Pääkirjoitus
27.11.2015

Eihän brändini ole vahingoittunut?

”Olemme pahoillamme, että olemme aiheuttaneet mielipahaa. Asiakkailta ei ole tullut palautetta, joten tästä ei varmaan koitunut suurta vahinkoa brändillemme.”

Näin kommentoi Anttilan markkinointi- ja verkkokauppajohtaja Outi Ellilä Ylelle kohua, jonka bloggaaja Emmi Nuorgam nostatti kirjoittamalla Anttilan verkkokaupan perinteisiä sukupuolirooleja korostavista tuotekuvauksista.

No hei, ei siin sit varmaan mittää! Asiakkaat eivät antaneet palautetta eikä brändi vahingoittunut! Ellilän kommentti oli oppikirjaesimerkki huonosti hoidetusta kriisiviestinnästä. Siinä pahoitellaan sitä, että joku toinen on pahoittanut mielensä. Ei suinkaan pyydetty anteeksi sitä, mitä oli tehty. Syyllinen kohuun on pikkumainen hiekkapillufeministi, joka ei ymmärrä, että tytöt oikeasti tykkäävät nukeista ja pojat autoista.

Edellä mainittu viesti oli kuitenkin edes yritetty naamioida neutraalimmaksi kuin sitaatin toinen kärki: tärkeintä on, ettei Anttilan maine vahingoittunut.

Ylen jutun loppupuolella Ellilä jatkaa jo valmiiksi syvän kuoppansa kaivamista osoittelemalla sormellaan muita syyllisiä.

”Jos syynäisi muita verkkokauppoja, sieltä löytyisi varmasti sata samanlaista tapausta.”

Jos ei ole ainoa tunari, niin eihän sitä ole sitten tunari juuri ollenkaan? Samaa logiikkaa noudatellen luikerteli koirien veräjästä myös Volkswagen. Autojensa päästömittauksia vääristellyt yhtiö otti vastaan kiukkuisimman moukarin, mutta kun koijareiden lista täydentyi muillakin merkeillä, saattoi Volkswagen hengittää vapaammin.

Kun huijaaminen osoittautuu alan yleiseksi toimintatavaksi, se ei tee siitä hyväksyttävämpää, mutta yksittäisen toimijan syyllisyyden tunne vähenee.

Ostaisitko näiden tapausten jälkeen Volkkarin tai lasten joululahjat Anttilan verkkokaupasta? Ei kuulostaisi mahdottomalta.

Monelle myös klassikkopahis Nestlé on vain ruokajätti siinä missä Coca-Colakin, vaikka Nestlé on ollut vuosikausia kansalaisjärjestöjen tikun nokassa toimintatapojensa vuoksi.

Yritysten maine kestää kovempia kohuja kuin yksittäisten ihmisten. Arrogantisti kritiikkiin suhtautuvaa tai pitkään jatkuneista väärinkäytöksistä narahtanutta poliitikkoa tuskin äänestettäisiin uudelle kaudelle. Eiku...

P.s. Myöhemmin Anttilakin havahtui Nuorgamin niskaan keissin myötä sataneeseen internetulosteeseen ja sanoutui julkisesti irti jäykistä sukupuolirooleista ja vihapuheesta.