Kolumni
29.11.2012

Ihan jo periaatteesta

Metro-lehti uutisoi vastikään tv-lupatarkastusten päättymisestä ensi vuoden alusta maksettavan Yle-veron alta. Viestintäviraston edustaja Anssi Laakson mukaan ilmassa on muutoksen myötä tiettyä haikeutta. Tämä pitää varmasti paikkansa puolin ja toisin: lupamaksun maksamisessa tai maksamatta jättämisessä ei koskaan ollut kyse rahasummasta itsestään, vaan keskenään taistelevista periaatteista.

Maksamatta jättäminen vaikutti olevan monelle protesti holhoavana koettua lupajärjestelmää vastaan. Kyse oli lähestulkoon kansallisesta projektista. Tarkastajien vierailuista kerrottiin hurjia taistelutarinoita ja työpaikkojen kahvitauoilla jaettiin vinkkejä siitä, miten noita rappukäytävissä vaanivia sortajia oli parhaiten mahdollista vältellä. Viestintävirasto taas piti kiinni omista arvoistaan, ja esiintyi eräänlaisena yhteiskunnan moraalisena selkärankana, joka teki vapaamatkustavista luopioista Varoittavia Esimerkkejä, ja vetosi mainoskampanjoillaan siihen, miten jatkuvasta pelossa elämisestä on mahdollista päästä eroon leikkimällä Yhteisten Pelisääntöjen mukaisesti. Tosin näidenkin painopiste siirtyi maksun viimeisinä vuosina korostamaan hieman surumielisesti sitä, että Televisiostahan Tulee Hei Vaikka Mitä, minkä vuoksi Olet Ihan Epäreilu Paska Jos Et Maksa.

Lupatarkastusten kuollessa näiden samojen periaatteiden taistelu on siirtynyt kyberavaruuteen. Tekijänoikeuksien tiedotus- ja valvontakeskus TTVK on saanut julkisuutta kampanjalla, jossa BitTorrent-tekniikalla musiikkia ilmaiseksi ladanneille ja jakaneille yksityishenkilöille on lähetetty suoraan laskuja kotiin. Koomisin käänne jutussa on ollut toistaiseksi vastikään esille tullut tapaus, jossa poliisit takavarikoivat 9-vuotiaan tytön tietokoneen.

TTVK:n luulisi tietävän, että sen toiminta ei ratkaise itse ongelmaa millään tavalla. Sen ei voi myöskään katsoa olevan "artistien asialla", sillä yksikään muusikko tuskin kokee pikkulapsien sakottamisen olevan hyväksi julkisuuskuvalleen, saatikka sitten levymyynnilleen.

Mutta kyse onkin jälleen Periaatteista isolla P:llä. Sellaisista, joista ei voida tinkiä, mutta jotka todellisuudessa luovat ainoastaan itseään vastaan kääntyviä rakenteita. Periaatteita, jotka korostavat luovien, osallistavien ja ajanmukaistettujen markkinointimallien sijaan sokeasti rankaisemista, yksityisyyden rikkomista ja uhkailua.

Tuomas Jalamo

Kirjoittaja on viestinnän opiskelija ja vapaa toimittaja.