Sigrid selvittää
24.03.2016

Mikä ihmeen digitalisaatio?

"Disruptiossa on nimittäin jotain syvästi vapauttavaa: ihminen on muuttumassa tarpeettomaksi tekoälyn ajaessa ylitsemme edistynyttä paikannusteknologiaa käyttäen."

 

Hyvä  Sigrid, kaikki puhuvat digitalisaatiosta koko ajan. Digitalisaatio  on  ”aikamme suurin haaste” mutta myös ”keino murtaa markkinoita” ja ”ihmisyyden seuraava kehitysaskel”. Kasvoin soratien, sanomalehden ja puhelinlangan päässä, ja nyt minulla on iPad, jolla
tilaan ruokaa Woltista ja luen kaikki minulle räätälöidyt syötteet. Mitä kaikki tämä puhe digitalisaatiosta oikein tarkoittaa maailmassa, joka on jo digitoitu? -”sähkömies”

 

Rakas Sähkömies,

olet päässyt kiinni digitalisaation pintaan, mutta ehkä sinulla on vielä hieman matkaa sen kokemukselliseen ytimeen.  Digitalisaatio on toki myös ihanan helppoa kuluttamista: se on nautintoa ja loputtomien valintojen maailma ilman tylsiä portinvartijoita: ketään joka pääsisi päältä valitsemaan, mitkä trikoot kuuluvat Anttilan kuvastoon ja mitkä eivät. Mutta todellinen haaste on tätä syvempi, ja siksi me laahaamme edistyneenä yhteiskuntana niin kauheasti perässä digitalisaatiosta, joka juoksee tuolla jossain edellä.

Digitaalinen disruptio on tässä avainkäsite. Se tarkoittaa aivan jotain muuta kuin mitä teleyhtiöiden asemastaan huolestuneet keskiportaan markkinointimiehet haluaisivat sinulle väittää. Disruptiossa on nimittäin jotain syvästi vapauttavaa: ihminen on muuttumassa tarpeettomaksi tekoälyn ajaessa ylitsemme edistynyttä paikannusteknologiaa käyttäen.

Digitalisaatiojohtaja Googlen AlphaGo-tekoäly on jo voittanut korealaisen mestarin Lee Se-dolin Go-lautapelissä. Go on kiinalainen strategiapeli ja paljon, paljon shakkia vaikeampi. Ihmiskunnan kehitystehtävä on joko saada AlphaGo kiinni tai antaa sille valtuudet päättää puolestamme siitä, miten homma etenee.

Kysyessään viattoman oloisesti ”Miten voisin pitää asiakkaani, kun uudet disruptiiviset digitaaliset toimijat tulevat ja haastavat omat liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallini?” keskitason markkinointiheppu tarkoittaa sitä, että hänestä on tullut älykkäiden koneiden ja loputtoman informaation ajassa perinpohjaisen tarpeeton. Kovaääninen mekastus digitalisaatiosta on petkuttamisen strategia, jolla tätä omaa tarpeettomuutta pyritään heijastamaan muihin.

On toki paljon ihmisiä ja ammattikuntia, joita digitalisaatio ei tee tarpeettomiksi. Heidät tunnistaa siitä, että he eivät puhu digitalisaatiosta koskaan.

Kysy mitä vain – Sigrid tietää vastauksen tai konsultoi kössiremmiään.
kysynsigridilta@turunylioppilaslehti.fi