Mielipiteet
04.10.2019

Kommentti: Keskustelu kampusmetsikön tilalle rakennettavasta parkkipaikasta oli muodollisuus – Rakentajat yrittivät johtaa keskustelua sivuraiteille

Teksti:
Teemu Perhiö

Perjantainen keskustelutilaisuus uuden Aurum-rakennuksen parkkipaikoista oli muodollisuus, josta jäi valju maku.

Tilaisuus järjestettiin sen jälkeen, kun yliopistolaiset tyrmistyivät Educariumin ja Calonian väliin rakennettavasta parkkipaikasta. Rakennuttaja lupasi, että pysäköintialueen rakennustöitä ei aloiteta ennen keskustelutilaisuutta – kaunis ele.

Turun yliopiston rehtori Jukka Kola avasi tilaisuuden. Seurasi lyhyt puheenvuoro hankkeen merkityksestä yliopistolle. Kola korosti, että yliopisto on ”lähtenyt rakentamaan Aurumia, ei parkkipaikkoja”.

Hän kehui, kuinka yhteisiin tiloihin Åbo Akademin kanssa muuttaminen on ”kestävän kehityksen mukaista” sekä ”yliopiston vaikuttavuuden ja laadun eteenpäin viemistä”.

Kola tiedosti julkisuudessa esitetyn kritiikin siitä, että parkkipaikkojen rakentaminen on ristiriidassa yliopiston ilmastotavoitteiden kanssa. Kola jätti mainitsematta, että monelle hanketta vastustavalle kyse on ennen kaikkea kampusviihtyvyydestä.

Seuraavaksi puheenvuoron sai Turun yliopiston kestävän kehityksen ohjausryhmän puheenjohtaja ja professori Mika Hannula. Hän esitteli yliopiston tulevaan strategiaan liittyviä kestävän kehityksen linjauksia. Konkreettinen yhteys esillä olevaan asiaan jäi epäselväksi.

Intranetissä luvattuja kestävän kehityksen asiantuntijoita ei salin edessä näkynyt.
 

Aurumin rakennuttajalle ja käyttäjille hiilineutraalisuus-teema oli hyvä tapa ohjata keskustelua mieluisammille urille ja väistellä kiperiä kysymyksiä. Red herring, asian ohi puhumista.

Suomen yliopistokiinteistöjen (SYK) johtaja Aki Havia kehui, kuinka Aurumiin on tulossa maalämpöä ja aurinkopaneeleja – kaikki toki hyviä ratkaisuja, mutta eivät liittyneet itse asiaan.

Havia kertoi, kuinka SYK aikoo ensi vuodesta lähtien kompensoida kaikki kasvihuonekaasupäästönsä ja pienentää hiilijalanjälkeään muutenkin. Mainiota, mutta sen pitäisi olla oletusarvo!

SYK kuulemma etsii aina keinoja ”kohtuullistaa” pysäköintipaikkoja – mutta Aurumin kohdalla mentiin kaavan mukaan, aikataulusyistä. Kolaa kompaten: ”Tarkoitus ei ole rakentaa parkkipaikkoja, vaan tuottaa tilaa.”

Kaava näyttäytyi puheissa hallitsemattomana luonnonvoimana, ”se on vuodelta 1971”. Parkkipaikat vain pitää tehdä! Poikkeamispäätöstä kerroskorkeuden kasvattamiseen kyllä ehdittiin hakea.

Kun yleisön jäsenet esittivät kriittisiä puheenvuoroja, edessä kuunneltiin hiljaa. Polkupyöräparkki, hyvä idea, Hannula totesi. TYYn kampusohjausryhmä, hyvä idea, Kola totesi. Mutta ei yleisö tullut niistä keskustelemaan.
 

Keskeinen viesti yleisön joukossa olleilta tutkijoilta, opiskelijoilta ja paikallisilta asukkailta oli, että jos päätöstä oikeasti halutaan muuttaa, se on mahdollista.

Mutta Kolan, Havian ja Hannulan elekielen ja vastausten perusteella vaikutti siltä, että halua ei ole. Parkkipaikat pitää tehdä.

Kukaan heistä ei kommentoinut suoraan, voisiko jokin muu ratkaisu olla mahdollinen. Kola ei antanut selvää vastausta siihen, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Yhteisön viesti oli kuitenkin tullut selväksi, hän kommentoi.

Jos parkkipaikkaa aletaan rakentaa, on jännittävä nähdä, mitä tapahtuu. Sitovatko ihmiset itsensä puihin?

Myönteisenä asiana tilaisuudesta voi sanoa, että oli iloinen yllätys, että Jukka Kola oli paikalla kuuntelemassa ja vastaamassa kysymyksiin. Hän ei vähätellyt ihmisten huolia.
 

Lopulta tilaisuus oli hukattu mahdollisuus käydä oikeaa keskustelua. Rakentajalle ja rakennuksen käyttäjille se oli vain tiedotustilaisuus.

Kun liikenteen päästöjä pitäisi vähentää radikaalisti, parkkipaikan rakentaminen on ristiriitainen viesti julkisuuteen: autoilusta ei pitäisi tehdä nykyistä helpompaa. Se on jo helppoa, liiankin helppoa.

Myönnetään, kampuksen mittakaavassa uusi pysäköintialue ei ole iso juttu, se vain korvaa Aurumin tieltä puretut parkkipaikat. Mutta parkkeeraaminen yliopistolla on käytännössä ilmasta, eikä ilmaista ole koskaan tarpeeksi.

Milloin parkkipaikkojen rakentaminen lopetetaan ja siirrytään kysynnän rajoittamiseen hinnalla? Eikö voisi aloittaa jo nyt?

Hyvinvointiviikon, strategiatyön ja hiilineutraalisuustavoitteiden rinnalla 60-luvun katkuinen puuhastelu näyttäytyy toimintana, jossa häntä heiluttaa koiraa. Jos yliopisto on niin kriittinen, tulevaisuuteen katsova ja tiedemyönteinen kuin sen pitäisi olla, nyt olisi peiliin katsomisen paikka.

Protestointia voi pitää liioiteltuna, mutta pelkkien strategiakirjausten, ohjelmakohtien ja kaava-asiakirjojen avulla on vaikea kerätä kansanliikettä.

Ruskan sen sijaan voi nähdä omin silmin, ryteikön raikkauden tuntea halla-aamuna, oksien havinassa rauhoittua kiireisen päivän jälkeen.

Välillä pieni on isoa.

Lue lisää

Turun yliopiston kampusmetsikkö nousi valtakunnan puheenaiheeksi, jota kommentoi myös Ulla Appelsin – kävimme läpi tapahtumaketjun

Turun yliopiston kampusmetsikkö nousi torstaina 3.10. kansalliseksi uutisaiheeksi. Tapahtumaketju on sen verran suhteeton, että teemme siitä jutun, jotta Nyt-liitteen ei tarvitsisi. (6/2019)

Metsikkö keskellä kampusta lanataan parkkipaikoiksi – yliopistolaiset kummastelevat Turun yliopiston ilmastotavoitteita: ”Sanotaan toista ja tehdään toista.”

Educariumin ja Calonian välissä alkaa pian raivaustyö. Metsäkaistale saa väistyä, sillä uuden Aurum-rakennuksen myötä alue on kaavoitettu parkkipaikoiksi. Yliopiston intranetissä tieto on herättänyt poikkeuksellisen vireää keskustelua. (6/2019)

Kampusmetsikön kohtalonhetket – Rakennuttajan mukaan parkkipaikat pitää joka tapauksessa tehdä, asiantuntija kannattaa reipasta korotusta pysäköintimaksuun​

Puustoa vai parkkipaikkoja? Yliopiston hyvinvointiviikosta tuli suuri pysäköintiviikko, sillä uuden Aurum-rakennuksen pysäköintialue on puhututtanut yliopistolaisia puolesta ja vastaan useamman päivän ajan. (6/2019)