Olavi Uusivirta 9.11. Logomo Sunborn Live Opiskelijaliput 23,50 €
Kulttuuri
23.11.2011

Varhaisista pilapiirroksista mangavaikutteisiin

Antologia esittelee turkulaisen sarjakuvan satavuotista historiaa.

Turun Sarjakuvakerho ry:n julkaisema Tois pual ruuttu. Turkulaista sarjakuvaa kautta aikain -antologia esittelee turkulaisen sarjakuvan historiaa koko komeudessaan. Teoksessa on kronologisessa järjestyksessä 21 työnäytettä turkulaisilta piirtäjiltä vuodesta 1899 nykypäivään.

Antologian aloittava Aleksander Federley piirsi lähinnä pilakuvia ja lastenkirjojen kuvituksia, mutta häntä seuraavat antologian piirtäjät tekivät jo sarjakuvia sanan nykymerkityksessä. Teoksen päättää Anna Stenman, jonka työssä näkyy selvästi suomalaisen sarjakuvan yksi uusi suunta: japanilaisen mangan vaikutus. Antologia on tyylillisesti erittäin kirjava, mutta jakautuu ajallisesti kahtia. Vain viisi teoksen piirtäjistä työskenteli ennen 1980-lukua.

Teokseen sisältyvästä Turun Sarjakuvakerho ry:n historiikista paljastuukin, että vasta 1960- ja 1970-lukujen kulttuuriradikalismi sähköisti sarjakuvaskenen. Turussa alettiin tuolloin piirtää paljon moraalisesti kumouksellista underground-sarjakuvaa ja sarjakuvakerho perustettiin.

Sarjakuvan

kultakausi

Vuonna 1975 toimintansa aloittanut Turun Sarjakuvakerho on perustamisensa jälkeen kuollut ja syntynyt uudelleen lukuisia kertoja. Toistaiseksi hedelmällisin vaihe turkulaisen sarjakuvan maailmassa taitaa kuitenkin olla käsillä juuri nyt, kun Viivi ja Wagner, B. Virtanen, Kirjaston Kissat sekä Nanna-kettu nauttivat valtakunnallista suosiota.

Myös sarjakuviin liittyvän toiminnan kirjo Turussa on laaja. Täältä löytyvät sarjakuvakauppa, sarjakuviin erikoistunut baari Cosmic Comic Café, sarjakuvafestivaali Necrocomicon ja aktiivinen sarjakuvayhdistys.

Pitkän linjan turkulaiset sarjakuvan tekijät Jouko Pukkila ja Timo "Tekri" Niemi katsovat sarjakuvakerhon olevan piirtäjille tärkeä taustaorganisaatio.

"En tiedä piirtäisinkö ollenkaan ilman sarjakuvakerhoa. On hyvä saada palautetta ja vinkkejä sarjakuvaa tuntevilta ihmisiltä", Pukkila kommentoi.

"Turkulaiseen skeneen on tullut uusia tekijöitä kerhon aktiivisen kokoontumisen ansiosta. Kerho piristää piirtäjiä", Niemi lisää.

Uusia

tuulia

Tois pual ruuttu -antologiaa selatessa huomio kiinnittyy työnäytteiden tyylien suureen kirjoon, erityisesti nykyaikaa lähestyttäessä.

Pukkila ja Niemi mainitsevat joitakin skenen monipuolistumista edesauttaneita muutoksia.

"Antologian piirtäjistä neljä on naisia ja he kaikki sijoittuvat teoksen loppupäähän. Naisten osuus piirtäjistä on kasvussa. Toinen iso asia on blogien tulo uudeksi, ilmaiseksi julkaisualustaksi. Nyt kuka vain voi julkaista."

Antologian historiikki-osuus mainitsee myös sarjakuvan tutkimuksen lisääntyneen voimakkaasti viime vuosikymmeninä. Turussa on tehty lukuisia sarjakuva-aiheisia graduja ja väitöskirjojakin kaksi.

Seuraava askel turkulaisen sarjakuvan komean historian valottamisessa voisikin olla historiateos, joka kävisi läpi sarjakuvan vaiheet Turussa myös ennen sarjakuvakerhon perustamista.

Tois pual ruuttu on komea, kulttuurihistoriallisesti tärkeä teos, mutta se ei sentään pysty tilkitsemään kaikkea tiedon tarvetta. Onhan sata vuotta pitkä aika.

VEIKKA LAHTINEN

Maijastiina Vilenius (toim.):

Tois Pual Ruuttu. Turkulaista sarjakuvaa kautta aikain

Turun Sarjakuvakerho ry 2011