsinnän voi hyvin aloittaa teatterista. Toisinaan unohdamme, että teatterin vastuulla on ihmisen sielu.

Työryhmältä kaiken ilmaisuvoiman vaativa produktio haastaa myös katsojan ja lunastaa odotukset kokonaisvaltaisuudellaan.

JANTSO JOKELIN

Anna Karenina Turun kaupunginteatterissa.

Pääosissa Krista Kosonen, Stefan Karlsson, Markus Järvenpää ym.

Kevään esitykset loppuunmyytyjä,

syksyn esitykset nyt myynnissä.