Pääkirjoitus
20.04.2016

Elämäsi parhaat bileet

Teksti:
Lauri Hannus

Ylipirteitä opiskelijoita, ritisevää EDM:ää, pitkiä vaaleita hiuksia tarkoilla keskijakauksilla. Haalarivaelluksia, vesihiihtoa, käytävillä nauravia ihmisiä.

Suomalaisten yliopistojen Youtubeen tuuppaamat mainosvideot ovat kummallista ja kiehtovaa katsottavaa. Niissä toistuu vaivaannuttavaan huumoriin marinoituna kuva yliopistosta jatkuvina juhlina, joihin pääsykoelimbo takaa seitsemän vuoden nautintaoikeuden.

Vaikka yliopistokeskustelu on tänä keväänä ollut harvinaisen vakavaa, elää mielikuva sisään päässeiden taivaspaikasta tuoreissakin videoissa. Ja miksei eläisi, sillä suomalainen pääsykoejärjestelmä on ylioppilaskirjoitusten päälle lätkäistynä melkoisen epäinhimillinen rääkki. Akateemisuudesta haikaileva yksilö joutuu joitakin teknisiä aloja lukuun ottamatta kiipeämään samaan puuhun kahdesti.

Pääsykokeet mittaavat motivaation lisäksi elämäntilanteen soveltumista pänttäämiseen, valmennuskurssit avaavaa varallisuustasoa ja luonteenlaadun istuvuutta hauki on kala -oppimismetodiin. Järjestelmää on perusteltu lakonisesti sillä, ettei parempaakaan ole vielä keksitty.

Kohtuuttomat vaatimukset synnyttävät paitsi kohtuuttomia lupauksia myös käänteispsykologista sumutusta. Kun tukala valintakoeinstituutio määrää tahdin, ei ole ihme, että useammallakin mainosvideolla opiskelijat ihan rehellisesti kaapataan yliopistoon.

Mainosklipit voi toki kuitata laimeina ja aikansa eläneinä. Niiden katsojamäärät eivät päätä huimaa: esimerkiksi matalaotsainen Salatut elämät -mashup Aku Laitela liittyy armeijaan pesee 450 000 katsojallaan kaikkien kotimaisten monialayliopistojen videoiden katselukerrat. Yhteensä.

Silti yliopistot laittavat rahaa videoihin ja kohdentavat markkinoinnillisen pääviestinsä juuri sosiaalisen median kautta. Tämä on tarpeen, sillä nettisivujen sekava ja harmaa koulutusohjelmapuuro jäsentyy harvalle abille varsinkaan ilman akateemista kotiryyditystä.

Markkinoinnissa luultavasti ajatellaan, että yliopistoa on myytävä kuin mitä tahansa kuluttajatuotetta: ostajalleen onnellisuutta tuottavana.  Itsensä kehittämisen ja viisastumisen sijaan on siis tarjottava hassua ja yhteisöllistä namikivaa. Pänttäys kuitataan välivaiheena.

Luultavasti siis ensi vuodenkin videoissa pompitaan hyppykepeillä, sumopainitaan vaahtomuovipuvuissa ja kavutaan vaihto-oppilastoverin kanssa tunturilaavulle.

Jossain pimeässä työhuoneessa syöpätutkija havaitsee Nobel-tasoisen muuttujan hohtavalla näyttöpäätteellään. Sitten joskus, jos rahoitus sen sallii. Sitsien, pariutumisen ja vesisuksien vuokra-ajan päättymisen jälkeen.