Pääkirjoitus
21.09.2018

Opiskelijat haluavat raitiotien Turkuun

Teksti:
Nella Keski-Oja

Kamppailu ratikan ja superbussin välillä kiihtyy Turussa – jälleen kerran. Keskustelun tavoitteena on päättää, kumpi kulkuneuvo sopii paremmin tulevaisuuden joukkoliikenteen ratkaisuksi.

Sillä ratkaisua tarvitaan. Turku ja kaupungin liikenneruuhkat kasvavat. Kadut eivät levene eikä ilmastonmuutos pysähdy, joten apuun tarvitaan ratikka tai tuplanivelbussi.

Kun katsotaan, kumpi kasvattaa Turun kilpailukykyä, vetovoimaa ja viihtyisyyttä enemmän, vastaus on selvä: ratikka. Se myös houkuttelee joukkoliikenteeseen uusi käyttäjiä ja edistää kaupunkirakenteen tiivistämistä jättibussia tehokkaammin.

Erinomaista! Mistä sitten kiikastaa?

Raitiotien rakentaminen kiskoineen kaikkineen tulee kalliiksi. Vaikka ratikka kulkee nivelbussia halvemmalla, sen alkuinvestointi on huomattavasti tyyriimpi. Laatu maksaa.

Turun arvaamaton tulevaisuus tuo lisää kiemuroita päätöksentekoon. Jos kaupunki kasvaa nopeasti, superbussin kapasiteetti jää liian pieneksi kenties jo parin–kolmenkymmenen vuoden päästä. Ratikalla samaa ongelmaa ei ole.

Moni superbussin kannattaja ajatteleekin, että raitiotien voi aina rakentaa myöhemmin, jos sille todella tulee tarve.

Tämä on huono vaihtoehto. Kahden hintavan järjestelmän pystyttäminen lyhyen ajan sisään vasta kalliiksi tuleekin, jos alkuperäinen vaihtoehto paljastuu riittämättömäksi. Niin voi käydä, kun kaupungistuminen ja Turun positiivinen rakennemuutos tuovat Aurajokivarteen lisää väkeä.

Nivelbussia ei siis valita, siihen tyydytään.

Korkeakoulujen yhteisen kampusalueen kehittäminen Turun yliopistolta Itäharjulle on yksi Turun kaupungin kolmesta kärkihankkeesta. Samalla Turun tiedepuistoksi ristitylle alueelle suunnitellaan korkeaa rakentamista ja koteja jopa 20 000 uudelle asukkaalle.

Raitiotie olisi omiaan yhdistämään Kupittaan kampusta ja Itäharjua, joita tällä hetkellä erottavat moottoritie ja junarata. Föli-kaupunkipyörien verkostoa voisi kehittää ratikkareitin luontevaksi jatkeeksi.

Kaupunkisuunnittelu kuuluu myös opiskelijoille. On selvää, että liikkumisen mukavuus ja mutkattomuus kohentavat arkea.

Lähes joka viides turkulainen on korkeakouluopiskelija.

Heitä edustava Ryhmä 40 000 on jo vuosia vaatinut Turun kaupungilta uskallusta valita raitiotie ”nykyisten ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin parantamiseksi”.

Ratikka on yksi askel eteenpäin kohti Turun linjaamaan tavoitetta: asemaa Suomen parhaana opiskelukaupunkina.

Tehdään kerralla priimaa, valitaan raitiotie.

Nella Keski-Oja, päätoimittaja
tyl-paatoimittaja@utu.fi