18.11.2009

Osallistua vapauteen

Ohjaan lampun valonsäteet peiliin, siitä silmiini. Tunnistan sairauden merkit. Sukupolvikaupalla lääketieteen harjoittajia osallistuu tiedolliseen vapauteen, jota hyödynnän kiitos insinöörien, lasinvalajien ja kaivostyöläisten.

Katson oikeamieliseksi turvautua penisilliiniin. Aine vastaa toimintamekanismiltaan rotanmyrkkyä: Bakteerieni soluseinämät heikkenevät. Lopulta otusressukat puhkeavat. Olen vastuussa miljoonista.

Todellisuus edellyttää osallisuutta vapauteen. Kuten peili osallistuu valonsäteen kulkuvapauteen, niin osallistuu myös makrofagi-valkosolu mikrobin elämänvapauteen. Ihminen-pieneliö sotkeutuu vääjäämättä Toisten vapauteen, sillä se on hänen omaansa.

Yhä useamman aikalaiseni on mahdoton hyväksyä väistämätöntä vastuutaan. Pakoilutrendi on jämäkässä yhteydessä suosittuun ohjelmaan, jonka mukaan ontologinen erillisyys on mahdollista tai – hulluimmillaan – jopa toivottavaa. Kiitos ajan kieroutuneen hengen, reetorit saattavat pestä kätensä houreunissa, joissa etäiset vapaudet toteutuvat ilman Itsen osallisuutta.

Libertaaripaavi Robert Nozick katsoi, ettei markkinoilla syntyneeseen vapauteen tule puuttua. Hän oli silti valmis osallisuuteen, mitä tuli syöpäsolujen leviämisvapauteen. Traagista kyllä, eetikon interventio ei tuottanut toivottua tulosta.

Nozickin elämän- ja kuolemantyön tärkeimpiin anteihin kuuluu tämä: Toisten vapauteen osallistuminen on oikeutettava etiikan keinoin, mutta suureellista apparaattia, joka määrittäisi toivottavan suunnan mille tahansa prosessille, ei ole löydettävissä. On turha kuvitella, että paha karma olisi vältettävissä pidäkkeettömän talousjärjestelmän tai bakteerivapaan ruokavalion keinoin. Libertaarien tai jaina-vegetaarien opetuksia ei tule kuitenkaan unohtaa; päin vastoin, ne tulee yhdistää saumattomaksi osaksi kvanttiajan globaholistista valtionkirkottomuutta.

Teksti: Sami Torssonen